• Anonym (Orolig)

Överens muntligt. Tänk om han inte skriva på kontraktet.

Jag och sambon ska få hyra ett hus. Sedan ska vi få första tjing på att köpa huset om vi vill. Detta har ägarna sagt. Vi upprättade ett kontrakt där det står att vi ska först få hyra huset sedan bli erbjuda att köpa. Nu är jag så rädd att ena av ägarna (som krånglat lite) inte vill skriva på kontraktet utan kommer säga typ "vi tar det då" när hyresperioden gått ut. 

• Svar på tråden Överens muntligt. Tänk om han inte skriva på kontraktet.
  • Anonym (M)

Flytta inte dit om de inte skriver på 

• Anonym (S)

Ägarna bestämmer ju om de vill sälja och i så fall till vem. Så det du behöver göra är att fundera på om det är värt det att flytta dit, även om han inte skriver på.

Det råd jag kan ge är att oavsett inte betala för en massa dyra renoveringar innan huset är ert eget.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (M) skrev 2025-06-17 11:13:03 följande:

Flytta inte dit om de inte skriver på 

Nä får se 
  • Anonym (D)

Flytta inte dit utan påskrivet kontrakt. Personligen är jag tveksam till klausuler om att få första tjing att köpa. Det kan gå lång tid och förhållanden hinner ändras. Dessutom måste priset kommas överens. Är det marknadspris då eller? Affärer som förväntas ske långt i framtiden kan vara svåra.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (D) skrev 2025-06-17 12:43:32 följande:

Flytta inte dit utan påskrivet kontrakt. Personligen är jag tveksam till klausuler om att få första tjing att köpa. Det kan gå lång tid och förhållanden hinner ändras. Dessutom måste priset kommas överens. Är det marknadspris då eller? Affärer som förväntas ske långt i framtiden kan vara svåra.

Ja såklart priset måste komma överens, eller att förhållanden ändras. Men inget som hindrar oss att tacka nej. 
  • Anonym (Nope)

Det låter som ett underligt kontrakt. Skulle själv inte personligen skriva under något sånt även om mina ambitioner var att sälja till de inneboende.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Nope) skrev 2025-06-17 14:26:46 följande:

Det låter som ett underligt kontrakt. Skulle själv inte personligen skriva under något sånt även om mina ambitioner var att sälja till de inneboende.

Varför inte? Om de har kommit överens på ett möte att vi ska få första tjing. Varför är det då så konstigt?
  • Anonym (Nope)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-06-17 14:51:34 följande:
    Varför inte? Om de har kommit överens på ett möte att vi ska få första tjing. Varför är det då så konstigt?
    För att det råder så många eventualiteter runt det hela. Ni kanske föreställer er sen att köpa huset då till ett lägre pris än vad säljarna har föreställts sig. Ni kanske inte ens har råd att köpa huset. Ni kommer inte överens om priset. Vad händer då? Ni har ett skrivet kontrakt om att få första tjing men i realiteten så är det enbart ett problem sett från säljarperspektiv samt en falsk trygghet från ett håll.

Handlar det här om föräldrar och barn? Är det ett sätt att försöka kringgå bröstarvingar (syskon)?
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

Avtal om framtida köp/sälj av fastighet är inte giltiga!
    Det finns strikta krav på hur fastighetsaffärer ska göras.
    Oavsett vad ni skriver för "kontrakt" så har ägaren ingen skyldighet att sälja till er i framtiden.

• Anonym (Olle)

Det där låter konstigt. Jag är tveksam till om en sån överenskommelse ens går att göra juridiskt. Kolla med en jurist eller utgå från att det ändå inte gäller. Oavsett så kan de ju erbjuda er att köpa huset för 42 miljoner när det väl är dags. 

• Anonym (?)

Skriv kontrakt på köpet nu med tillträde om ett år.  Hyr fram till dess

Svar på tråden Överens muntligt. Tänk om han inte skriva på kontraktet.