• Anonym (Desperat förälder!)

Hur lite dagssömn kan en 19 månaders ha?

Hjälp önskas från desperata föräldrar! Barnet har alltid sovit dåligt men nu har det blivit sämre sedan 1-2 månader. Det tar ca 1,5 timme att söva på kvällarna och barnet vaknar ledset många gånger per natt, ibland flera ggr i timmen. Vi vill få vila och sova och att barnet ska få kvalité på sömnen. Nu sover barnet 1-1,5 timme på dagen, och vaknar 7-8 timmar innan sövning för kvällen. Det går inte att lägga vilan tidigare för då somnar inte barnet alls. Går det att ha 20 eller 40 minuters vila bara? Eller ingen alls men barnet är ju så litet fortfarande.
    barnet börjar förskola i höst och kanske behöver mer sömn då men det är ju några månader dit. 

• Svar på tråden Hur lite dagssömn kan en 19 månaders ha?
  • Anonym (Sofia)

Hur länge sover barnet på natten?

• Fjäril kär

Låter som barnet skulle behöva mindre sömn på dagen , testa att korta sömnen något.  Testa en timma max först och låt det vara så några dagar och se vad som sen händer med nattsömnen. 

Så mycket sömn på dagen och sen en hel natt börjar nog bli lite för mycket.  

Anonym (Sofia) skrev 2025-06-16 20:59:37 följande:

Hur länge sover barnet på natten?

Nu blir det ca 10 timmar eftersom sövningen tar sån tid. Vi väcker barnet samma tid varje morgon för att det inte ska gå för kort tid innan vilan. Men börjar sövningen 11,5 timme innan vi ska väcka.
    Fjäril kär skrev 2025-06-16 21:09:42 följande:

Låter som barnet skulle behöva mindre sömn på dagen , testa att korta sömnen något.  Testa en timma max först och låt det vara så några dagar och se vad som sen händer med nattsömnen. 

Så mycket sömn på dagen och sen en hel natt börjar nog bli lite för mycket.  

Ja barnet sover ju redan nu många dagar en timme, men ibland längre men har inte märkt någon skillnad på det. Men kanske behöver prova en timme mer konsekvent då.
  • Anonym (?)

Ungen sover när den vill och behöver
    Min dotter, idag snart 30 sov i bilen eller ute i minus 20 med filt över vagnen. Man kollade typ en gång i timmen så att det kom rök ur vagnen = ungen andades.
    Sonen somnade middag i vagnen till 70- 80 tals hårdrock. Vägrade sova i vagnen i övrigt. Har aldrig någonsin varit så nära att skaka ett barn som då.
    Min sambo hittade mig på köksgolvet när jag räknade ner från 100.
    Småbarn kan vara sååå jobbiga men det går över. Jag lovar!
    Ska bli morfar i höst, är väl inte redo för småbarn men ska bli skitkul.
    Jag vill inte veta vilken sort det blir - men, jag ska lära ungen allt skit jag redan lärt mina barn!

Anonym (?) skrev 2025-06-16 21:40:19 följande:

Ungen sover när den vill och behöver
    Min dotter, idag snart 30 sov i bilen eller ute i minus 20 med filt över vagnen. Man kollade typ en gång i timmen så att det kom rök ur vagnen = ungen andades.
    Sonen somnade middag i vagnen till 70- 80 tals hårdrock. Vägrade sova i vagnen i övrigt. Har aldrig någonsin varit så nära att skaka ett barn som då.
    Min sambo hittade mig på köksgolvet när jag räknade ner från 100.
    Småbarn kan vara sååå jobbiga men det går över. Jag lovar!
    Ska bli morfar i höst, är väl inte redo för småbarn men ska bli skitkul.
    Jag vill inte veta vilken sort det blir - men, jag ska lära ungen allt skit jag redan lärt mina barn!

Det var ju inte riktigt svar på min fråga dock. Mitt barn sover inte när barnet vill och behöver, då skulle barnet aldrig sova.
  • Anonym (?)
    Anonym (Desperat förälder!) skrev 2025-06-17 20:22:15 följande:
    Det var ju inte riktigt svar på min fråga dock. Mitt barn sover inte när barnet vill och behöver, då skulle barnet aldrig sova.
    Jodå, tillslut slocknar de - men kanske inte är föräldern tänkt sig och verkligen inte lika länge.
    Att uppfostra ett barn är lite som att valla en flock katter.
    Med tiden så lär man sig varandra, saker kuggar i och börja funka.
    Min yngsta ville inte sova, inte ligga i vagn o.s.v
    Nu är han en väldigt lugn och empatisk 20-åring - ibland tar det bara lite tid och envishet.
    Inte så lätt att se när man står mitt uppe i det dock.
    Men - allt blir bara bättre!
    Nu ska jag bli morfar och det ska bli spännande att se hur dotter och man hanterar sitt barn.
  • Anonym (testa att sluta?)

Om barnet inte vill somna på dagen så låt bli att tvinga det och se vad som händer.

Mitt barn slutade sova på dagen runt den åldern. Hon gick och la sig tidigare på kvällen istället. Ibland somnade hon en kort stund (20-30 min) och då behövde vi skjuta fram läggningen på kvällen minst 1 h.

Vissa behöver sluta tidigt med tupplur.

Anonym (testa att sluta?) skrev 2025-06-18 01:18:59 följande:

Om barnet inte vill somna på dagen så låt bli att tvinga det och se vad som händer.

Mitt barn slutade sova på dagen runt den åldern. Hon gick och la sig tidigare på kvällen istället. Ibland somnade hon en kort stund (20-30 min) och då behövde vi skjuta fram läggningen på kvällen minst 1 h.

Vissa behöver sluta tidigt med tupplur.

Ja, vill och vill, barnet vill ju aldrig sova så det är ett svårt övervägande eftersom barnet kanske inte alltid vill detsamma som barnets faktiska behov är. Men vi ska prova korta ner vilan vill en början, barnet blir trött på förmiddagen.
  • Anonym (testa att sluta?)
    Anonym (Desperat förälder!) skrev 2025-06-18 19:47:44 följande:
    Ja, vill och vill, barnet vill ju aldrig sova så det är ett svårt övervägande eftersom barnet kanske inte alltid vill detsamma som barnets faktiska behov är. Men vi ska prova korta ner vilan vill en början, barnet blir trött på förmiddagen.
    Tror du fattar vad jag menar. Jag menar om barnet inte vill så tillvida att det blir en tärande och utdragen kamp varje gång det ska läggas. Inte att barnet protesterar lite för att sedan somna snällt.

Min äldsta unge var sån. Hon kämpade emot som en jävla iller varje gång det skulle dagvilas. Jag hade seriös ångest inför att lägga henne då man visste att det skulle ta över en timme att få henne att sova. När vi skippade dagvilan slapp vi även den kampen på dagen och den blev lättare att ta på kvällen när hon faktiskt var riktigt trött.

Stirra er inte blinda på hur många och långa tupplurar ett barn "ska" ha vid en viss ålder. Hoppas ni hittar en modell som funkar för er, jag vet hur jobbigt det kan vara.
Svar på tråden Hur lite dagssömn kan en 19 månaders ha?