• Kludd o Sudd

Semestra med barn i Göteborg

Ska tillbringa fyra veckor i Göteborg denna sommar vill be om lite råd.

Har med två barn (5 & 7) och vi vill hitta på lite kul ihop. Jag känner redan till de där sakerna som man "måste" pricka av, som Liseberg, Alfons Åbergs m.m.

Söker istället insidertips på smultronställen som inte är så kända. Behöver inte vara typiska sommargrejer utomhus, alla tips är välkomna. 

Tack på förhand!

• Svar på tråden Semestra med barn i Göteborg
  • Anonym (Ida)

Slottskogen är ett bra ställe för barn i den åldern. Här finns en rolig lekpark (plikta), barnens  Zoo och lite sälar och pingviner att titta på. Är dessutom gratis.

Ta båt från Saltholmen eller Stenpiren  ut till någon av öarna. Ha picknick och bada. Kostar endast för båten och ev spårvagn. 

I Majorna finns en grund bassäng där barnen badar gratis. Kallas plaskdammen. Brukar vara fullt med barn där att leka med. Också gratis. 

Kan ni tänka er att åka lite utanför stan så är Navets sciencecenter i Borås ett ställe som mina barn älskar. 

Buaskogen är också ett fantastiskt trevligt ställe. Höghöjdsbana för barn i alla åldrar med möjlighet att grilla om man vill. Personalen där är helt fantastiska med barn. 

• Anonym (M)

Jag kan lägga till lite annat runtomkring staden som Kungälvs fästning, Älvsborgs fästning, makrillfiske från Hönö.
    I Göteborg kanske ett besök i Skansen Kronan, kronhusbodarna, trädgårdsföreningen (trevlig lekplats), Aeroseum, discgolf i slottsskogen.

• Anonym (Vill)

Nu var det länge sedan jag var där, men kolla om Universeum har någon aktivitet för barn.

• Kludd o Sudd
    Anonym (Vill) skrev 2025-06-16 08:33:32 följande:

Nu var det länge sedan jag var där, men kolla om Universeum har någon aktivitet för barn.

Ja, Universeum står på den "självklara listan". Vet du någon lite mer "dold pärla"? 
  • Anonym (Ida)

En rundtur i underjordiska gångar under Gbg kan nog vara lite spännande för barn i din ålder. Sjöfartsmuseet är också anpassat för barn i din ålder och brukar gillas av barn. Lek och bus landet på Hisingen om det är dåligt väder. 

• Kludd o Sudd
    Anonym (Ida) skrev 2025-06-16 21:24:29 följande:

En rundtur i underjordiska gångar under Gbg kan nog vara lite spännande för barn i din ålder. Sjöfartsmuseet är också anpassat för barn i din ålder och brukar gillas av barn. Lek och bus landet på Hisingen om det är dåligt väder.  

Googlade på dina ord, fick upp Walknet. Låter otroligt spännande, men det får kanske vänta nåt år eller två. Uppsatt på bucket list iaf. Bra tips det med, och museum med barnaktivitet är alltid en hit.

Har nåt svagt minne av en gammal tråd här, en massa negativt om leklandet på Hisingen. Hittar den inte, men ska kolla lite på recensioner. Regniga dagar lär vi ju inte lida brist på...
  • Anonym (Fjällan)

Finns ju ett Leos i Frölunda, åk dit istället. 

Vill ni åka lite längre så åk till Kungsbacka. Äskhult, Tjolöholms slott, Naturum Fjärås Bräcka. Men det krävs nästan bil för att ta sig dit.

Annars så fixar du klädnypor till barnen med långa snören på (väl fastknutna), en stor spann var, gärna 10L och åker och fiskar krabbor. Gärna någon badvik/klippor som inte är turistbadstränder. Sedan fixar du även bacon eller skinka/prickigkorv i lagom bitar som ni klämmer fast i klädnypan. En del klädnypor är lite lätta och flyter, då kan man rulla in en liten sten i skinkan (eller vad man har). Fyll spannen med vatten och sedan kan ni fiska krabbor en hel dag. Se till att de har fräscht vatten och gör ett krabbrace när ungarna tröttnat. 

