• Anonym (Anonym123)

Ej immun mot Rubella (röda hund)

Hej! Jag är gravid i vecka 13 och fick precis reda på att jag inte är immun mot Rubella, alltså röda hund. Vilket är jättekonstigt då jag är vaccinerad som liten... Någon mer som varit med om detta? Känner mig väldigt orolig då det kan orsakar allvarliga fosterskador...

• Svar på tråden Ej immun mot Rubella (röda hund)
  • FtS70

Det är inte alls ovanligt att detta händer. Mängden antikroppar kan ha minskat, testet kan visa negativt men din kropp ändå ha ett s k immunologiskt minne. Oavsett vilket så är rubella mycket ovanligt i Sverige, tack vare det allmänna vaccinationsprogrammet. Det rör sig om extremt få fall varje år, och det är ytterst ovanligt med smitta i befolkningen. Det innebär att även om du inte är helt immun, så är risken att du faktiskt skulle utsättas för viruset mycket, mycket liten. 

• caveat emptor

Jag var inte immun under min andra graviditet (fem år emellan). Fick vaccin dagen efter förlossningen. Det är inget att göra nu när du är gravid, men som sagt är det en ovanlig sjukdom i Sverige än så länge. 

• Anonym (Ja)

Har inte varit immun vid någon graviditet, trots vaccin som barn och efter både första och andra graviditeten. 

Svar på tråden Ej immun mot Rubella (röda hund)