• Vampigirl

Gravid? Eller inte?

Okej jag förstår inte detta riktigt min mens skulle ha kommit som tidigast 5 juni, torsdagen förra veckan tog jag ett test som visade vääääääldigt svagt positivt, jag kontaktar min barnmorska, var på hälsokontroll idag, lämnade sedan prover på vårdcentralen, kom hem och tog först ett testa tidigt test som visade svagt positivt men betydligt tydligare än testet från förra veckan, tog även ett testa tidigt digitalt från Clearblue men det visade ?Inte gravid??
    misstänker att jag kan ha haft ägglossning senare egentligen också.
  • Svar på tråden Gravid? Eller inte?
  • Anonym (Aa)

Jag ser ett streck, men utan att veta vilka test du tagit så kan en del ge falska positiva. Om bilderna tagits efter utsatt tid kan det också vara ett falskt streck. Om testerna var positiva, så borde ett digitalt test visa positivt också vid det här laget, tänker jag. Dessutom borde du ha en mycket kraftigare stegring då flera dagar gått mellan dina två test. Du kan såklart ha varit gravid, men att det inte höll sig kvar.

Vänta ett par dagar och ta ett test till för säkerhets skull! Håller tummarna! 

• Vampigirl
    Anonym (Aa) skrev 2025-06-17 16:51:13 följande:

Jag ser ett streck, men utan att veta vilka test du tagit så kan en del ge falska positiva. Om bilderna tagits efter utsatt tid kan det också vara ett falskt streck. Om testerna var positiva, så borde ett digitalt test visa positivt också vid det här laget, tänker jag. Dessutom borde du ha en mycket kraftigare stegring då flera dagar gått mellan dina två test. Du kan såklart ha varit gravid, men att det inte höll sig kvar.

Vänta ett par dagar och ta ett test till för säkerhets skull! Håller tummarna! 

Testet från 12/6 är RSFU vanliga och tog med Morgon urin och testet från idag 17/6  tog jag på eftermiddagen dock vet jag inte vad det heter tyvärr, något ABBLO PHARMA, beställde från Apotea och det ska tydligen vara väldigt känsligt (5 IU/L). Båda bilderna är tagna inom utsatt tid. Jag blöder fortfarande inte heller.
  • Anonym (Spök eller kemisk)
    Antingen är det spökstreck på stickorna (supervanligt när strecket är grått, ska vara färg i för att det ska räknas som positivt) eller så har du haft ett svag ett plus som inte fäst ordentligt, en s.k. kemisk graviditet. Om det varit en pågående graviditet hade du fått plus på digitalt och strarkare streck på stickor. 
  • Anonym (M)
    Vampigirl skrev 2025-06-17 16:40:36 följande:
    Gravid? Eller inte?

Okej jag förstår inte detta riktigt min mens skulle ha kommit som tidigast 5 juni, torsdagen förra veckan tog jag ett test som visade vääääääldigt svagt positivt, jag kontaktar min barnmorska, var på hälsokontroll idag, lämnade sedan prover på vårdcentralen, kom hem och tog först ett testa tidigt test som visade svagt positivt men betydligt tydligare än testet från förra veckan, tog även ett testa tidigt digitalt från Clearblue men det visade ?Inte gravid??
    misstänker att jag kan ha haft ägglossning senare egentligen också.
    Tog du något HCG-blodprov?
  • Anonym (X)

Inte gravid.

Strecken ska vara tydliga. Det finns inget på dina stickor alls

• Vampigirl
    Anonym (Spök eller kemisk) skrev 2025-06-17 17:34:27 följande:
    Antingen är det spökstreck på stickorna (supervanligt när strecket är grått, ska vara färg i för att det ska räknas som positivt) eller så har du haft ett svag ett plus som inte fäst ordentligt, en s.k. kemisk graviditet. Om det varit en pågående graviditet hade du fått plus på digitalt och strarkare streck på stickor. 
    På testet från 12/6 så kanske det var spökstreck men det från idag 17/6 är inte det, det är ifyllt fast svagt, syns till och med i verkligheten. Och jag blöder fortfarande inte. Misstänker att jag hade ägglossning senare denna cykel. 
  • Vampigirl
    Anonym (X) skrev 2025-06-17 17:55:22 följande:

Inte gravid.