9 juli kan ni prova på artfiske i Vallgraven. Mer info om du letar upp dokumenter sommarlovsfiske här: www.sportfiskarna.se/Ungdom/Fiskelov

Nu har jag inte varit vid Slätta Damm på många år, men vet att många fortfarande tycker det är mysigt att promenera där, kanske finns det lite änder att mata också? 

goteborg.se/wps/portal/start/uppleva-och-gora/kultur/lovaktiviteter här kan du också hitta en hel del. 5-åringen är kanske på gränsen ibland, men min erfarenhet är att om man är med som förälder så brukar det funka.

www.molndal.se/startsida/uppleva-och-gora/evenemang/lovaktiviteter.html Mölndal är ju också ett alternativ! Mölndals museum är en liten pärla som har lite intressanta utställningar då och då. 

Göteborgs stadsmuseum vill jag minnas hade en bra öekyta för barnen. 

Slottskogen är ju aldrig fel med barnen. Förutom Plikta (lekplatsen) så finns det ju lite djur att titta på osv. Och gå på Naturhistoriska. 

V28 är det massor med handboll i Partille Cup och v29 är det Gothia Cup och massor med fotboll. De veckorna skulle jag INTE rekommendera att gå till Liseberg för att åka karuseller om man inte gillar köer. Har man bara v29 att välja på så är måndagen lugnast för då är många gothiaspelare på Ullevi för invigning. Den är i och för sig rätt sevärd men förmodligen roligare när man  är äldre. 

Åk till Saltholmen och ta en båt ut till någon valfri ö. Det finns många mysiga ställen där.

Även att åka bilfärja till Hönö är spännande. Man kan ta bussen ut till Hjuvik och sedan åka båt och hoppa på en buss på öarna. 

Åka hissen upp till Heaven 23 är också roligt. De uppskattar nog om man köper nåt, men vi åkte upp med våra någon gång, gick ett varv och åkte ner. 

• Anonym (Fjällan)

Just det! Dagspress till Danmark kan vara roligt! Planerar man väl kan man åka dit med en båt, vara ett par timmar i Fredrikshavn och sedan åka hem. 

Se till att ni har några enkronor till de enarmade banditerna också. 

Tips! Berätta inte vad de enarmade banditerna är förnågot först! Barn har en härlig fantasi! Min son blev lite orolig när jag sa att vi skulle ha med enkronor till de enarmade banditerna. Tills jag förklarade var det var. 

Ett gott skratt vi gärna berättar fortfarande när han nu är tonåring. 

• Kludd o Sudd
    Anonym (Fjällan) skrev 2025-06-16 22:32:11 följande:

Finns ju ett Leos i Frölunda, åk dit istället. 

Vill ni åka lite längre så åk till Kungsbacka. Äskhult, Tjolöholms slott, Naturum Fjärås Bräcka. Men det krävs nästan bil för att ta sig dit.

Annars så fixar du klädnypor till barnen med långa snören på (väl fastknutna), en stor spann var, gärna 10L och åker och fiskar krabbor. Gärna någon badvik/klippor som inte är turistbadstränder. Sedan fixar du även bacon eller skinka/prickigkorv i lagom bitar som ni klämmer fast i klädnypan. En del klädnypor är lite lätta och flyter, då kan man rulla in en liten sten i skinkan (eller vad man har). Fyll spannen med vatten och sedan kan ni fiska krabbor en hel dag. Se till att de har fräscht vatten och gör ett krabbrace när ungarna tröttnat. 

9 juli kan ni prova på artfiske i Vallgraven. Mer info om du letar upp dokumenter sommarlovsfiske här: www.sportfiskarna.se/Ungdom/Fiskelov

Nu har jag inte varit vid Slätta Damm på många år, men vet att många fortfarande tycker det är mysigt att promenera där, kanske finns det lite änder att mata också? 

goteborg.se/wps/portal/start/uppleva-och-gora/kultur/lovaktiviteter här kan du också hitta en hel del. 5-åringen är kanske på gränsen ibland, men min erfarenhet är att om man är med som förälder så brukar det funka.

www.molndal.se/startsida/uppleva-och-gora/evenemang/lovaktiviteter.html Mölndal är ju också ett alternativ! Mölndals museum är en liten pärla som har lite intressanta utställningar då och då. 

Göteborgs stadsmuseum vill jag minnas hade en bra öekyta för barnen. 

Slottskogen är ju aldrig fel med barnen. Förutom Plikta (lekplatsen) så finns det ju lite djur att titta på osv. Och gå på Naturhistoriska. 

V28 är det massor med handboll i Partille Cup och v29 är det Gothia Cup och massor med fotboll. De veckorna skulle jag INTE rekommendera att gå till Liseberg för att åka karuseller om man inte gillar köer. Har man bara v29 att välja på så är måndagen lugnast för då är många gothiaspelare på Ullevi för invigning. Den är i och för sig rätt sevärd men förmodligen roligare när man  är äldre. 

