• Anonym (Funderande mamma)

En dålig kompis till mitt barn

Vår dotter har en förskolekompis som är ett halvår äldre. De blev kompisar ganska snabbt och mamman där tog kontakt så vi började ses privat. De har lekt fint och jag tycker att det är trevligt med mamman. Vi har också småsyskon som det går hur bra som helst med. 

Nu på senare tid har dock min dotter börjat säga att förskolekompisen som är en pojke inte vill leka med henne. 

Tog upp detta på ett relativt naturligt sätt med mamman och hon säger att han är inne i en period där han säger att flickor inte går att leka med. 

Inför en träff privat har nu min dotter sagt att hon inte förstår varför vi ska leka med honom för han tycker inte ens om henne. 

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med hennes känslor. Tänker att vi kanske ska träffas denna gång. Men om hon säger lika inför nästa så kanske man ska avboka. Men då blir det ju att vi kanske aldrig leker igen och att avstyra varje gång till mamman som jag börjat gilla går ju inte utan att säga varför om jag fortsatt vill ha en relation. 

Vad tänker ni om det? Jag vill ta min dotters känslor på allvar. 

• Svar på tråden En dålig kompis till mitt barn
  • Jimmy75

Ja det tycker jag du ska göra också, ta din dotters känslor på allvar. Först och främst prata med henne så du är säker på att du förstår vad det handlar om. Om det är så att hon står kvar i att hon verkligen inte vill träffa honom på fritiden får du försöka styra det så att du kan träffa och umgås med mamman under andra omständigheter än att barnen är tvingade att leka med varandra. Såna där saker kan ändra sig lite fram och tillbaka, särskilt om det nu är en fas hennes pojke går igenom. Då kan det ju ändra sig så att han beter sig mer på ett sätt som din dotter tycker är roligare att leka med.

• Anonym (Fidge)
    Anonym (Funderande mamma) skrev 2025-06-21 21:07:07 följande:
    En dålig kompis till mitt barn

Vår dotter har en förskolekompis som är ett halvår äldre. De blev kompisar ganska snabbt och mamman där tog kontakt så vi började ses privat. De har lekt fint och jag tycker att det är trevligt med mamman. Vi har också småsyskon som det går hur bra som helst med. 

Nu på senare tid har dock min dotter börjat säga att förskolekompisen som är en pojke inte vill leka med henne. 

Tog upp detta på ett relativt naturligt sätt med mamman och hon säger att han är inne i en period där han säger att flickor inte går att leka med. 

Inför en träff privat har nu min dotter sagt att hon inte förstår varför vi ska leka med honom för han tycker inte ens om henne. 

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med hennes känslor. Tänker att vi kanske ska träffas denna gång. Men om hon säger lika inför nästa så kanske man ska avboka. Men då blir det ju att vi kanske aldrig leker igen och att avstyra varje gång till mamman som jag börjat gilla går ju inte utan att säga varför om jag fortsatt vill ha en relation. 

Vad tänker ni om det? Jag vill ta min dotters känslor på allvar. 

Om ni ska umgås med den här mamman får du flytta fokus till dig.

Säga att du gärna vill umgås med mamman och fråga om dottern kan följa med. Därmed berätta om dina behov.

Om ni nu börjat bygga en bra relation med den här familjen är det dumt att klippa banden bara för att era barn inte längre är bästa vänner.

Det är bra även för barnet att familjen har en umgängeskrets med personer man umgås med. 
  • Spucks

Istället för att övertänka bara för att en förskolekompis nu leker hellre med andra barn på förskolan, kan ni helt enkelt träffas. Om barnen inte leker med varandra, trots att de är bara de två (vilket inte är troligt), kan de ju leka själva under tiden.

Svar på tråden En dålig kompis till mitt barn