• Cheers

US Army 250 år!

En väldigt fin militärparad i förrgår i Washington.

Det historiska temat var intressant och det var kul att se de olika regementerna från olika tider.

Firandet avslutades med Tjajkovskijs 1812 ackompanjerat av kanonskott som det ska vara och ett fantastiskt fint fyrverkeri och körsång med hymnen America the beautiful.

Tyckte inte ni också att det var en fin parad för att hedra US Army. Det är de värda. Tänk D-Day och Omaha Beach. 

• Svar på tråden US Army 250 år!
  • Anonym (V)
    Anonym (jury) skrev 2025-06-16 22:02:08 följande:

När man ändå väljer icke-amerikansk musik till att fira USAs militär varför inte hellre ta Valkyrritten? Den är lika pompös och känns lite mer amerikansk, i varje fall kombinerat med attackhelikoptrar.

Annars känns det ändå betryggande att paraden verkade rätt så misslyckad som fascistisk maktdemonstration. Lite överviktiga soldater i kamouflage kaki som släntrade fram som om dom var på bingopromenad, ingen riktig diktator med självrespekt skulle vara nöjd med detta syn.

😁
  • Anonym (Go away)

Vad USA militär army firande har att göra med Sverige. 
    Kommer det sänka skatten, våld, boende pris, kris på sjukhuset etc...
    USA army är det enda i världen som har dödat mest folk i folk historia. De har orsakat krig överallt. 
    De måste inte firas alls. Skumt 

• Cheers
    Tow2Mater skrev 2025-06-16 21:58:34 följande:
    Antar du inte gillar Forsvarsmaktens Air Shower och liknande heller då?

Air shows with military, civilian and veteran aircraft are on the agenda. There will also be a demonstration of a tactical feature with aircraft, helicopters and soldiers

www.forsvarsmakten.se/en/activities/events/air-show-2024/

Militärhistorisk uppvisning i Karlstad och på Brattforsheden

ett unikt tillfälle att uppleva militärhistoriska plan och fordon och lära dig mer om flygvapnets 100-åriga historia

www.lansstyrelsen.se/varmland/om-oss/nyheter-och-press/nyheter---varmland/2024-08-14-militarhistorisk-uppvisning-i-karlstad-och-pa-brattforsheden.html

Swedish Air Force to host centenary airshow in 2026 as the culmination of the air force?s 100th anniversary events

thisisflight.net/2024/11/15/swedish-air-force-to-host-centenary-airshow-in-2026-but-cancels-annual-flygdagen-in-2025/
    Tack för fina länkar om vårt svenska försvar som vi bör stödja till 100%. 

Jag antar att de som är negativa är samma som anser att Sverige ska skriva under FN:s konvention mot kärnvapen, eftersom de är emot  kärnvapenkrig. Ja vem är inte det!

Men nu är det ju ett faktum att vapnen finns och Sverige skyddas av NATO:s kärnvapenparaply.

Inga kärnvapenstater har skrivit under och i synnerhet inte Ryssland som utgör ett allvarligt hot mot Sverige. 
  • Anonym (Amerikanen)

De gick inte ens i takt - av många ett medvetet val, vad jag har hört. Måste vara en av de mest subtila protesterna i USAs historia. För de kan, tro mig. Military kid, i grew up with that shit.. 

Fler slöt upp till de så kallade "no kings".protesterna än till militärjippot. 5 miljoner vs en kvarts milijon

Trump somnade minst tre gånger under paradens gång.

Det var så tyst under delar av paraden att man kunde höra vissa fordon gnissla. Ingen musik, inget jubel, inga samtal. Bara tysta gator och gnissel.

Trump har fått kritik för att den här paraden är slöseri med allmänna medel, samtidigt som han skär ner på budgeten för veteraner. Själv har han aldrig varit i militären.

• UngGubbeinorr
    Anonym (Amerikanen) skrev 2025-06-16 23:19:39 följande:

De gick inte ens i takt - av många ett medvetet val, vad jag har hört. Måste vara en av de mest subtila protesterna i USAs historia. För de kan, tro mig. Military kid, i grew up with that shit.. 

