• Anonym (oro)

4 åring hög feber tre dagar nu fortsatt blek och trött?

Hej, vi ska åka utomlands imorgon men jag är tveksam eftersom min dotter nyligen haft feber utan andra symtom i 2.5 dygn. Nu har hon varit feberfri två dygn men ser blek och hängig ut. Klagar ej på smärta eller liknande och får i sig mat och dryck men hon verkar inte helt hundra och ser just nu inte frisk ut. Hade ni åkt ändå? Hoppats att det vänder? Ställt in?

• Svar på tråden 4 åring hög feber tre dagar nu fortsatt blek och trött?
  • Jimmy75

För egen del hade det berott på flera olika saker. Hur ser vården ut dit jag ska resa? Hur gör jag om barnet försämras där? Hur lång är resan och hur jobbigt tror jag den kommer vara för barnet? Vad innebär det om jag ställer in - påverkar det. någon mer än dig själv och ditt barn?

Det där är frågor jag hade funderat över i mitt beslutsfattande. Jag hade utan tvekan satt barnets välmående (inte bara somatiska hälsa) först. Med det sagt är det helt omöjligt att säga vad som är rätt eller fel, så ingen moralkaka här. Hoppas det kan vara till någon hjälp.

• Anonym (Jane)
    Anonym (oro) skrev 2025-06-20 11:50:50 följande:
    4 åring hög feber tre dagar nu fortsatt blek och trött?

Hej, vi ska åka utomlands imorgon men jag är tveksam eftersom min dotter nyligen haft feber utan andra symtom i 2.5 dygn. Nu har hon varit feberfri två dygn men ser blek och hängig ut. Klagar ej på smärta eller liknande och får i sig mat och dryck men hon verkar inte helt hundra och ser just nu inte frisk ut. Hade ni åkt ändå? Hoppats att det vänder? Ställt in?

Med tanke på din tidigare tråd och din ångest, så hade jag stannat hemma om jag var som du är. Mycket bättre att vara i Sverige med ett sjukt barn där jag dessutom tror att det ligger något allvarligt bakom.
  • Lynx123

Mår hon inte bra ska hon nog inte resa...särskilt inte om det är till ett land där vården är undermålig typ Grekland.

• sillson
    Lynx123 skrev 2025-06-20 13:51:04 följande:

Mår hon inte bra ska hon nog inte resa...särskilt inte om det är till ett land där vården är undermålig typ Grekland.

Du måste skämta? Vården är absolut inte undermålig i Grekland. Grekland är ett i-land med hög medellivslängd. Det finns självklart länder med undermålig sjukvård, men nu pratar vi om länder som Uzbekistan och Malwi. 
  • Lynx123
    sillson skrev 2025-06-20 14:44:18 följande:
    Du måste skämta? Vården är absolut inte undermålig i Grekland. Grekland är ett i-land med hög medellivslängd. Det finns självklart länder med undermålig sjukvård, men nu pratar vi om länder som Uzbekistan och Malwi. 
    Då har du inte varit med om sjukdomar och olyckor på grekiska semesterorter...
  • Anonym (oro)

Vi ska till Mallorca så inget fel på vården där ifall om hon försämras men vi hoppas ju på att hon ska vakna upp piggare imorgon. Men jag är ju som ovan nämnt orolig att hon har leukemi pga blek, hängig och haft hög feber tre dygn.

• Jimmy75
    Anonym (oro) skrev 2025-06-20 15:16:15 följande:

Vi ska till Mallorca så inget fel på vården där ifall om hon försämras men vi hoppas ju på att hon ska vakna upp piggare imorgon. Men jag är ju som ovan nämnt orolig att hon har leukemi pga blek, hängig och haft hög feber tre dygn.

Om du har minsta fog för att oroa dig för leukemi (har inte läst tråden) så är det väl SOLKLART vad du ska göra?
  • Anonym (Tveksam)

Är det risk för att hon kan smitta andra på flyget? Ett sjukt barn är inte så populärt bland friska människor. Och hon är kanske ledsen med mycket gråt, och det blir stressigt för er alla.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (oro) skrev 2025-06-20 15:16:15 följande:

Jag skulle nog tänka precis tvärtom. Om hon har varit sjuk i tre dagar är det med största sannolikhet att det vänder snart. 

Leukemi är det väl inte bara för att hon har haft feber i tre dagar!? Det låter som en helt vanlig förkylning. 

• Anonym (H)

Jag hade åkt, kanske inte så konstigt att hon är lite blek och hängig efter hög feber. Hon lär ju inte smittas. Och om du är orolig över leukemi,  så ring och boka ytterligare tid för provtagning - men detta lär ju inte utredas inom närmsta veckan, så en resa gör väl gott för både dottern och dig som verkar ha mkt stress och oro i kroppen

Svar på tråden 4 åring hög feber tre dagar nu fortsatt blek och trött?