• Gururakshmi

Sjukersättning, någon chans?

Har levt de senaste 5 åren på aktivitetsersättning & det är snart dags att söka sjukersättning 

Anledningen till aktivitetsersättningen är schizofreni

Jag har aldrig haft ett jobb

Så jag undrar är det någon som vet om jag har någon möjlighet att få sjukersättning?

• Svar på tråden Sjukersättning, någon chans?
  • Anonym (...)

Men ärligt talat, hur tänker du att vi, utifrån din korta text, ska veta vilken chans du har att få sjukersättning?

• Anonym (Gill)
    Anonym (...) skrev 2025-06-15 16:23:17 följande:

Men ärligt talat, hur tänker du att vi, utifrån din korta text, ska veta vilken chans du har att få sjukersättning?

Någon som har den sjukdomen kanske kan svara.
  • Gururakshmi

Under åren med aktivitetsersättning har jag bara varit hemma, inga aktiviteter utanför hemmet

Tycker det är så gott som omöjligt att vara ute bland folk

Någon som vet om försäkringskassan kräver något mer än bara ett läkar utlåtande/intyg?

• Anonym (...)
    Anonym (Gill) skrev 2025-06-15 16:26:16 följande:
    Någon som har den sjukdomen kanske kan svara.
    Fast säger fortfarande noll om TS chanser att få sjukersättning.
  • Anonym (?)

De vill veta att det inte finns några alternativ kvar att prova för att få ut dig i jobb. Har du inte gjort arbetsförmågeutredning eller arbetstränat kan du behöva göra det först.

• Anonym (1999)

5 år är inte lång tid. 
    Jag har schizoaffektivt syndrom, add och missbruk i bagaget. Hade försörjningsstöd med sjukskrivning i 15 år. Var aldrig tal om sjukpension.
    Lyckades bättre med arbetsträning efter 8-9 gången på några fler år och har nu en lönebidragstjänst.
    Mår bättre idag än jag någonsin gjorde under de åren.

Ärligt, mår du bättre sen du fick aktivitetsersättning och blev än mer passiv? De flesta gör det inte alls.

• Anonym (Miljon)

Sjukersättning är mycket lägre, och du kan förlora flera tusenlappar per månad. 

• Anonym (Objektivt)

Det är rätt svårt att få sjukersättning direkt efter aktivitetsersättning om du bara varit hemma. Du måste på något sätt visa dina svårigheter vilket oftast görs i någon form av aktivitet och helst under några månaders tid för att få en mer fullständig bild. Man behöver objektivt kunna bedöma det du säger.

• Anonym (?)
    Anonym (Miljon) skrev 2025-06-16 05:12:05 följande:

Sjukersättning är mycket lägre, och du kan förlora flera tusenlappar per månad. 

Det går inte att få vanlig sjukpenning om man inte har jobbat. Alternativet är sjukpenning i särskilda fall men den är lägre än sjukersättning
  • Anonym (?)
    Anonym (Objektivt) skrev 2025-06-16 21:41:39 följande:

Det är rätt svårt att få sjukersättning direkt efter aktivitetsersättning om du bara varit hemma. Du måste på något sätt visa dina svårigheter vilket oftast görs i någon form av aktivitet och helst under några månaders tid för att få en mer fullständig bild. Man behöver objektivt kunna bedöma det du säger.

Precis så! Bättre att arbetsträna mm medan man har aktivitetsersättning så att fk har info om arbetsförmågan när man söker sjukersättning. Annars kan man tvingas leva på sjukpenning i särskilda fall i månader eller år medan man utreds. Den ersättningen är löjligt låg.
Svar på tråden Sjukersättning, någon chans?