• Anonym (Hjälp)

Att rädda sina barn från socialen

Jag har en nära vän som flyttade ifrån sin man för ett halvår sedan då hans missbruk tyvärr omöjliggjorde ett fortsatt liv tillsammans och framförallt drabbade barnen i stor omfattning.

Som hos många andra missbrukare så går denna mans missbruk i perioder och som många andra medberoende så önskar min vän inget hellre än att tro att hennes man ska ta sig ur sina problem. Dessvärre så gjorde dessa faktum att hon efter ett antal månader trodde att de skulle kunna bo ihop igen under en kortare period i väntan på att ett annat boende skulle bli ledigt. Något som var ett stort misstag då mannens sköra nykterhet i och med detta återigen tog slut med besked.

Efter detta så har min vän och barnen bott på ett håll och mannen på ett annat och socialen har inlett en utredning av min väns föräldraförmåga då de på grund av att min vän inte flyttade ifrån sin man tidigare brast i sitt skyddsansvar gentemot barnen. 

Socialen har dessutom förbjudit min vän att låta barnen träffa sin pappa så länge han inte är nykter sedan en längre tid tillbaka. 

Igår så kom mannen och hälsade på familjen och eftersom han var nykter och på bra humör så blev barnen glada att se honom och min.vän lät honom därför att stanna en stund. Extremt oturligt så lyckades socialen göra ett oanmält hembesök hos familjen under denna stund då min vän inte har svarat på deras samtal som hon borde.

Idag så får vännen ett meddelande om att utredningen är nerlagd på grund av den information som framkom under det oanmälda besöket och att socialen vill träffa min vän på måndag klockan 9.00 för att "prata igenom situationen".

Både hon och jag inser naturligtvis att hon flera gånger har brustit i sitt ansvar gentemot barnen, men hon är trots detta i mina ögon en väldigt bra mamma som tar väl hand om sina barn. 

Det enda sätt som vi kan tolka informationen från socialen på är att de har beslutat att barnen ska omhändertas, varför skulle annars utredningen avslutas i förtid med den motivering som har givits?

Jag vet att det ser dåligt ut att vännen inte har svarat i telefon och medverkat till utredningen så som hon borde, men då hon hela tiden har känt sig oförstådd och skuldbelagd av socialen (inte bara på grund av att hon inte lämnade sin man tidigare utan även förövrigt) så har hon i en stressfylld situation reagerat på detta sätt.

Jag vet att inte bara min vän utan även hennes barn skulle må extremt dåligt av en familjehemsplacering. Att barnen inte bara tvingas förlora sin pappa utan nu även sin mamma och dessutom kanske (då det sannolikt inte är lätt att hitta ett bra familjehem som vill ta emot tre syskon som dessutom är npf-barn) och till på köpet riskerar att få bo hos en familj utan goda npf-kunskaper skulle sannolikt skada dem mycket.

Min vän är därför helt inställd på att skapa sig ett nytt liv på annat håll och jag vill hjälpa henne på de sätt jag kan. Vad händer om hon flyttar till Åland exempelvis? Norge? Riskerar familjen att utlämnas därifrån? Hur bör hon tänka?

Avslutning: Ja naturligtvis så är det oacceptabelt att utsätta sina barn för en aktivt missbrukande pappa och naturligtvis så har min vän gjort fel som har fortsatt att ha kontakt med sin man och lät honom hälsa på trots socialens förbud, men för det första så kommer inte mannen att flytta med resten av familjen och för det andra så är hon som sagt en väldigt bra mamma på många andra sätt så att som socialen gör sätta likhetstecken mellan detta och bristande omdöme och föräldraförmåga i stort tycker jag är för jävligt och att tro att barnen kommer att må bättre hos en annan familj även om deras pappa skulle hälsa på ibland (när han är nykter givetvis) tycker jag är rätt galet. Om du inte håller med så varsågod att skrolla vidare.

• Svar på tråden Att rädda sina barn från socialen
  • Xenia

Det handlar inte om ett enda barn utan om två (eller flera).

Jag tänkte också att socialen ser det som att de räddar barnen. De vill förhindra att barnen utsätts för en missbrukande far, det som inte mamman lyckats med under alla år.

Mamman verkar vara för medberoende och känslostyrd för att klara av att tänka på vad som är bäst för barnen. Det låter som hon gladeligen skulle flytta ihop med mannen igen vid första bästa tillfälle när han dyker upp nykter och bedyrar att han aldrig mer ska missbruka. Hur många chanser ska han få? Inga alls, anser jag, iaf inte så länge barnen bor hemma.

• Anonym (sköldmö)

Om mamman är fungerande i övrigt, men brister i omdöme och konsekvenstänk gällande pappan, kanske det räcker med mer stöd från Soc? Inte LVU.

