• Anonym (Uppgiven morsa)

Lär inte komma in på gymnasiet

Dottern har precis gått ur grundskolan. Hon har lämnat grundskolan med fruktansvärt låga betyg. Bland annat F i flera ämnen, dock godkänt och mer därtill i kärnämnerna. 

Detta medför att den sammanlagda meritpoängen blir så låg att hon högst sannolikt inte lär komma in på ett enda av de 30 programalternativ som vi sökt. 

Som jag förstått det kan hon inte läsa upp betyg i efterskott. Hon är heller inte kvalificerad för individuellt val, eftersom hon har betyg i kärnämnerna, dvs hon har allmän gymnasiebehörighet. Samtidigt ger hennes otroligt låga meritpoäng att hon inte kommer in på ett enda f****** j*** program. Hur great är inte det?

Vad händer nu då? Står att soc kommer kontakta alla till hösten som inte studerar eller jobbar med uppmaning att aktivera sig. Blir nog bra det här. 

• Svar på tråden Lär inte komma in på gymnasiet
  • Alessia

Jag förstår att du är bekymrad men hur ser dottern själv på sin framtid? Är hon orolig eller bryr hon sig ens? det finns al anledning att se allvarligt på saken,för det har ju visat sig att det är just ungdomar med raserade skolresultat som kan dras in i kriminalitet. Utöver att gå i skola och sköta sig finns det inte mycket att ta sig för Att få ett jobb får man i det läget se som mikroskopiskt möjligt såvida man inte har utomordentligt goda kontakter med folk som har tillverkning, affär etc
    Det är väl bra att soc har för avsikt att höra av sig och alltså tänker ha ögonen på flickan.
    Läste  för några månader sedan om en brittisk förälder som skickade iväg sin  struliga sextonåring med misslyckad skolgång som au pair i Belgien till någon bekant som jobbade i Antwerpen. Det blev en chock för tjejen, stiga upp tidigt, fixa frukost till två barn, gå med dem till skolan, städa, handla, hämta barn igen och sedan vara inskriven på en kurs i franska med lektioner på kvällarna. Det funkade inte med ursäkter och gömma sig bakom tårar eller att tjura. Men hon klarade ut det och kom efter två år hem som en ny tjej - målmedveten.
    Det är kanske en chock av det slaget som skulle fungera för fler än den här engelska flickan?

• Safmus0515
    Jag förstår verkligen att det känns hopplöst just nu ? det är frustrande att ens barn inte kommer in på något av de program man hoppats på, trots att hon klarat kärnämnena. Men det finns fortfarande vägar framåt.
    Din dotter har godkänt i svenska, engelska och matematik, vilket gör att hon kan vara behörig till introduktionsprogram, särskilt programinriktat val, om hon dessutom har godkänt i tre andra ämnen ? alltså totalt minst sex godkända betyg. Programinriktat val är ett introduktionsprogram som är riktat mot ett specifikt nationellt program och syftar till att eleven så snart som möjligt ska kunna gå över till det ordanarie programmet.
    För att ta reda på vilka skolor som erbjuder sådana program kan ni själva gå in på gymnasieantagningens hemsida, till exempel Indra om ni bor i en region som använder det. Där kan man söka på "Introduktionsprogram" och välja "Programinriktat val" som inriktning ? då visas alla skolor i regionen som erbjuder det.
    Under sommaren, när skolorna är stängda, kan man gå till kommunens studievägledningscentrum som brukar ha drop-in-tider. Studievägledarna där kan hjälpa till att hitta rätt alternativ och även göra en sen ansökan till ett programm t.ex ett introduktionsprogram om eleven är behörig.
    Jag vet att det kan kännas som ett motgång just nu, men det betyder inte att allt är förlorat. Jag har själv varit i samma situation ? för sex år sedan stod jag där med låga betyg, precis som din dotter och kunde inte komma in på något programm. I dag har jag klarat min fjärde termin på en högskoleutbildning och kommer att ta examen nästa sommar. Det finns vägar vidare, och det viktigaste är att inte ge upp.
  • Lynx123

Har du pratat med studievägledare? I vissa fall kan elever med så låga betyg gå om hela nian, kanske på en annan skola, eller genomgå sommarkurser. Det finns också så kallade prövningar. Kolla alla de möjligheterna med studievägledaren.

Det är.också viktigt att din dotter håller sig sysselsatt nu när den närmaste framtiden är lite oviss. Sommarjobb är bra. Uppmuntra henne att läsa och att vara kreativ samt kanske att engagera sig i någon förening.

• Anonym (Uppgiven morsa)
    Safmus0515 skrev 2025-06-14 00:24:20 följande:
    Jag förstår verkligen att det känns hopplöst just nu ? det är frustrande att ens barn inte kommer in på något av de program man hoppats på, trots att hon klarat kärnämnena. Men det finns fortfarande vägar framåt.
    Din dotter har godkänt i svenska, engelska och matematik, vilket gör att hon kan vara behörig till introduktionsprogram, särskilt programinriktat val, om hon dessutom har godkänt i tre andra ämnen ? alltså totalt minst sex godkända betyg. Programinriktat val är ett introduktionsprogram som är riktat mot ett specifikt nationellt program och syftar till att eleven så snart som möjligt ska kunna gå över till det ordanarie programmet.
    För att ta reda på vilka skolor som erbjuder sådana program kan ni själva gå in på gymnasieantagningens hemsida, till exempel Indra om ni bor i en region som använder det. Där kan man söka på "Introduktionsprogram" och välja "Programinriktat val" som inriktning ? då visas alla skolor i regionen som erbjuder det.
    Under sommaren, när skolorna är stängda, kan man gå till kommunens studievägledningscentrum som brukar ha drop-in-tider. Studievägledarna där kan hjälpa till att hitta rätt alternativ och även göra en sen ansökan till ett programm t.ex ett introduktionsprogram om eleven är behörig.
    Jag vet att det kan kännas som ett motgång just nu, men det betyder inte att allt är förlorat. Jag har själv varit i samma situation ? för sex år sedan stod jag där med låga betyg, precis som din dotter och kunde inte komma in på något programm. I dag har jag klarat min fjärde termin på en högskoleutbildning och kommer att ta examen nästa sommar. Det finns vägar vidare, och det viktigaste är att inte ge upp.
    Ja, det är frågan om och vilka som kan erbjuda någon lösning. Kommunen verkar inte erbjuda någon central studievägledning från grundskolan till gymnasiet. Det är bara om man vill läsa på komvux.

