Varför ska folk som blivit nyktra och drogfria hyllas och berömmas?
Vi som jobbat och gjort rätt för oss hela våra liv, när får vi hyllningar och beröm för det? Men f.d. missbrukare som knappt jobbat hela sina liv, eller bara kortare perioder, och bara gått omkring och supit, drogat och slagit dank, de ska hyllas och berömmas för att de minsann brutit med sina "destruktiva" liv (som de valde själva från första början). En anhörig som haft missbruksproblem är med i en grupp för nyktra och drogfria på Facebook, jag har gått med i den mest av nyfikenhet, bl.a. för att se vad hen, den anhörige skriver men även andra. Där postas det inlägg om hur många månader eller år folk varit nyktra och drogfria, som får en massa gillningar och stöttande och uppmuntrande kommentarer. Jag undrar liksom varför de ska ha så mycket beröm för sådant som är självklart för oss andra, dvs vi som jobbar och sköter oss och inte har missbrukat, som måste hålla oss nyktra och drogfria och som gör det för att vi inte har någon sådan beroendeproblematik. Är sådana här grupper mest "klubbar" för inbördes beundran? Ofta har man också sett reportage om missbrukare som gör en väldigt stor grej av att de brutit med det "destruktiva" livet (jag skriver destruktiva inom citationstecken för att jag anar att många av dessa levt i föreställningen om att livet ska vara en fest - varje dag).
Varför är det extra synd om folk som supit och knarkat och som valt det själva från början? Varför är de värda mer beundran och omtanke än vi som jobbar och sliter varje dag för att få ihop till brödfödan?