LVU är en mycket kraftig åtgärd och som TS nämnde, är det tyvärr svårt att hitta lämpliga familjehem. Barnen måste fara riktigt illa om LVU ska vara ett bättre alternativ.

Därför hoppas jag att Soc väljer andra insatser, om det går. Men det är viktigt att mamman förstår allvaret. Soc kan och bör ställa ultimatum. Om hon flyttar ihop med pappan igen, eller låter honom träffa barnen utan att prata med Soc först, kommer barnen att omhändertas.

• Anonym (d)

Ts, du skriver en tråd som du bara vill ha medhåll i alltså.
    Vad vill du ens diskutera?

Nåväl, tror knappast att soc beslutar ett LVU endast på detta.
    Sa de att utredningen är nedlagd så är det definitivt inte så.
    Däremot behöver de givetvis prata med mamman om övertrampet och få henne att förstå allvaret.

Barn LVUas inte på det sättet. Man får ett val i de flesta fall, att gå med på en SoL-placering vilket innebär att det sker frivilligt. Som är att föredra framför LVU.

Men som sagt, tror inte alls att det är LVU på gång.

Hälsa din väninna att samarbeta med soc och att följa de de kräver. 

• Anonym (Marie)

Hon är alltså under utredning för föräldraförmåga och har två krav från soc, prata med soc och inte träffa pappan.

Men hon riskerade gärna att dömas som olämplig förälder genom att strunta i kraven? Om hon inte bryr sig mer än så om att bli klassad som olämplig, bevisar det att hon är olämplig. 

• Anonym (Linda)

Har väldigt svårt att tro att soc kommer omhänderta barnen, har de skrivit att de avslutar utredningen så är det ju det de kommer göra. Antagligen frågan om nåt slags avslutningssamtal. Då det pågått en utredning är det inte samma sak som ett LVU, jag tror inte de har befogenhet att förbjuda mamman att ha kontakt med pappan. Vid mötet de dök upp var han nykter, vad ska de göra? Man kan inte ta barn på såna grunder, ett gift par i samma bostad med sina barn. Be väninnan gå dit bara, att tänka tanken att gå under jorden är bara dumt och överdrivet.

• Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2025-06-19 07:03:37 följande:
    Förstår du vad kontaktförbud betyder?
    Ser inget i TS om kontaktforbud. Det sägs de har förbjudit min vän att låta barnen träffa sin pappa så länge han inte är nykter - men nu var han ju nykter.
  • Anonym (d)
    Tow2Mater skrev 2025-06-19 16:40:14 följande:
    Ser inget i TS om kontaktforbud. Det sägs de har förbjudit min vän att låta barnen träffa sin pappa så länge han inte är nykter - men nu var han ju nykter.
    ...sedan en längre tid tillbaka.  Du missade halva meningen. 
  • Tow2Mater
    Anonym (d) skrev 2025-06-19 16:58:15 följande:
    ...sedan en längre tid tillbaka.  Du missade halva meningen. 
    Nej. Det star inget om kontaktforbud.
  • Anonym (Polly)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-06-19 14:04:00 följande:

Om mamman är fungerande i övrigt, men brister i omdöme och konsekvenstänk gällande pappan, kanske det räcker med mer stöd från Soc? Inte LVU.

LVU är en mycket kraftig åtgärd och som TS nämnde, är det tyvärr svårt att hitta lämpliga familjehem. Barnen måste fara riktigt illa om LVU ska vara ett bättre alternativ.

Därför hoppas jag att Soc väljer andra insatser, om det går. Men det är viktigt att mamman förstår allvaret. Soc kan och bör ställa ultimatum. Om hon flyttar ihop med pappan igen, eller låter honom träffa barnen utan att prata med Soc först, kommer barnen att omhändertas.

Håller helt med. TS vän verkar behöva stöd att ta kloka beslut. Kanske en kontaktperson att prata med regelbundet. 

Några har nämnt att soc inte omhändertar barn lättvindigt och så är det verkligen oftast. Det är en jättedyr åtgärd, om inte annat. Tyvärr förekommer det dock. Vi råkade ut för det på grund av att en läkare gav soc felaktiga uppgifter och soc inte tog sig tid att dubbelkolla om det stämde. Vad jag lärde mig av den väldigt traumatiska upplevelsen var att man absolut inte ska gå emot vad soc säger. Vi gick med på allt, även när vi insåg att det skulle skada barnen, och det gjorde att vi efter kort tid hade barnen hos oss igen och att vi, efter en helt vidrig utredningstid, lämnades ifred. Hade vi gått emot soc hade processen förmodligen blivit mer utdragen och plågsam för barnen. 

