Anonym (SL) skrev 2025-06-14 19:20:06 följande:
Det är lite otydlig trådstart...
Varför misstänkte de att du slog ditt barn, vad står det i anmälan om detta. Lät du arg?
Trodde de direkt där och då eller kan det vara så att ditt barn har sagt det till dem dagen efter?
Kan det vara därför de plockade fram en docka...
Hur vet du hur det gick till med dockan?
Stod det i anmälan?
Förskolan har anmälningsplikt, så om de har misstanke att ditt barn far illa på nåt sätt eller att det behövs stöd så är de skyldiga att anmäla.
Sen ska de inte utreda utan lämna det till socialtjänsten.
Men det är ju inte säkert att de utredde utan mer använde sig av dockan i samtalet då barnet berättade...
Du är orolig och det är väldigt vanligt att känna så vid orosanmälan..
Många är oroliga för dels att socialtjänsten ska ta ens barn eller att bli stämplade som dåliga föräldrar.
Men för det första, det är väldigt ovanligt att tvångsomhändertaganden. Landets socialtjänster tar emot närmare 400 000 anmälningar/år men endast ca 3000 barn/år omhändertas enligt LVU.
Eftersom det inte är förskola/vårdens roll att faktiskt ta reda på om det förekommer omsorgsbrist utan bara påtala sin oro/misstanke så är det ju många anmälningar som kan läggas ned utan behov av att starta utredning.
När det handlar om våld startas det dock alltid en utredning, det är rutin men även många av dessa läggs ner utan insats.
Sedan är man inte en dålig förälder bara för att man kan behöva stöd i sitt föräldraskap. Det är svårt och stundtals väldigt utmanande att vara förälder och veta hur man ska göra...de flesta av kan behöva stöd i att exempelvis sätta gränser på ett sunt sätt eller hantera våra och barnens känslor...
Mitt råd att ta det lugnt och samarbeta med socialtjänsten.
Försök att inte låta detta heller påverka din relation med förskolan, detta är deras jobb och lagstadgade skyldighet.
S ringde mig igår. De har sagt att de fick oros anmäl från Förskola och de har berättat att personalen frågade min dotter om jag slog henne sen de hämta en docka till henne och frågade vad pappa slog dig sen de börja peka på vissa stället och hon säger ja ja ja
plus den här när jag bytte blöja på henne hon grät för att hon slog sig vid väggen De misstänkter att jag slog henne då personal vara på plats dör vara oppet vrf de kommer inte in och kollad om de orolig . Sen efter jag gick med min dotter och pysslat med henne en rymdraket och lekte vi ute
jag fortfarande chokad .jag aldrig slog min dotter hon 2 år 3 månader social ringde min ex och frågade om hon tror att jag slog eller hon märkte nånting hon svarade nej absolut inte
jag tänkte mail dras chef imorgon och fråga vilken rutin de har med såna situationer får de utradera själv med dockan !