• RainbowFamilyDreams

Orgasm vid insemination, hur är det vid IVF?

Det här är kanske en konstig fråga. Men när jag och sambon gjorde vår första insemination så fick vi till oss att det skulle underlätta med orgasm för att hjälpa spermierna typ. Jag skulle se till att få det så att säga samma dag och dagen efter. 

Är det någon som vet vid IVF hur det är? Eftersom de vill att man undviker samlag i samband med behandling. hur är det då med ?kramper? vid en orgasm? Kan det också bidra till typ äggstocksvridning i samband med / efter behandling / återförande? eller kan det till och med vara bra för kroppen eftersom man slappnar av? känns som en rätt intim fråga som är lite svår att ställa till kliniken men ville iallafall börja här :). ska göra FET (är två kvinnor som genomgår IVF efter två insemination där den första blev en kemisk graviditet) nån gång efter sommaren/tidig höst så undrar därför om någon hört något om detta :). Tack på förhand!

• Svar på tråden Orgasm vid insemination, hur är det vid IVF?
  • Anonym (Nja)

Jag tänker att om orgasm har någon som helst effekt skulle det väl vara att få in spermierna från vagina till livmodern. Det påverkar ju i så fall ingenting vid fet.

• RainbowFamilyDreams

Tack, nej jag tänker lite så med. Frågan är dock om det har mån negativ inverkan vid IVF eller att det kan bidra till  äggstocksvridning eller så. Eller om man kan ha det lite mysigt utan att behöva ha direkt samlag :). 

Anonym (Nja) skrev 2025-06-14 10:02:08 följande:

Jag tänker att om orgasm har någon som helst effekt skulle det väl vara att få in spermierna från vagina till livmodern. Det påverkar ju i så fall ingenting vid fet.

• Anonym (Nja)

Negativ inverkan tror jag inte. Då skulle de ha varnat.
    Själv var jag på Liseberg efter insättning, och det gick bra :)
    Äggstockar torkverar inte av orgasm.

Svar på tråden Orgasm vid insemination, hur är det vid IVF?