• Anonym (well)

Gåtan med min tillfälligevis dåliga syn löst (men inte fixad)

Hej, hej, alla!

Jag har gjort ett par trådar genom åren, som jag inte hittar nu, om hur min annars helt normala syn då och då går halvt i graven och jag ser åt helsike dåligt. OM detta inlägg innehåller diverser skrivfel så är det för att jag åter igen drabbats.

Efter som flera medlemmar faktiskt kom och försökte hjälpa till med tankar och förslag så tänkte jag skriva en liten uppföljning.

Gåtan är nu löst. Det är kopplat till mina östrogennivåer. Det har varit svårt för mig att kopla det eftersom jag har regelbunden mens, men dessa synproblem inte varit helt regelbundna. Men jag läste om det i jakten på en förklaring och med hjälp av en snäll och bra gyn som var villig att ta flera prover under flera veckor har vi kunnat se den kopplingen. Hon hade dock inte hört talas om det här problemet förr.

Vi vet inte vad vi ska göra åt det bara.

Så, om någon undrat hur det gått, eller om någon annan har det här prolbemet men kanske bortförklarar det eller bara går till optiker eller ögonläkare och de inte har någon förklaring, så kan detta vara varför.

Ha det!

• Svar på tråden Gåtan med min tillfälligevis dåliga syn löst (men inte fixad)
  • burleskburkläsk

Lite snålt tips men jag är upptagen.

Gott vätskeintag och Omega-3.
    Om ögonen är torra, köp Viscotears.
    Använd bra solglasögon när du är ute under de tider som UV är väldigt högt.

Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Fjäril kär

Gå med i gruppen Klimakteriekärringar på Facebook så hittar du några till som upplevt samma som dig. 

• Anonym (M)
    Anonym (well) skrev 2025-06-19 10:13:54 följande:
    Gåtan med min tillfälligevis dåliga syn löst (men inte fixad)

Hej, hej, alla!

Jag har gjort ett par trådar genom åren, som jag inte hittar nu, om hur min annars helt normala syn då och då går halvt i graven och jag ser åt helsike dåligt. OM detta inlägg innehåller diverser skrivfel så är det för att jag åter igen drabbats.

Efter som flera medlemmar faktiskt kom och försökte hjälpa till med tankar och förslag så tänkte jag skriva en liten uppföljning.

Gåtan är nu löst. Det är kopplat till mina östrogennivåer. Det har varit svårt för mig att kopla det eftersom jag har regelbunden mens, men dessa synproblem inte varit helt regelbundna. Men jag läste om det i jakten på en förklaring och med hjälp av en snäll och bra gyn som var villig att ta flera prover under flera veckor har vi kunnat se den kopplingen. Hon hade dock inte hört talas om det här problemet förr.

Vi vet inte vad vi ska göra åt det bara.

Så, om någon undrat hur det gått, eller om någon annan har det här prolbemet men kanske bortförklarar det eller bara går till optiker eller ögonläkare och de inte har någon förklaring, så kan detta vara varför.

Ha det!

Du borde vända dig till en annan gynekolog som kan sitt jobb. Den gynekologen verkar inte helt färdigutbildad. 
  • Anonym (well)
    Fjäril kär skrev 2025-06-19 10:42:00 följande:

Gå med i gruppen Klimakteriekärringar på Facebook så hittar du några till som upplevt samma som dig. 

Tack för tipset. Jag är dock inte i klimakteriet.
  • Anonym (well)
    burleskburkläsk skrev 2025-06-19 10:30:24 följande:

Lite snålt tips men jag är upptagen.

Gott vätskeintag och Omega-3.
    Om ögonen är torra, köp Viscotears.
    Använd bra solglasögon när du är ute under de tider som UV är väldigt högt.

IJag bad inte om tips, och igenting av det där har med detta att göra. 
  • Anonym (well)
    Anonym (M) skrev 2025-06-19 10:43:41 följande:
    Du borde vända dig till en annan gynekolog som kan sitt jobb. Den gynekologen verkar inte helt färdigutbildad. 
    Hur så?
  • burleskburkläsk

Din attityd är ditt största problem men det är omöjligt att du inte känner till det.

Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Anonym (M)
    Anonym (well) skrev 2025-06-19 11:38:50 följande:
    Hur så?
    En gynekolog som inte kan något om östeogennivåer, inte vet att det påverkar synen och inte vet hur de ska behandlas är inte färdigutbildad. Och är inte en gynekolog överhuvudtaget. 

Vänd dig till en riktigt utbildad gynekolog. 
  • Anonym (well)
    burleskburkläsk skrev 2025-06-19 11:56:13 följande:

Din attityd är ditt största problem men det är omöjligt att du inte känner till det.

Vilken attityd? Jag påpekar bara att du verkar ha  missförståt min TS.
  • Anonym (well)
    Anonym (M) skrev 2025-06-19 12:06:04 följande:
    En gynekolog som inte kan något om östeogennivåer, inte vet att det påverkar synen och inte vet hur de ska behandlas är inte färdigutbildad. Och är inte en gynekolog överhuvudtaget. 

Vänd dig till en riktigt utbildad gynekolog. 
    OK.
  • Fjäril kär
    Anonym (well) skrev 2025-06-19 11:37:41 följande:
    Tack för tipset. Jag är dock inte i klimakteriet.
    Du kan vara i förklimakterium och låga östrogennivåer kan vara ett symptom på att du är i förklimakterium på väg mot klimakteriet.  Många i den gruppen kan ge dig råd och tips på hur dom fått hjälp av samma fenomen som dig. 
    Allt med hormoner avhandlas i den gruppen vare sig det är mens och pms , pcos, sjukdomar eller (för)-klimakteriet.  

Tänkte bara tipsa så du inte känner sig ensam i ditt sökande efter hjälp . Det finns fler och är rätt vanligt med låga nivåer av östrogen. 
  • Anonym (gg)
    burleskburkläsk skrev 2025-06-19 11:56:13 följande:

Din attityd verkar vara problemet här. Dina tips är allmänna och inte vad TS efterfrågar.
Svar på tråden Gåtan med min tillfälligevis dåliga syn löst (men inte fixad)