• Anonym (Ständigt trött)

Hur får man energi att göra saker?

Jag är i medelåldern och har så länge jag kan minnas varit seg, haft enormt sömnbehov och det har bara blivit värre med åren. Det kan ibland ta dagar innan jag svarar på sms, jag blir fort trött. Jag går dock promenad en timma nästan varje dag bara för att min kropp behöver det men det har ingen effekt, jag äter nyttig mat men ingen effekt där heller, efter ca 3 muggar kaffe börjar det rassla till lite i huvudet och jag kan gå och lägga i en tvätt i tvättmaskinen. Jag har tagit varenda blodprov som finns, men dom hittar inga fel. En neurolog frågade mig flr ett tag sedan om jag går hos psykiatrin vilket jag inte gör, han sa att jag är så seg så jag skulle behöva anfetamin, dock låg dos, men jag vill inte ta droger för att få igång min motor. Så jag har istället börjat äta L-Lysin (1000 mg) som ska hjälpa till att bilda Dopamin, men ingen effekt där hekler...jag ger snart uop, att vara såhär seg tar på psyket för jag orkar snart ingenting. Snälla ni, jag är desperat, vad ska jag göra? Vad kan jag äta för att få igång motorn men som inte är droger?? Mycket tacksam för era input.

• Svar på tråden Hur får man energi att göra saker?
  • Anonym (Em)

Har du läst dina provsvar själv? Man kan ligga inom referens men vara nära brist eller sjukdom.

Hur såg proverna för sköldkörteln ut?

Har du kollat upp din sömn då du inte har andningsuppehåll på natten? 

Hur mår du efter en måltid?

• Anonym (Hm)

Koffeintabletter hjälpte mig när jag var sjukligt trött under en period i mitt liv. Dock tar de ju inte bort roten till problemet, vad nu det kan vara. Men det håller igång sig jäkligt bra

Anonym (Em) skrev 2025-06-17 12:26:58 följande:

Har du läst dina provsvar själv? Man kan ligga inom referens men vara nära brist eller sjukdom.

Hur såg proverna för sköldkörteln ut?

Har du kollat upp din sömn då du inte har andningsuppehåll på natten? 

Hur mår du efter en måltid?

Ja, jag har läst provsvaren och de är bra, även sköldkörteln. Har inga andningsuppehåll heller. Efter måltid är jag ungefär densamma. 
    Anonym (Hm) skrev 2025-06-17 12:27:18 följande:

Koffeintabletter hjälpte mig när jag var sjukligt trött under en period i mitt liv. Dock tar de ju inte bort roten till problemet, vad nu det kan vara. Men det håller igång sig jäkligt bra

Jag blir inte ens pigg av 3 muggar kaffe, jag har inget som hjälper och det är fruktansvärt jobbigt
  • Anonym (Em)
    Anonym (Ständigt trött) skrev 2025-06-17 12:43:30 följande:
    Ja, jag har läst provsvaren och de är bra, även sköldkörteln. Har inga andningsuppehåll heller. Efter måltid är jag ungefär densamma. 
    Då tycker jag att du ska lyssna på läkarens ordination av amfetamin. Är ju inte knark om man behöver det för att fungera normalt.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Ständigt trött) skrev 2025-06-17 12:44:33 följande:
    Jag blir inte ens pigg av 3 muggar kaffe, jag har inget som hjälper och det är fruktansvärt jobbigt
    Det är extrem skillnad på kaffe och koffeintabletter. Jag garanterar dig det. Speciellt såna du köper i träningsbutiker. 
    Anonym (Em) skrev 2025-06-17 13:11:57 följande:
    Då tycker jag att du ska lyssna på läkarens ordination av amfetamin. Är ju inte knark om man behöver det för att fungera normalt.
    Har läst på mycket om amfetamin, saken är den att amfetamin ger en extrem höjning av dopaminet, det gör också att dopaminet går ner extremt mycket efter ett tag vilket gör att man blir väldigt låg, dessa kraftiga svängar är väldigt påfrestande för kroppen och psyket, sedan vänjer sig kroppen med amfetaminet så man måste höja dosen för att få någon effekt, tillslut har man nått maxdosen och då hjälper inte amfetaminet längre, dessutom sänks basnivån av dopaminet, så nej jag vill inte ta amfetamin, eller jo självklart hade jag tagit det om det inte vore för dessa sidoeffekter, jag hade tagit vad som helst om det inte sabbade mitt dopamin i slutändan.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Ständigt trött) skrev 2025-06-17 13:42:10 följande:
    Har läst på mycket om amfetamin, saken är den att amfetamin ger en extrem höjning av dopaminet, det gör också att dopaminet går ner extremt mycket efter ett tag vilket gör att man blir väldigt låg, dessa kraftiga svängar är väldigt påfrestande för kroppen och psyket, sedan vänjer sig kroppen med amfetaminet så man måste höja dosen för att få någon effekt, tillslut har man nått maxdosen och då hjälper inte amfetaminet längre, dessutom sänks basnivån av dopaminet, så nej jag vill inte ta amfetamin, eller jo självklart hade jag tagit det om det inte vore för dessa sidoeffekter, jag hade tagit vad som helst om det inte sabbade mitt dopamin i slutändan.
    Fast ditt tillstånd kanske kräver amfetamin även om det har såna sidoeffekter. Du kan ju alltid prova iaf. Finns personer med adhd som har livslång behandling.
Svar på tråden Hur får man energi att göra saker?