Hur hantera partner som är rättshaverist?
Med åren har min partner mer och mer blivit en rättshaverist. Han driver saker mot företag och vägrar backa en millimeter. Nu senast hade han rätt i sak mot ett företag. Men när företaget ville ringa upp och lösa det med honom, vägrade han uppge telefonnummer och vägrade kontakta dem. De skulle bara lösa! Till slut ringde företaget MIG på arbetstid, så att jag fick hantera och dessutom bli störd.
Nu driver han en sak gentemot vår hyresvärd. Han kräver att hyresvärden återkommer med lagrum och domar för att stötta sin lösning på ett problem. Värden har flera gånger svarat, men han ger sig inte. Sen orerar han om hur usla de är och hur okunniga de är som inte återkommer till honom med det han kräver.
Hade det bara rört hans egna åtaganden, hade det väl varit en sak. Men när det rör familjen, blir det mer problematiskt tycker jag. Det är ju jättetråkigt om hyresvärden blir så irriterad på oss att de inte löser framtida problem till exempel, eller väljer att stå i vägen för eventuellt byte. Dessutom är det sjukt tröttsamt att lyssna på malandet om usla alla är.
Jag har självklart sagt att jag inte vill lyssna mer. Jag har sagt att jag är rädd att hans agerande kan få konsekvenser. På mitt arbete har vi en riktig rättshaverist som kontaktar oss med jämna mellanrum och jag har helt slutat svarar på hans samtal till exempel. Jag försöker förklara för min partner att risken är stor att det slutar så för honom också. Men det örat lyssnar han inte på. Istället vänder han det till att jag är feg och sämsta typen av människa som "bara jnyter näven" och gnäller hemma utan att göra något. Det är i sig fel. Jag står absoltu upp för min sak när andra har fel. Men jag driver inte saker in absurdum.
Finns det fler som lever med sådana här partners? Hur hanterar ni dem?