Åk till Saltholmen och ta en båt ut till någon valfri ö. Det finns många mysiga ställen där.

Även att åka bilfärja till Hönö är spännande. Man kan ta bussen ut till Hjuvik och sedan åka båt och hoppa på en buss på öarna. 

Åka hissen upp till Heaven 23 är också roligt. De uppskattar nog om man köper nåt, men vi åkte upp med våra någon gång, gick ett varv och åkte ner. 

Massa matnyttigt, grymt. Tack!
  • Anonym (Ida)
    Kludd o Sudd skrev 2025-06-16 21:45:16 följande:
    Googlade på dina ord, fick upp Walknet. Låter otroligt spännande, men det får kanske vänta nåt år eller två. Uppsatt på bucket list iaf. Bra tips det med, och museum med barnaktivitet är alltid en hit.

Har nåt svagt minne av en gammal tråd här, en massa negativt om leklandet på Hisingen. Hittar den inte, men ska kolla lite på recensioner. Regniga dagar lär vi ju inte lida brist på...
    Mina barn har alltid älskat Lek och buslandet. Nu var det 10 år sedan vi var där sist, men i alla fall få slog det alla andra lekland. Det var för övrigt i den lokalen diskoteksbranden i Gbg var där runt 69 ungdomar miste livet. Känns lite fint någonstans att det blev ett ställe för barn leker.
  • Kludd o Sudd
    Anonym (Fjällan) skrev 2025-06-16 22:37:32 följande:

Just det! Dagspress till Danmark kan vara roligt! Planerar man väl kan man åka dit med en båt, vara ett par timmar i Fredrikshavn och sedan åka hem. 

Se till att ni har några enkronor till de enarmade banditerna också. 

Tips! Berätta inte vad de enarmade banditerna är förnågot först! Barn har en härlig fantasi! Min son blev lite orolig när jag sa att vi skulle ha med enkronor till de enarmade banditerna. Tills jag förklarade var det var. 

Ett gott skratt vi gärna berättar fortfarande när han nu är tonåring. 

Ajaj. Ska barnen bli spelberoende så ska det inte vara jag som visar vägen iaf. Flört

Men bra idé med båttripp till Danmark.

• Kludd o Sudd
    Anonym (Ida) skrev 2025-06-17 17:41:37 följande:
    Mina barn har alltid älskat Lek och buslandet. Nu var det 10 år sedan vi var där sist, men i alla fall få slog det alla andra lekland. Det var för övrigt i den lokalen diskoteksbranden i Gbg var där runt 69 ungdomar miste livet. Känns lite fint någonstans att det blev ett ställe för barn leker.

Minns när branden var på nyheterna dygnet runt, det var fruktansvärt. Gråter

Ja barn har ju en tendens att stortrivas på alla lekland och väl är det. Vuxna har uttalat sig negativt om detta lekland för att "där mest är föräldrar som ligger draperade i sofforna och skränar i högtalartelefon istället för att ha koll på hur deras pojkar uppför sig." Jag kan bara föreställa mig hur ljudnivån är där inne. Förvånad

Jag fick ett tips om ett mindre busland i Sisjön, verkar som ett bra alternativ. Ser trevligt ut på bild iaf.

• Anonym (E la gôrbra)

Vid Gunnebo slott finns det stora ytor att springa på, en del djur att se på, god mat för vuxna (och barnvänliga alternativ) och flera badstränder i närheten. 

• Anonym (Fjällan)
    Kludd o Sudd skrev 2025-06-17 19:12:37 följande:

Ajaj. Ska barnen bli spelberoende så ska det inte vara jag som visar vägen iaf. Flört

Men bra idé med båttripp till Danmark.

Äh, det är ju mest roligt. En begränsad budget typ ni har 15 kr tillsammans på vägen dit och 15 kr på vägen hem. Det är ju inte värre än att spela på Lisebergs lyckohjul. 

Vinner de kan ni köpa nåt i taxfree. Oftast vinner man mest tillbaka ett par kronor och spelar upp  dem igen. 

Mina föräldrar hade en bekant som hade en hemma i sovrummet. Vi älskade att vara där och spela på den. Tyvärr är de flesta digitala idag även om det nog kan finnas en eller annan gammal hederlig.

Men det hör till en danmarkskryss tycker jag. 😄

Just det,  även där - åk inte helgerna v 27, 28 och 29. Många idrottsdag på väg till/från Göteborg då. Även ex amerikanska som är ute på Europaturné. Vet att fotbollen har någon cup före eller om det är efter Gothia. 

