Anonym (Mamma för livet) skrev 2025-06-23 10:40:33 följande:
Ja, jag började själv läsa på universitet direkt efter gymnasiet. Hade ingen tanke på att jag inte skulle få SGI.
Har uppmuntrat mina barn att läsa direkt efter gymnasiet också.
Men visst är det en sårbar period tex om studierna går dåligt.
Om man inte kommer från en familj med goda ekonomiska resurser och som kan och vill stötta ekonomiskt vid behov, då kan det nog vara värt att jobba ett par år först, få SGI, erfarenhet och ett sparkapital. Eftersom det är lite tuffare idag.
Jag vet att min son har en kompis som gör detta. Min son säger, att hans mamma varit ensam med kompisen, och inte kunnat spara något. Därför jobbar han på lager för att få ett sparkapital innan studierna.
Nej, det är ju svårt att veta hur trygghetssystemen fungerar som ung vuxen. Tycker att det ingår i föräldraansvaret att lära sina barn det. Men problemet är nog att många föräldrar inte heller har koll och agerar av missriktad snällhet och omtanke. Jag känner till flera som har hamnat i ekonomiska problem på olika sätt pga att de saknat sgi. Är nog därför jag ser det som extra viktigt att lära barn att komma in i samhället från start.
Ja, att arbeta ihop en buffert är också smart i dagens samhälle med t ex orimliga kötider hos fk och af.