• Anonym (Student)

När dom tagit studenten - Vad gäller då?

Om jag har betalt underhåll för ett barn till den andra föräldern men detta barnet har nu tagit studenten och är 19 år. 
    Hur tänker man kring underhåll etc?

Ska jag fortfarande betala till den andra föräldern eller är det upp till varje förälder om man vill ta betalt av barnet eller inte?

Så frågan är, ska barnet börja betala på båda ställena när den tagit studenten? 
    Eller kan jag välja att låta barnet bo "gratis" men den andra föräldern tänker annorlunda? 

• Svar på tråden När dom tagit studenten - Vad gäller då?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Py) skrev 2025-06-22 09:16:32 följande:
    Ett halvårs arbete för en 19-åring, genererar inte en särskilt fet SGI. Att komma in på en bra utbildning, studera och sedermera skaffa sig ett bra arbete, ger en högre SGI. Sannolikheten att barnen skulle bli arbetsoföra redan i tidiga 20-årsåldern är tämligen liten. Sannolikheten att de arbetar sig till en god inkomst och därmed en hög SGI, är större. Jag väljer att ta den risken. Du är välkommen att göra på vilka andra sätt du önskar med dina barn.
    Har du verkligen koll på samhällets försäkring? Att ha rätt till sjukpenning och föräldrapenning med jobb som bas är mycket bättre även när det är ett enklare jobb som bas. 

Alla gör såklart som de vill och det är väl ok om man är beredd att täcka upp även fpr oförutsägbara händelser under lång tid. Men barnet blir då beroende av sin förålder även som vuxen.
  • Anonym (Py)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-22 09:21:28 följande:
    Har du verkligen koll på samhällets försäkring? Att ha rätt till sjukpenning och föräldrapenning med jobb som bas är mycket bättre även när det är ett enklare jobb som bas. 

Alla gör såklart som de vill och det är väl ok om man är beredd att täcka upp även fpr oförutsägbara händelser under lång tid. Men barnet blir då beroende av sin förålder även som vuxen.
    Jag har absolut koll på samhällets försäkringar. Det är av den anledningen jag kompletterat så mycket privat som möjligt.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Py) skrev 2025-06-22 09:23:55 följande:
    Jag har absolut koll på samhällets försäkringar. Det är av den anledningen jag kompletterat så mycket privat som möjligt.
    Varför skriver du då att jobb ett halvår inte ger så mycket? 
  • Anonym (Em)
    Aktivitetsersättning täcker upp litegrann men är svårt att få. Föräldrapenning utan sgi går inte att leva på.
  • Anonym (Py)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-22 09:24:59 följande:
    Varför skriver du då att jobb ett halvår inte ger så mycket? 
    Därför att ett halvårs arbete för en 19-åring inte genererar särskilt stor inkomst, vilket gör SGI ganska låg.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Py) skrev 2025-06-22 09:26:39 följande:
    Därför att ett halvårs arbete för en 19-åring inte genererar särskilt stor inkomst, vilket gör SGI ganska låg.
    Skillnaden är att överhuvudtaget ha en heltids-sgi. Det är alltid bättre även om lönen är låg.
  • Anonym (Em)

Har man ingen sgi får man ingen sjukpenning alls.

• Anonym (Em)
    Vad har du för försäkring som täcker om personen skulle bli gravid?
  • Anonym (Py)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-22 09:32:01 följande:
    Vad har du för försäkring som täcker om personen skulle bli gravid?
    En eventuell graviditet täcker så klart ingen försäkring. Men jag hoppas verkligen inte att jag misslyckats så i mitt föräldraskap att mina barn väljer att fullfölja en graviditet utan trygg inkomst.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Py) skrev 2025-06-22 09:33:39 följande:
    En eventuell graviditet täcker så klart ingen försäkring. Men jag hoppas verkligen inte att jag misslyckats så i mitt föräldraskap att mina barn väljer att fullfölja en graviditet utan trygg inkomst.
    Det kan vara känslomässigt svårt att välja abort även med en sådan uppfostran, som du säkert vet.
  • Anonym (Py)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-22 09:36:09 följande:
    Det kan vara känslomässigt svårt att välja abort även med en sådan uppfostran, som du säkert vet.

Det är möjligt, men det är inte så jag uppfostrar mina barn. Det är inte heller sådant jag räknar in i händelser som gör att man är dömd till ett liv med låg inkomst. Det är inte jämställt med svår sjukdom eller olycka  

Oavsett har vi tagit nog med istid från den här tråden. 