Vi bor i Stockholm och hon ser ut att komma in i Södertälje eller Upplands bro. Det är vad betygen räcker till just nu..Rynkar på näsan känns fantastiskt. 
  • Safmus0515
    Anonym (Uppgiven morsa) skrev 2025-06-15 14:47:37 följande:
    Ja, det är frågan om och vilka som kan erbjuda någon lösning. Kommunen verkar inte erbjuda någon central studievägledning från grundskolan till gymnasiet. Det är bara om man vill läsa på komvux.

Vi bor i Stockholm och hon ser ut att komma in i Södertälje eller Upplands bro. Det är vad betygen räcker till just nu..Rynkar på näsan känns fantastiskt. 

Jag kan tyvärr inte säga exakt vem som kan erbjuda en lösning. Har ni till exempel försökt kontakta några skolor direkt, eller kollat antagningsstatistiken för att se var chanserna är störst att hon kommer in

Jag undrar också om hon fokuserar helt på att försöka få plats på ett nationellt program direkt med nuvarande betyg, eller om hon också är öppna för alternativ som Programinriktat val. Det kan ju vara en väg in ? man läser ett introduktionsprogram riktat mot ett specifikt nationellt program.

Det låter lite märkligt att det inte finns någon form av studievägledning för övergången från grundskolan till gymnasiet i er kommun. Har ni varit i kontakt med Skolslussen i Stockholm? Här i Göteborg har vi ett studievägledningscentrum som hjälper både grundskoleelever, gymnasieelever och vuxna ? och det brukar vara väldigt hjälpsamt.
    Om ni inte redan har gjort det, rekommenderar jag att ni går in  och kolla på Gymnasieantagningens hemsida för Stockholm:
  • Anonym (work)

Om ni inte vill skjutsa henne till Upplands-Bro så låt henne börja jobba.

Att jobba som städerska med start kl 0600 på morgonen eller torka av bord på McDonalds där jämngamla kladdat med ketchupen väcker studieintresset hos de flesta ungar.

För har hon en massa F i grundskolan så kanske det är svårt för henne att ta sig genom ett gymnasieprogram som läget är nu?!

• Anonym (B)
    Anonym (Uppgiven morsa) skrev 2025-06-15 14:47:37 följande:

Detta är ju konsekvensen av att inte pluggat tillräckligt. 

Vad ska hon på ett gymnasium att göra? Tror du hon kommer att klara av det?

Känns som att det kom som en överraskning och nu gnälls det över att ingen kan hjälpa er. 

• Anonym (upp)
    Anonym (Uppgiven morsa) skrev 2025-06-13 22:47:55 följande:
    Lär inte komma in på gymnasiet

Dottern har precis gått ur grundskolan. Hon har lämnat grundskolan med fruktansvärt låga betyg. Bland annat F i flera ämnen, dock godkänt och mer därtill i kärnämnerna. 

Detta medför att den sammanlagda meritpoängen blir så låg att hon högst sannolikt inte lär komma in på ett enda av de 30 programalternativ som vi sökt. 

Som jag förstått det kan hon inte läsa upp betyg i efterskott. Hon är heller inte kvalificerad för individuellt val, eftersom hon har betyg i kärnämnerna, dvs hon har allmän gymnasiebehörighet. Samtidigt ger hennes otroligt låga meritpoäng att hon inte kommer in på ett enda f****** j*** program. Hur great är inte det?

Vad händer nu då? Står att soc kommer kontakta alla till hösten som inte studerar eller jobbar med uppmaning att aktivera sig. Blir nog bra det här. 

Kommer detta som en blixt från klar himmel för er? Har ni inte fått några indikationer från skolan att hon riskerar/kommer att få F i flera ämnen? Hur kommer det sig att ni inte agerat tidigare under läsåret?

Jag frågar eftersom min dotter var i samma situation i slutet av åttan, då vår dotter var sjuk under stor del av tiden. Men vi tog tag i det och såg till att skolan gjorde en handlingsplan för nian så att hon skulle kunna få betyg nog att söka in på gymnasiet. 

Hon har visserligen inte lyckats få jättehöga betyg, men tillräckligt för att vara behörig och ha chans på flera program. Det har varit hårt slit för henne, skolan och oss för att lyckas med detta, men det gick. 
  • Goneril

Enig med er alla på FL som påpekar det självklara; TS med partner har inte följt upp resultaten och stöttat dottern. Nu slår det henne plötsligt att gymnasiet är stängt för dottern. Ja, då blir det väl Samhall eller försörjningsstöd om inte flickan kan gå om senaste året. I så fall gäller det för henne att lägga allt åt sidan, kompisar, skärmar, hobbies. Nu står framtiden på spel.. TS har försummat uppföljningen, gravt, och nu hinner svårigheterna ikapp. TS bär ansvaret, inte lärare.

Svar på tråden Lär inte komma in på gymnasiet