Varifrån kommer ni att utgå ifrån i Göteborg? Du behöver inte specificera gata, område räcker. Om det är så att man kommer på något mer. 
  • Anonym (Fjällan)

Åh, förlåt,  två inlägg igen. 🙈😄

De flesta har koll på Paddan och kanske skaldjurskryssningarna. Men det kan vara värt att kolla upp om det finns någon båttur till Älvsborgs fästing. Alternativt åka till Marstrand och Carlstens fästing. Sistnämnda går med buss men det är utanför  Kungälv. Sådant brukar barnen tyckan är roligt. På Marstrand så satt ju Lasse-Maja,  som namnmässigt fått dela namn med en bokserie de flesta barn idag har koll på. 😊

• Kludd o Sudd
    Anonym (Fjällan) skrev 2025-06-18 00:06:45 följande:
    Äh, det är ju mest roligt. En begränsad budget typ ni har 15 kr tillsammans på vägen dit och 15 kr på vägen hem. Det är ju inte värre än att spela på Lisebergs lyckohjul. 

Vinner de kan ni köpa nåt i taxfree. Oftast vinner man mest tillbaka ett par kronor och spelar upp  dem igen. 

Mina föräldrar hade en bekant som hade en hemma i sovrummet. Vi älskade att vara där och spela på den. Tyvärr är de flesta digitala idag även om det nog kan finnas en eller annan gammal hederlig.

Men det hör till en danmarkskryss tycker jag. 😄

Just det,  även där - åk inte helgerna v 27, 28 och 29. Många idrottsdag på väg till/från Göteborg då. Även ex amerikanska som är ute på Europaturné. Vet att fotbollen har någon cup före eller om det är efter Gothia. 

Varifrån kommer ni att utgå ifrån i Göteborg? Du behöver inte specificera gata, område räcker. Om det är så att man kommer på något mer. 
    Skojade mest, fattar ju att det inte handlar om att locka in dem i spel. :)

Vi kommer att utgå från Tuve och vara utan bil. Så gärna ett rimligt avstånd med kollektivtrafik. 
  • Anonym (Fjällan)
    Kludd o Sudd skrev 2025-06-18 01:01:52 följande:
    Skojade mest, fattar ju att det inte handlar om att locka in dem i spel. :)

Vi kommer att utgå från Tuve och vara utan bil. Så gärna ett rimligt avstånd med kollektivtrafik. 
    Man vet aldrig eftersom jag har en i min närhet som faktiskt resonerande lite halv om halv så. 🙈 Tänkte - finns det verkligen två så tätt inpå?! 😄

Men Tuve - då är ju Slätta Damm nära. 😀

Sedan ska man ju inte underskatta bara att åka spårvagn och Älvsnabben. Vi bor utanför Göteborg där det inte finns kollektivtrafik med spårvagn och-/ eller båt. och åkte in när barnen var små och gjorde det. Väldigt uppskattat! 
  • Anonym (E la gôrbra)

Beroende på vad du har för barn så kan Lindholmen Street Food Market vara roligt. Man köper biljetter i entren och kan sen gå runt och välja vad man vill ha. 

Det är familjevänligt på så vis att det är gott om plats och roligt för barnen att gå runt och välja, men det är inte de mest barnvänliga rätterna alltid. Typ asiatisk fusion, taco med en twist och korven är bratwurst. Mitt barn tycker sånt är spännande och har gjort sen hon var väldigt liten, men jag vet ju att alla barn inte är lika förtjusta i "konstig mat".

• Kludd o Sudd
    Anonym (E la gôrbra) skrev 2025-06-18 09:15:56 följande:

Beroende på vad du har för barn så kan Lindholmen Street Food Market vara roligt. Man köper biljetter i entren och kan sen gå runt och välja vad man vill ha. 

Det är familjevänligt på så vis att det är gott om plats och roligt för barnen att gå runt och välja, men det är inte de mest barnvänliga rätterna alltid. Typ asiatisk fusion, taco med en twist och korven är bratwurst. Mitt barn tycker sånt är spännande och har gjort sen hon var väldigt liten, men jag vet ju att alla barn inte är lika förtjusta i "konstig mat".

Den här öronmärker jag åt mig själv tills jag får tillfälle, låter som nåt helt i min smak. 
    Mina kids är svåra med maten, glömmer aldrig när jag var tvungen att betala barnpris 149 kr/pp för en brunchbuffé och de åt typ två köttbullar var. Obestämd
Svar på tråden Semestra med barn i Göteborg