En sak man ska komma ihåg är att soc ofta tvingar föräldrar till så kallade frivilliga insatser genom att hota med LVU. Det var så de gjorde med oss. Många barn placeras med andra ord frivilligt - på pappret. För barnet spelar det dock ingen roll om omhändertagandet är enligt SoL eller LVU. I båda fallen tas barnet ifrån sitt hem och sin förälder. I vissa fall med våld. Det är vad barnet bryr sig om, inte vilken lag soc stödjer sig mot. 

Att som TS kompis låta bli att svara i telefonen och gå emot soc instruktioner är verkligen inte smart. Har man soc efter sig har man inte längre något privatliv eller självbestämmande. Man är tvungen att finna sig i att följa deras instruktioner och låta dem härja klart. 

Nu hoppas jag att TS kompis får förståelse och mer stöd. I vårt fall gjorde soc ingen som helst riskanalys när de satte in sina åtgärder. Så det är mitt tips till TS kompis OM det skulle vara placering som kommer på tal. Hon ska be om en skriftlig riskanalys angående vad en separation från mamman och hemmet skulle kunna innebära för barnen och hon ska själv lämna skriftlig kommentar på den, så att det arkiveras. 

Generellt gäller det att dokumentera kontakten med soc så att man kan bevisa vad som sagts. Spela in och skriv ner. 

• Anonym (d)
    Tow2Mater skrev 2025-06-19 17:27:57 följande:
    Nej. Det star inget om kontaktforbud.
    Påstod jag det?
    Du måste läsa innan du kommenterar. 
  • Anonym (d)
    Anonym (Polly) skrev 2025-06-19 18:05:45 följande:

Håller helt med. TS vän verkar behöva stöd att ta kloka beslut. Kanske en kontaktperson att prata med regelbundet. 

Några har nämnt att soc inte omhändertar barn lättvindigt och så är det verkligen oftast. Det är en jättedyr åtgärd, om inte annat. Tyvärr förekommer det dock. Vi råkade ut för det på grund av att en läkare gav soc felaktiga uppgifter och soc inte tog sig tid att dubbelkolla om det stämde. Vad jag lärde mig av den väldigt traumatiska upplevelsen var att man absolut inte ska gå emot vad soc säger. Vi gick med på allt, även när vi insåg att det skulle skada barnen, och det gjorde att vi efter kort tid hade barnen hos oss igen och att vi, efter en helt vidrig utredningstid, lämnades ifred. Hade vi gått emot soc hade processen förmodligen blivit mer utdragen och plågsam för barnen. 

En sak man ska komma ihåg är att soc ofta tvingar föräldrar till så kallade frivilliga insatser genom att hota med LVU. Det var så de gjorde med oss. Många barn placeras med andra ord frivilligt - på pappret. För barnet spelar det dock ingen roll om omhändertagandet är enligt SoL eller LVU. I båda fallen tas barnet ifrån sitt hem och sin förälder. I vissa fall med våld. Det är vad barnet bryr sig om, inte vilken lag soc stödjer sig mot. 

Att som TS kompis låta bli att svara i telefonen och gå emot soc instruktioner är verkligen inte smart. Har man soc efter sig har man inte längre något privatliv eller självbestämmande. Man är tvungen att finna sig i att följa deras instruktioner och låta dem härja klart. 

Nu hoppas jag att TS kompis får förståelse och mer stöd. I vårt fall gjorde soc ingen som helst riskanalys när de satte in sina åtgärder. Så det är mitt tips till TS kompis OM det skulle vara placering som kommer på tal. Hon ska be om en skriftlig riskanalys angående vad en separation från mamman och hemmet skulle kunna innebära för barnen och hon ska själv lämna skriftlig kommentar på den, så att det arkiveras. 

Generellt gäller det att dokumentera kontakten med soc så att man kan bevisa vad som sagts. Spela in och skriv ner. 

Utöver det så tar soc illasinnade rykten och skitprat som fakta.
    Vi har, tio år efter vårt kaos med soc, facit av vad som var sant och vad som är lögn. Skulle säga i stort sett 50/50.
  • Tow2Mater
    Anonym (d) skrev 2025-06-20 09:11:17 följande:
    Påstod jag det?
    Du måste läsa innan du kommenterar. 
    Vad betyder då 'sedan en längre tid tillbaka'? Han var nykter.
  • Anonym (d)
    Tow2Mater skrev 2025-06-20 20:10:25 följande:
    Vad betyder då 'sedan en längre tid tillbaka'? Han var nykter.
    Inte sedan en lång tid tillbaka!
Svar på tråden Att rädda sina barn från socialen