• Jimmy75

Kunnig inom avtalsrätt, inriktning fastighet

Hej!

Jag söker någon som är juridiskt kunnig gällande avtalsrätt. Iallafall tror jag det faller inom avtalsrätt. Skulle behöva diskutera möjligheten att stämma en person för avtalsbrott efter att denne inte uppfyllts sina kontraktsbundna överenskommelser i samband med husköp där jag var säljare men på grund av köparens avtalsbrott blev tvungen att häva köpet med enorma merkostnader och senare försäljning med ytterligare förlust jämfört med överenskommen köpeskilling med första "köparen".

• Svar på tråden Kunnig inom avtalsrätt, inriktning fastighet
  • Jimmy75
    Anonym (J) skrev 2025-06-19 07:11:47 följande:

Var den andra advokat? 

Ja, båda två har varit advokater som jag hittat genom google eller på annat vis offentliga kanaler.
  • Anonym (J)
    Jimmy75 skrev 2025-06-19 07:24:23 följande:
    Ja, båda två har varit advokater som jag hittat genom google eller på annat vis offentliga kanaler.
    Kan vara mot advokatsamfundets regler att ta förskott. 
  • Jimmy75
    Anonym (J) skrev 2025-06-19 07:28:56 följande:
    Kan vara mot advokatsamfundets regler att ta förskott. 
    Tack! Det hade jag inte koll på. 
  • Anonym (J)

Din fall bli enklare om
    Kontraktet och försäljningen gick via mäklare
    Det finns ett tydligt kontrakt
    Deras kontraktsbrott gällde att de inte betalade enligt plan i kontraktet

Även om ovanstående inte gäller så är det inte hopplöst

• Jimmy75
    Anonym (G) skrev 2025-06-19 08:04:44 följande:

Vad säger mäklaren?

Mäklaren råder mig att ta kontakt med advokat och har varit behjälplig så långt han kan enligt sina yrkesetiska riktlinjer. 
  • Anonym (J)
    Jimmy75 skrev 2025-06-19 08:47:48 följande:
    Mäklaren råder mig att ta kontakt med advokat och har varit behjälplig så långt han kan enligt sina yrkesetiska riktlinjer. 
    Bra råd. 
  • Jimmy75
    Anonym (J) skrev 2025-06-19 07:58:42 följande:

Din fall bli enklare om
    Kontraktet och försäljningen gick via mäklare
    Det finns ett tydligt kontrakt
    Deras kontraktsbrott gällde att de inte betalade enligt plan i kontraktet

Även om ovanstående inte gäller så är det inte hopplöst

Det är exakt det du beskriver som inträffat och jag har till viss gräns försökt vara tillmötesgående men hade till slut inget annat val än häva köpet enligt tillämplig paragraf i kontraktet (glömt den just nu). Detta har även skriftligen meddelats mitparten tillsammans med avsikt om framtida skadeståndsanspråk när sådant var möjligt för mig att framställa 
  • Anonym (J)
    Jimmy75 skrev 2025-06-19 08:51:28 följande:
    Det är exakt det du beskriver som inträffat och jag har till viss gräns försökt vara tillmötesgående men hade till slut inget annat val än häva köpet enligt tillämplig paragraf i kontraktet (glömt den just nu). Detta har även skriftligen meddelats mitparten tillsammans med avsikt om framtida skadeståndsanspråk när sådant var möjligt för mig att framställa 
    Då så, kör på. Du kommer för eller senare behöva anlita proffshjälp. Ta kontakt med någon och gör upp om betalning i förväg
  • Jimmy75
    Anonym (J) skrev 2025-06-19 08:53:50 följande:
    Då så, kör på. Du kommer för eller senare behöva anlita proffshjälp. Ta kontakt med någon och gör upp om betalning i förväg
    Jo det låter klokt. Du verkar mer kunnig än mig kring hur det funkar men visst borde det vara rimligt att kunna föra ett samtal per telefon och diskutera förutsättningarna för att kunna ta ställning till om jag vill anlita advokaten utan att samtalet faktureras om avtal ej ingås ELLER det tydligt framgår att avgift tas ut vid sånt samtal?
  • Anonym (Tid är pengar)

En jurist/advokat säljer sin tid. Jag skulle därför se det som normalt att betala en viss peng för att få någon att titta på just ditt ärende, såtillvida de inte faktiskt erbjuder gratis rådgivning då förstås.

Att tro att vinsten är garanterad är en osund inställning. Det finns inga garantier.

Jag förstår att det inte är lätt att betala 10 000 kr huxflux, särskilt inte i förskott till någon. Det hade jag inte heller gjort.

Gällande kontraktet. Ni har skrivit att köparna ska betala ett visst belopp ett visst datum, men sedan har betalning uteblivit? Gäller det handpenningen? Handpenningen brukar kunna användas som en viss garanti för att täcka eventuell förlust vid en ny försäljning.

• Jimmy75

Handpenningen betalades men sedan gjordes ingen mer betalning och köparen uteblev på tillträdesdagen då slutlikvid ska betalas. Handpenningen ska i första hand täcka eventuell ekonomisk skada säljaren lider pga avtalsbritter. I det här fallet har jag lidit ekonomisk skada i runda slängar 200.000 (efter avdragen handpenning) på grund av det avbrutna köpet Och därtill hörande ny försäljning 

• Anonym (Ca samma)

Vi var i en liknande situation med en köpare som ångrade sig när tillträdet närmade sig. Mäklaren gjorde klart för dem att de skulle behöva stå för merkostnader, och mellanskillnaden ifall bostaden senare skulle säljas för mindre än deras bud. Som jag förstod det var det standard och inget att diskutera. Men de bestämde sig till slut för att köpa bostaden ändå så vi fick aldrig testat det. 

Det kan såklart behövas en advokat ändå, om motparten gör sig otillgänglig och/eller trilskas. Handlar det om större summor är det garanterat värt det. 

• Jimmy75
    Anonym (Ca samma) skrev 2025-06-19 18:19:26 följande:

Vi var i en liknande situation med en köpare som ångrade sig när tillträdet närmade sig. Mäklaren gjorde klart för dem att de skulle behöva stå för merkostnader, och mellanskillnaden ifall bostaden senare skulle säljas för mindre än deras bud. Som jag förstod det var det standard och inget att diskutera. Men de bestämde sig till slut för att köpa bostaden ändå så vi fick aldrig testat det. 

Det kan såklart behövas en advokat ändå, om motparten gör sig otillgänglig och/eller trilskas. Handlar det om större summor är det garanterat värt det. 

Så har också uppfattat det?att jag har väldigt starkt skydd på min sida här. Skönt det ordnade upp sig för er. Gick inte lika bra här tyvärr.
Svar på tråden Kunnig inom avtalsrätt, inriktning fastighet