• 123lllllll

HB vid leukumi barn

Hej,

Min son som är 4 år har sen april haft infektion på infektion bla halsfluss samt öroninflammation. Han fick kåvepenin mot detta. Under denna har han haft några veckor han har mått bra men varit något tröttare än vanligt samt blekare. Vi var i dag på VC där tog man endast etr HB Samt sockervärde båda var bra enligt läkaren. HB låg på 114 jag har varit orolig för leukumi. Jag undrar någon som är kunnig eller med erfarenhet kan säga vad dem tror hade HB varit ok och ligga på 114 vid leukumi? Läkaren sa att hon inte var orolig för detta. Inga andra prover togs.

• Svar på tråden HB vid leukumi barn
  • Anonym (Svar)
    123lllllll skrev 2025-06-16 17:48:34 följande:
    HB vid leukumi barn

Hej,

Min son som är 4 år har sen april haft infektion på infektion bla halsfluss samt öroninflammation. Han fick kåvepenin mot detta. Under denna har han haft några veckor han har mått bra men varit något tröttare än vanligt samt blekare. Vi var i dag på VC där tog man endast etr HB Samt sockervärde båda var bra enligt läkaren. HB låg på 114 jag har varit orolig för leukumi. Jag undrar någon som är kunnig eller med erfarenhet kan säga vad dem tror hade HB varit ok och ligga på 114 vid leukumi? Läkaren sa att hon inte var orolig för detta. Inga andra prover togs.

Nu var det några dagar sedan du skrev. 

Ett HB på 114 är inte lågt utan fullt normalt för en 4-åring. Referensvärde ligger mellan 100-150 för en fyraåring. 

Och det är mer regel än undantag att små barn får upprepade infektioner utan att något är fel. 

Och att din son är trött och hängig efter upprepade infektioner är inte konstigt alls.

Även om din son hade haft ett lågt HB så är inte det enskilt en markör för leukemi. Ett lågt HB beror nästan alltid på något annat och oftast beror det inte på något som är farligt. 

Upprepade infektioner är ett symtom på leukemi men jag tror att du har skrämt upp dig själv och konsulterat lite för mycket med Google och satt ihop din sons helt under omständigheterna normala symtombild till något som kan vara allvarligt. 

Googlar man symtom kommer man alltid att hamna på sidor om allvarliga sjukdomar och cancer. 

Mitt råd är att du slutar googla din sons symtom för du kommer bara att skrämma upp dig själv och till slut blir en öroninflammation en hjärnhinneinflammation. 

Om du har svårt att släppa din oro trots att ni har träffat läkare skulle jag rekommendera att du går och pratar med någon. För både din och din sons skull. 

Jag förstår din oro och man vill inte att ens barn ska drabbas av något allvarligt. Men ibland går oron över styr och man förlorar så mycket värdefull tid med sina barn om man hela tiden går runt med en gnagande oro.
Svar på tråden HB vid leukumi barn