Tow2Mater skrev 2025-06-17 01:14:23 följande:
Du tycker inte din jämförelse mellan hur många som protesterar i totalt ca 2000 städer och hur många som ser paraden på plats i EN stad haltar lite?
Jovisst, USA är ett starkt splittrat land. En intervjuad kille sa att landet inte har varit så delat sedan inbördeskriget. Lite överdrivet antar jag men det är en utbredd uppfattning om att befolkningen är delad i två läger.
Mer än hälften röstade på Trump men en del av dem börjar klia sig i huvudet och se bekymrade ut, särskilt om utlovade löften inte hålls. Ledaren börjar ifrågasättas av en del och apropå ifrågasatta ledare kommer jag att tänka på ett uttalande av Maud Olofsson som sa att
Hitler gjorde ju en del tossigheter...
Nu är ju Washington ett fäste för demokraterna (The swamp) och där lär inte finnas många Maga-republikaner, vilket förklarar den svaga uppslutningen till paraden, medan Trumpmotståndarna samlas i stora skaror, livligt uppbackade av gammelmedia som lika livligt dissar paraden redan innan den ägt rum.
Men vore det bättre med Gavin Newsom? Nej huga. Sliskige Newsom har visserligen mer hår än Trump men han är en orm som först förstörde San Fransico som borgmästare och sedan förstörde han Kalifornien som guvernör. Så säger de som flytt från Kalifornien till Texas och Florida och andra
red states. Kalifornien har blivit ett skithål.
Men det var en fin militärparad för att hedra US Army. Det var den jag ville lyfta fram, inte Trump.