• Anonym (Tjejen)

Needy ny kille?

Jag har en ganska ny relation med en kille som jag upplever som lite ensam. eller, han har heller inte så mkt intressen, inte lika krävande jobb osv. Jag upplever att han till. Arne pris vill ses-förvisso jättegulligt, men det blir nästan lite väl att det utgår ifrån enbart hans behov. Han kan ha suttit hemma och vill spontant hitta på något när jag knappt hunnit landa hemma efter jobbet. Om jag säger att jag behöver göra något annat så släpper han liksom inte, "jamen då kanske vi kan sova ihop istället". Missförstå ligninet, det är ju såklart jättegulligt, mennonits är det så uppenbart att jag är trött för att jag har lite annat också, och man måste liksom inte ses varje dag tycker jag. försöker förklara att jag också har behov av lite egentid, men då blir han bara ledsen. Någon som varit med om samma? Börjar känna mig kvävd...

• Svar på tråden Needy ny kille?
  • Anonym (Tjejen)

... är väl sådär störigt bekräftelsesökande och undrar om jag är alldeles hemsk... måste man liksom säga ja hela tiden?

• Anonym (Nej)

Nej, det måste man inte.

• Anonym (Hmm)

Nej, det måste man inte.

Men ni är uppenbarligen inte alls på samma våglängd, och han verkar mer intresserad än dig. Du kanske bör tänka efter om du 
    egentligen är så intresserad , när du kallar honom needy för att han vill träffa dig ofta.

Han kanske vill träffa dig ofta eftersom han är nyförälskad?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-06-19 19:37:29 följande:

Nej, det måste man inte.

Men ni är uppenbarligen inte alls på samma våglängd, och han verkar mer intresserad än dig. Du kanske bör tänka efter om du 
    egentligen är så intresserad , när du kallar honom needy för att han vill träffa dig ofta.

Han kanske vill träffa dig ofta eftersom han är nyförälskad?

Jag förstår vad du menar, hur det låter. Och ja, jag är lite pms-ig vilket för min del innebär att jag kan Hamna i sånahär grubblerier. Har mer behov av egentid. Och grejjen är att jag upplever liksom inte att han faktiskt är så intresserad av mig. Har tänkt på det det senaste, han pratar mest om sig själv och vet liksom inte så mycket om mig. Ställer inte så mycket frågor. Däremot upplever jag att han inte gillar att vara ensam. Som häromdagen när han haft en ledig dag, stannat hemma och spelat på datan. Jag hade jobbat hela dagen, sedan hjälpt en kompis med en grej... ringde honom efter för att säga hej, och han frågade om han kunde komma över. Jag sa att det var sent, och jag hade inte ätit osv, och vi skulle ändå ses i morgon. Inget illa ment och så..."jamen vill du inte ha sovsällskap ändå?" Känner mig lite kvävd bara...
  • Anonym (Tjejen)

Så fint skrivet. Tack!

Anonym (Anonym) skrev 2025-06-19 19:40:12 följande:
    Det låter lite som en lite för utmanande situation i början av en relation.

Det är viktigt att ha en balans i relationer där båda parter känner att deras behov och gränser respekteras. Det är helt okej att vilja ha egentid och att inte alltid kunna ses även som tjej.

Kommunikation är nyckeln här. Försök att förklara för honom hur du känner på ett omtänksamt sätt, och betona att det inte handlar om att du inte vill vara med honom, utan att du också behöver tid för dig själv för att må bra. Din kille måste ju ömsesidigt också kommunicera med dig om såna saker så det inte hela tiden är du som ska ta upp den typen av saker.

Kanske kan ni tillsammans hitta en lösning som gör att ni båda känner er bekväma och tillfredsställda i relationen.

Det är viktigt att ni båda kan uttrycka era behov utan att den andra blir ledsen. Om det är för mycket så i början så kan det ju vara frågan av love bombing och inte friskt alls och sedan när du är fast så börjar nedvärderandet av dig att du är mer aktiv och är mer social.
  • Meddelande borttaget
  • Otty
    Anonym (Anonym) skrev 2025-06-19 19:57:58 följande:
    Stort tack själv. Tänk på att du är värd att ha en ömsesidig kärlekrelation, så att det inte är du som ger och ger och killen verkar väldogt osäker, kan ha större problematik mentalt eller annat dolt misssbruk eller försöker insolera dig och det brukar inte sluta bra.

Så ställ många frågor och lita på din magkänsla☯️ 
    Okej här tar vi ut svängarna. Jag kan hålla med om att det är stor risk för en krock här i deras relation,  men det finns något att lära sig här och det beror på hur medvetna ni är som personer i era relationsmönster

Han vill ha närhet och hon vill ha distans. Då är det ju faktiskt han som försöker (ge) näring som hon inte vill ha. Hon vill vara självständig och har behov av att vara ensam. Han har behov av närhet. 

Både individer behöver titta inåt.

Hon behöver ställa sig frågan varför hon känner sig kvävd och behöver eget utrymme. Hon behöver lära sig att känna sig trygg med närhet utan behov av försvinna bort.

Han har behov av närhet och behöver lära sig att trivas & bli trygg med sig själv i att vara ensam.

Nyckeln är kommunikation och den rätta förståelsen för varandras behov & mötas på mitten. 
Svar på tråden Needy ny kille?