Strecken ska vara tydliga. Det finns inget på dina stickor alls

Strecken behöver inte alls vara tydliga? På testet från 12/6 kanske det inte finns något men på testet från idag finns det verkligen ett streck fast svagt. 

Jag hade förmodligen ägglossning senare denna cykel 

• Anonym (X)
    Vampigirl skrev 2025-06-17 17:59:11 följande:

Strecken behöver inte alls vara tydliga? På testet från 12/6 kanske det inte finns något men på testet från idag finns det verkligen ett streck fast svagt. 

Jag hade förmodligen ägglossning senare denna cykel 

Hur det SKA se ut om du är gravid
    Anonym (X) skrev 2025-06-17 20:11:45 följande:
    Hur det SKA se ut om du är gravid
    Haha så behöver det verkligen inte se ut för att vara positivt, i början när hcg nivåerna är låga kan det vara jättesvagt men ändå positivt, särskilt om man testar runt dag 9-14 efter ägglossning. Sen blir det såklart starkare när hcg dubblerar var 48:e timma. 
  • Anonym (Hmm)

Vänta en vecka eller två och testa igen. Jag förstår inte det här med att göra en massa tester för tidigt och sitta och analysera spökstreck som kanske eller kanske inte finns... Är det en graviditet så kommer det att visa sig.

• Anonym (X)
    Anonym (Spök eller kemisk) skrev 2025-06-17 22:07:52 följande:
    Haha så behöver det verkligen inte se ut för att vara positivt, i början när hcg nivåerna är låga kan det vara jättesvagt men ändå positivt, särskilt om man testar runt dag 9-14 efter ägglossning. Sen blir det såklart starkare när hcg dubblerar var 48:e timma. 
    Det ska synas två röda streck, en för kontroll och ett för bekräftande. Oavsett hur svagt det än är. TS har inte två röda streck.
    Anonym (X) skrev 2025-06-18 10:21:13 följande:
    Det ska synas två röda streck, en för kontroll och ett för bekräftande. Oavsett hur svagt det än är. TS har inte två röda streck.
    De svaga första strecken är ofta grå och man kan ana av  dem att man är gravid,  även om de tekniskt sett inte räknas som positiva utan färg. Men för att vara säker ska man såklart ta ytterligare test.
    Anonym (Hmm) skrev 2025-06-18 10:07:45 följande:

Vänta en vecka eller två och testa igen. Jag förstår inte det här med att göra en massa tester för tidigt och sitta och analysera spökstreck som kanske eller kanske inte finns... Är det en graviditet så kommer det att visa sig.

Om du inte förstår behovet av att analysera spöksteck förstår jag verkligen inte varför du lägger din  energi på att svara i tråden. Gör något med din tid som du själv tycker är meningsfullt istället?
  • Anonym (Tveksam)

Min erfarenhet är att är man gravid och har en frisk graviditet på gång, dvs inte kemisk graviditet eller början till tidigt missfall. Då blir strecken fullt synliga och ett digitalt test kan detektera gravidhormonerna. Ett svagt streck blir starkare för varje/varannan dag. 

Vi kan ju anta att eftersom ditt test 17/6 är så svagt så är testet från 12/6 ett spök, för vore det en frisk graviditet på gång skulle strecket 17/6 varit betydligt starkare och ett digitalt skulle säga gravid. 

Så antingen är du alldeles i början av en graviditet just nu, eller så är det tyvärr en graviditet som inte kommer sluta bra. 

Håller tummarna att du imorgon eller till helgen har ett klart positivt graviditetstest, om inte så är nog detta test 17/6 inte starten på en frisk graviditet :(

Svar på tråden Gravid? Eller inte?