• Anonym (Em)
    Anonym (Py) skrev 2025-06-22 09:39:06 följande:

Det är möjligt, men det är inte så jag uppfostrar mina barn. Det är inte heller sådant jag räknar in i händelser som gör att man är dömd till ett liv med låg inkomst. Det är inte jämställt med svår sjukdom eller olycka  

Oavsett har vi tagit nog med istid från den här tråden. 

Konstigt att inte räkna in händelser som kan inträffa när man väljer att uppfostra barnen att stå utanför samhällets trygghetssystem. En riktig björntjänst.

Tycker att det vi pratar om är on topic.
  • Anonym (Mamma för livet)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-22 09:49:12 följande:
    Konstigt att inte räkna in händelser som kan inträffa när man väljer att uppfostra barnen att stå utanför samhällets trygghetssystem. En riktig björntjänst.

Tycker att det vi pratar om är on topic.
    Menar du att man inte skall uppmuntra barnen att läsa på universitet direkt efter gymnasiet av rädsla för att de skall bli gravida och sakna SGI?
    Ja, det är en sårbar period under studietiden. Det är antagligen därför man får behålla barnförsäkringarna tills barnen är 25 år. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Mamma för livet) skrev 2025-06-23 10:27:10 följande:
    Menar du att man inte skall uppmuntra barnen att läsa på universitet direkt efter gymnasiet av rädsla för att de skall bli gravida och sakna SGI?
    Det får man göra som man vill. Det viktiga är att barnen lär sig vad det valet kan innebära ekonomiskt vid olika oförutsedda situationer. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Mamma för livet) skrev 2025-06-23 10:27:10 följande:
    Men min poäng gällde främst ungdomar som har väldigt låg sysselsättning eller ingen alls och försörja av föräldrarna. Studerar man med csn har man viss försäkring därigenom. 
    Anonym (Em) skrev 2025-06-23 10:32:34 följande:
    Det får man göra som man vill. Det viktiga är att barnen lär sig vad det valet kan innebära ekonomiskt vid olika oförutsedda situationer. 

Ja, jag började själv läsa på universitet direkt efter gymnasiet. Hade ingen tanke på att jag inte skulle få SGI.
    Har uppmuntrat mina barn att läsa direkt efter gymnasiet också.
    Men visst är det en sårbar period tex om studierna går dåligt.
    Om man inte kommer från en familj med goda ekonomiska resurser och som kan och vill stötta ekonomiskt vid behov, då kan det nog vara värt att jobba ett par år först, få SGI, erfarenhet och ett sparkapital. Eftersom det är lite tuffare idag.
    Jag vet att min son har en kompis som gör detta. Min son säger, att hans mamma varit ensam med kompisen, och inte kunnat spara något. Därför jobbar han på lager för att få ett sparkapital innan studierna.

• Anonym (Em)
    Anonym (Mamma för livet) skrev 2025-06-23 10:40:33 följande:

Ja, jag började själv läsa på universitet direkt efter gymnasiet. Hade ingen tanke på att jag inte skulle få SGI.
    Har uppmuntrat mina barn att läsa direkt efter gymnasiet också.
    Men visst är det en sårbar period tex om studierna går dåligt.
    Om man inte kommer från en familj med goda ekonomiska resurser och som kan och vill stötta ekonomiskt vid behov, då kan det nog vara värt att jobba ett par år först, få SGI, erfarenhet och ett sparkapital. Eftersom det är lite tuffare idag.
    Jag vet att min son har en kompis som gör detta. Min son säger, att hans mamma varit ensam med kompisen, och inte kunnat spara något. Därför jobbar han på lager för att få ett sparkapital innan studierna.

Nej, det är ju svårt att veta hur trygghetssystemen fungerar som ung vuxen. Tycker att det ingår i föräldraansvaret att lära sina barn det. Men problemet är nog att många föräldrar inte heller har koll och agerar av missriktad snällhet och omtanke. Jag känner till flera som har hamnat i ekonomiska problem på olika sätt pga att de saknat sgi. Är nog därför jag ser det som extra viktigt att lära barn att komma in i samhället från start.

Ja, att arbeta ihop en buffert är också smart i dagens samhälle med t ex orimliga kötider hos fk och af. 
Svar på tråden När dom tagit studenten - Vad gäller då?