9 år tillsammans och han tvekar igen…
Hej!
Jag befinner mig i en väldigt svår situation och skulle verkligen behöva skriva av mig lite, och kanske höra andras tankar.
Min sambo tog nyligen upp att han har mycket ångest över känslor han inte vill känna. Han känner att det saknas vissa viktiga delar i vår relation. Vi har varit tillsammans i 9 år (inga barn än), och nu när tankar om barn och hus börjar bli mer aktuella får han panik ? som att han inte vet om han vill det här fullt ut.
Han har sagt att han inte känner sig sedd, åtrådd eller uppskattad av mig. Han saknar djupare samtal och dynamik mellan oss. Det här har varit ett återkommande tema ? vi är ganska olika. Han är väldigt intellektuell, rationell och kunnig om mycket (politik, ekonomi, världen), och jag känner mig ofta osäker när vi pratar om tyngre ämnen. Jag är rädd att säga något dumt, så jag håller hellre tyst än att ?göra bort mig?. Vi har pratat om detta förut , att en partner inte kan uppfylla alla ens behov , och djupa samtal kanske du får ha mer med kollegor/vänner om sådant som ni har mer gemensamma intressen för. Men nu kommer det upp igen.
På senaste tiden har sexlusten också varit låg från min sida ? vi har haft sex kanske varannan vecka. En del av det beror på att min attraktion till honom minskat, just för att det varit så mycket han inte gör. Jag har ofta behövt tjata om hushållssysslor, eller om att han ska ta initiativ till att vi gör något tillsammans. Det är jag som planerar, bokar, styr upp ? både vardag och relation.
Det här är inte första gången han uttryckt tvivel. Det är tredje gången under vår relation, även om han sagt det på olika sätt tidigare. Jag känner att vi älskar varandra, men att vi kanske inte fungerar tillsammans i längden. Trots att ingen av oss vill lämna men känns som det är det enda alternativet nu. Dynamiken finns inte riktigt där längre. Jag har alltid varit den som velat framåt ? han har bromsat, tvekat, avvaktat.
Det som gör mig mest otrygg är känslan av att det här kommer upp igen ? om inte nu, så kanske om två år. Och kanske är det här bara ett tydligt tecken på att de saker han saknar väger tyngre än det jag ger. Och då? kanske det inte går att fortsätta, även om vi älskar varandra.
Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget ? kanske bara få höra andras perspektiv. Känns som kärleken finns, men att det kanske inte räcker. Har någon varit i liknande situation?