Fler slöt upp till de så kallade "no kings".protesterna än till militärjippot. 5 miljoner vs en kvarts milijon

Det var så tyst under delar av paraden att man kunde höra vissa fordon gnissla. Ingen musik, inget jubel, inga samtal. Bara tysta gator och gnissel.

Trump har fått kritik för att den här paraden är slöseri med allmänna medel, samtidigt som han skär ner på budgeten för veteraner. Själv har han aldrig varit i militären.

Ja, även amerikaner börjar inse vad de röstat fram.. Demokratin är per definition bräcklig. Nu har de en president med idel ädel ja-sägare omkring honom, med aggressiv konformism som mycket effektivt dödar allt nytänkande. Kommer att gå illa för USA om inget radikalt sker, "brain drain" osv.. vilket redan sker. Lyckligtvis blir det inge mer Trump, han är om inte annat för gammal, precis som hans företrädare.
  • Cheers

Du har sett taskig version. Här en utmärkt version som ger rättvisa åt den lyckade militärparaden:

• Tow2Mater

Du tycker inte din jämförelse mellan hur många som protesterar i totalt ca 2000 städer och hur många som ser paraden på plats i EN stad haltar lite?
  • Cheers
    Tow2Mater skrev 2025-06-17 01:14:23 följande:
    Du tycker inte din jämförelse mellan hur många som protesterar i totalt ca 2000 städer och hur många som ser paraden på plats i EN stad haltar lite?
    Jovisst, USA är ett starkt splittrat land. En intervjuad kille sa att landet inte har varit så delat sedan inbördeskriget. Lite överdrivet antar jag men det är en utbredd uppfattning om att befolkningen är delad i två läger.

Mer än hälften röstade på Trump men en del av dem börjar klia sig i huvudet och se bekymrade ut, särskilt om utlovade löften inte hålls. Ledaren börjar ifrågasättas av en del och apropå ifrågasatta ledare kommer jag att tänka på ett uttalande av Maud Olofsson som sa att Hitler gjorde ju en del tossigheter...

Nu är ju Washington ett fäste för demokraterna (The swamp) och där lär inte finnas många Maga-republikaner, vilket förklarar den svaga uppslutningen till paraden, medan Trumpmotståndarna samlas i stora skaror, livligt uppbackade av gammelmedia som lika livligt dissar paraden redan innan den ägt rum.

Men vore det bättre med Gavin Newsom? Nej huga. Sliskige Newsom har visserligen mer hår än Trump men han är en orm som först förstörde San Fransico som borgmästare och sedan förstörde han Kalifornien som guvernör. Så säger de som flytt från Kalifornien till Texas och Florida och andra red states. Kalifornien har blivit ett skithål.

Men det var en fin militärparad för att hedra US Army. Det var den jag ville lyfta fram, inte Trump.
  • Cheers
    Anonym (T) skrev 2025-06-17 08:50:21 följande:
    Bush hade 63 %. Wow! Bättre än Obama som bara hade 62 %.

Biden hade 54 % och det är ju också bra. Pigg och vital. En knivskarp kille.
  • Anonym (T)
    Cheers skrev 2025-06-17 08:58:40 följande:
    Bush hade 63 %. Wow! Bättre än Obama som bara hade 62 %.

Biden hade 54 % och det är ju också bra. Pigg och vital. En knivskarp kille.
    Är du sur för att man driver med Trump?

Herregud, han gör ju öppet mål varandra gång han öppnar munnen. Det ska han ha kred för. Stand-up artister har massor av material. 
  • Cheers
    Anonym (T) skrev 2025-06-17 09:02:00 följande:
    Är du sur för att man driver med Trump?

Herregud, han gör ju öppet mål varandra gång han öppnar munnen. Det ska han ha kred för. Stand-up artister har massor av material. 
    Nej inte alls. Jag har inte investerat en nickel i Trump.

Jordan Peterson beskrev Trump som "A narcissist, a trickster and an entertainer". Bra sanmmanfattning!

Kommer att tänka på ett avsnitt av Fawlty Towers där Mr Fawlty gästas av en psykiatriker som efter att ha upplevt Mr Fawllty´s freak show sa "There is enough material for a whole conference there". Passar på Trump också.

Svar på tråden US Army 250 år!