• Anonym (JEKA)

Dåligt självförtroende = dåligt sexliv?

Sambon har berättat att han saknar det där ?busiga? och glöden i sexlivet. Han tror att det beror på mitt dåliga självförtroende , och ja, jag har nog inte insett hur mkt det påverkat. Visst har nog min lust på senaste avtagit pga andra orsaker i relationen också men tror en stor del är detta. Han vill gärna t ex att jag ska posera kanske i olika trosor han tkr är fina, komma och sätta mig gränsle över han när man kommer ut från duschen osv. Alltså det är så många ggr jag tänkt tanken men så är det tankar som blockerar mina handlingar som : jag känner mig ful, tänk om han inte vill, tänk om jag ser konstig ut såhär osv. Jag kan inte släppa loss. Det är ganska jämt vem som tar initiativ, dock lite mer han senaste, men han tkr det är tråkigt att jag tar initiativ genom att typ säga lite ledande ?ska vi mysa?? med glimten i ögat typ så kan jag smeka han lite på bröstet typ. Men det tkr han är tråkigt. Det är inte heller så att han nånsin sagt något elakt i sängen eller så, han säger alltid att jag är fin och sexig oavsett.

Men självförtroende speglar sig ju inte bara i sexlivet utan i annat också, jag underskattar ofta min förmåga att klara av saker men försöker tänka på det. är det någon som känner igen sig i detta och kan tipsa om bra böcker typ som kan hjälpa en att få bättre självförtroende i sexlivet men också allmänt? jag tar SSRI nu för att behandla något som troligen är GAD, så vet inte om det också kan hjälpa lite med självförtroendet, att det kanske kan stänga av dessa självkritiska tankar som kommer, men vill också jobba på orsaken.
  • Svar på tråden Dåligt självförtroende = dåligt sexliv?
  • Lynx123

Gör inget du inte själv vill. Kanske du skulle må bättre av att få professionell hjälp? Mår du bra i ditt förhållande?

• Anonym (Malin)

Både du och din man har rätt, det är ditt dåliga självförtroende som ställer till det, det "tråkiga" sexlivet är bara ett symptom. Svårt att som utomstående säga hur du ska förbättra det. Men när du gör något bra och får beröm, t ex på jobbet, ta till dig av det. Du är tillräckligt bra!
    Din man verkar bra och säger att du är fin. Samma där, ta till dig av det istället för att tro att han "bara säger det för att vara snäll". Men han är ju med dig av en orsak, det betyder något! 
    Nästa steg är att våga lite mer, vad är det värsta som kan hända?

Svar på tråden Dåligt självförtroende = dåligt sexliv?