Äldre faster omfattande stroke, hur underlättar jag?
Så min äldre faster har drabbats av en omfattande stroke och är förlamad vänster sida och har afasi, mutism etc. Jag har vuxit upp med henne och mår så otroligt dåligt av situationen. Jag går dit så ofta jag kan med tanke på jobb och småbarn men åtminstone varannan dag hälsar jag på henne på sjukhuset och det gör ont i mig när jag ser att hon alltid ligger där ensam med öppna ögon och stirrar ut genom fönstret. Hon har inga egna barn eller make men har varit en av dom viktigaste personer jag har haft i mitt liv så jag känner att jag behöver finnas där och vill finnas där men varje gång blir hon frustrerad och ledsen.
Idag grät hon för att jag inte förstod vad hon menade. Jag försöker sjunga sånger hon tycker om och vid några tillfällen har hon sjungit med hela melodier och visat att hon minns och har sången i behåll trots att hon inte kan prata. Hon försöker säga saker varje gång men oftast är det oförståeligt och hon blir uppjagad. Hon ler när jag kommer men varje gång jag går därifrån så känns det som jag gjort allt ännu värre. Sist när jag satte mig bredvid henne sa hon ?nej? och suckade. Hon suckar väldigt mycket under besöken. Jag vet tex inte om jag ska berätta saker om mina barn som hon stod väldigt nära för jag är rädd att jag gör det hela ännu värre eftersom jag vet att det bästa hon visste var att spendera tid med dom. Jag kan inte ställa frågor heller för då blir hon alltid irriterad när jag frågar tex ligger du bra eller ska jag öppna fönstret.
Har ni några tips? Vad gör jag i denna situation jag börjar må riktigt dåligt över situationen och känner ångest inför att gå dit för jag känner mig bara som en idiot. Jag vill kunna komma dit och underlätta och göra situationen lite mer uthärdlig för henne?
Hon är född i början av 40 talet så om någon vet några visor eller annat som var modernt då så får ni gärna tipsa mig.,