• asdfgh

Lunch under sommarlovet

Sommarlov igen och barnen behöver lunch. De är 14 resp 11 och kan laga vissa enklare rätter men variationen är inte så stor än. De är bättre på matlagning än vad jag var i den åldern (jag lärde mig inte laga mat förrän jag flyttade hemifrån och överlevde jag somrarna på saker som kunde ätas kalla eller värmas i mikron) men det är ändå bara en handfull rätter.

Kan ni ge några förslag på maträtter som de kan laga själva de dagar när det inte finns rester att värma?

Hel och halvfabrikat går bra. De kan steka saker, koka pasta och vet hur ugnen fungerar (är dock dåliga på att avgöra när saker är färdiga så kyckling är en dålig idé).

Inga allergier men 11åringen äter inte fisk i någon form. Ingen av dem äter röror.

• Svar på tråden Lunch under sommarlovet
  • Anonym (S)

Gotbys piroger har en bra innehållsförteckning. Om man lägger till sallad blir det en bra och enkel lunch.

• Anonym (Mamma)

Pastasallad. Gör iordning dagen innan eller koka en stor kastrull pasta och så kan dom göra sin måltid själva med olika tillbehör. 
    Annars köttbullar och makaroner, korv med bröd, tacos (du kan göra köttfärs dagen innan), koka en stor kastrull soppa.. 

• Anonym (L)

Steka hamburgare eller korv, pasta. Koka en massa ris så kan de göra egg fried rice. Bulta kycklingfilé platt och steka. Enkel köttfärssås, steka köttfärs, lök, morot, paprika, hälla i färdig tomatsås, pasta. Steka bacon och ägg, ät på rostat bröd med gurka och tomat till. Värm färdig pizza eller paj. 

• Anonym (Anna)

Här har jag färdigt i frysen/kylen/skafferi

Pastasallad
    Pannkakor
    Korv med bröd
    Hamburgare
    Pytt i panna
    Billys
    Chicken nuggets
    Köttfärssås 
    Tacofärs i portionspåsar i frysen
    Pasta 
    Nudlar 
    Köttbullar
    Falukorv
    Toast

• Anonym (E)

Min tonåring får fixar sin egen lunch, han gör mest matiga wraps och smörgåsar, jag ser till att det finns bröd, sallad, tomat, gurka, paprika osv samt olika pålägg så han kan variera lite. Annars är det väl rester eller så kokar han pasta och blandar i lite protein och grönsaker, grillkorv har vi alltid hemma så han antingen kan göra tunnbrödsrullar eller äta med pasta

• Mrs Moneybags

Min 13-åring lagar mat själv och han bestämmer själv vad han vill äta. Dvs det som är gott.

Ofta blir det tex köttfärs med stekt ägg, potatis och kanske lite avokado vid sidan av. Eller en biff med grönsaker, lite rester mm

Ge dem en budget och låt dem experimentera!

• Plupp73

Våra har gjort:

Pannkakor/plättar
    Pasta pomodoro
    Köttbullar och makaroner (färdiga köttbullar)
    Falukorv och potatis/makaroner
    Matiga mackor
    Färdigköpta revbensspjäll med potatis alt potatissallad 
    Färdiga pajer att värma
    Gorbys piroger
    Panpizza
    Pastasalladen
    Nudlar av olika slag 
    Tomatsoppa 
    Köttfärssås

Osv osv

Svar på tråden Lunch under sommarlovet