• Anonym (Ts)

Hantera relationen med min pappa

Min pappa, 70+ år, har aldrig klarat att sköta praktiska saker som räkningar och att ta hand om sitt hus. Sedan min mamma gick bort har det gått utför. Räkningar går till kronofogden och huset förfaller. Hans vatten verkar ha blivit avstängt och jag vet ärligt talat inte hur han klarar sig, han hämtar vatten i dunkar. Han skäms otroligt mycket över situationen men klarar inte att ta tag i det. Ingen får hjälpa honom heller, jag har verkligen försökt men sedan 5 år tillbaka får ingen komma hem till honom pga. hur det ser ut i huset. Har förstått att han har skadedjur och jag märker att hans kläder luktar lite mögel. Tar jag upp detta med honom eller ens antyder något blir han sur och tvär och avslutar samtalet. Kommer jag med något han tolkar som kritik så går han direkt i försvarsställning och vill inte prata med mig på flera dagar, han blir otroligt kränkt och säger att i så fall behöver vi inte ses något mer.

Jag har själv fullt upp med småbarn och en sjuk man, heltidsjobb etc. Har försökt hjälpa pappa så många gånger både praktisk och mentalt, försökt stötta att söka hjälp från kommunen eller sjukvården med mera. Men jag har nog gett upp eftersom han vägrar ens prata om det. Han kommer hem till oss för att duscha och tvätta kläder lite då och då, jag accepterar det men tycker egentligen inte att det är rimligt att leva så som han gör. Speciellt när han blir så sur på mig, t.ex som nu nämnde jag detta med skadedjur och då vill han inte prata med mig utan förnekar det helt. Jag har hittat flera klädmalar i mitt hem efter att han har varit här, vi har inga problem med det annars, men han menar att det absolut inte kommer från honom och är sur över att jag ens tror det. Konstigt då att de alltid dyker upp när han har varit hemma hos oss?

Vad ska jag göra? Är både orolig för honom och trött på att försöka stötta en vuxen människa som ju faktiskt är min förälder och inte tvärtom. Har det som sagt själv jobbigt. Han är snäll också på många sätt och har väl gjort sitt bästa för att vara en bra pappa när jag var liten, även om han kanske inte alltid lyckades.
  • Svar på tråden Hantera relationen med min pappa
  • Anonym (Ion)

Låter som att han har en funktionsnedsättning. Lite typiskt gubbar att vägra ta emot hjälp.

Om du sa att det inte funkar längre att han duschar och tvättar hos er och att du vill att han söker hjälp från kommunen istället, vad tror du skulle hända då? Om du satte ett slutdatum för den typen av hjälp från er? 

En del har lättare att låta en främling se eländet än en närstående, tänker jag. 

Det går ju att orosanmäla vuxna till soc också, men vill han inte själv få hjälp så kommer ju inte de heller att göra något. 

Vet du om han haft kontakt med psykiatrin? Kan han ha fastnat i en depression efter din mammas bortgång? 

• Alessia

Lite demensvarning här. Det finns olika typer av demens och demensliknande tillstånd och du borde försöka få din pappa att genomgå en både fysisk och psykisk läkarundersökning. Lättare sagt än gjort förstår ja. Du kan ju försöka med en orosanmälan, som ju föreslogs i ett svar. Din pappa borde vara på ett ett seniorboende eller hellre ett äldreboende för dementa. Eventuellt kan du begära att han får en god man. Så klart att man skyldigheter mot sina gamla föräldrar, men någonstans måste också en gräns dras.

Svar på tråden Hantera relationen med min pappa