• Anonym (Undertecknad)

Sambo med magsjuka, har jag rätt eller fel?

Hej! 

Nu var det otroligt länge sedan jag hade magsjuka, typ 12 år sedan (var typ 10år då) så jag har absolut inget minne av hur det kändes. 

Sambo har kräkts och haft diarré några vändor senaste två dagarna. Förstår att han är slut och trött. Däremot nu när jag kommit hem från jobbet så är det bajs/spyrester kvar på toalettringen och spya kvar i hinken bredvid sängen. Ligger även fläckar av det ena eller det andra på golvet nedanför sängen.

Är det hemskt av mig att tycka att han gärna får städa upp detta efter sig? Speciellt när jag fortfarande än så länge är frisk och inte vill bli smittad då jag behöver städa detta efter honom. Som sagt har inget minne själv över hur dåligt man mådde då. 

• Svar på tråden Sambo med magsjuka, har jag rätt eller fel?
  • Dexter dot com

Sjukt äckligt att han inte städar efter sig! Är han så dålig att han inte fixar det är han ju typ medvetslös och bör åka till akuten. Jag hade bott hos en vän några dagar och förväntat mig att det är städat när jag kommer hem. Klart man ska ställa upp och handla och gå till apoteket men att torka spyor/avföring skulle jag inte klara.

• Anonym (Undertecknad)
    Dexter dot com skrev 2025-06-17 19:19:21 följande:

Sjukt äckligt att han inte städar efter sig! Är han så dålig att han inte fixar det är han ju typ medvetslös och bör åka till akuten. Jag hade bott hos en vän några dagar och förväntat mig att det är städat när jag kommer hem. Klart man ska ställa upp och handla och gå till apoteket men att torka spyor/avföring skulle jag inte klara.

Jag vet inte riktigt vad man ska förvänta sig? Han sover ju typ hela dagarna, har fått i sig vatten och lite proviva. Ingen mat iprincip. När jag ber han snällt att städa så säger han bara ?nej jag orkar verkligen inte?. 
  • Anonym (Greta)

I nöden prövas vännen. Det går så där för dig.

• Dexter dot com
    Anonym (Undertecknad) skrev 2025-06-17 19:27:33 följande:
    Jag vet inte riktigt vad man ska förvänta sig? Han sover ju typ hela dagarna, har fått i sig vatten och lite proviva. Ingen mat iprincip. När jag ber han snällt att städa så säger han bara ?nej jag orkar verkligen inte?. 
    Inte ska man förvänta sig att en vuxen man låter sin sambo ta hand om hans spyor och avföring i alla fall ! Är han så dålig får han ju söka vård.
  • Anonym (H)

Klart att han ska städa efter sig.

• Anonym (Han kanske faktiskt e sjuk)

Du är inte ålagd att städa, men du borde inse att han förmodligen är så pass dålig att han helt enkelt inte klarar att städa just nu. Om du kan vänta tills han känner sig lite bättre så kommer han med största sannolikhet att städa upp efter sig. 

• felicityporter
    Men då är det ju inte konstigt att han inte orkar, han är ju riktigt sjuk. 😔
    Jag tycker definitivt att man som sambo bör hjälpa till i detta fallet, var noga med handhygienen och glöm inte handsprit bara. Ni bor ju trots allt tillsammans så blir du smittad så blir du.
  • Anonym (Moa)
    I det läget hade jag utan tvekan städat själv. 

Eftersom du inte resonerar likadant så undrar jag om det finns annat under ytan som skaver. Brukar han inte vara stöttande när du är sjuk? Är det vanligt att han lämnar skit efter sig som du måste ta hand om?
  • Anonym (H)
    Anonym (Moa) skrev 2025-06-17 21:35:06 följande:
    I det läget hade jag utan tvekan städat själv. 

Eftersom du inte resonerar likadant så undrar jag om det finns annat under ytan som skaver. Brukar han inte vara stöttande när du är sjuk? Är det vanligt att han lämnar skit efter sig som du måste ta hand om?
    Man undrar lite över det.
  • Anonym (Moa)

Varför ligger tråden i sandlådan förresten? Är den tänkt som ett skämt?

• Anonym (H)
    Anonym (Moa) skrev 2025-06-17 21:37:15 följande:

Varför ligger tråden i sandlådan förresten? Är den tänkt som ett skämt?

Såg det nu, kanske är det så.
Svar på tråden Sambo med magsjuka, har jag rätt eller fel?