Bästa vän som inte bjuder igen
Jag vill höra andras åsikter om ett dilemma/problem jag har.
Jag har en bästa vän som varit det sedan barnsben. Vi bor ganska nära varann och har barn i ungefär samma ålder. Hennes man är trevlig och när vi umgås vi två eller med respektive har vi alltid väldigt roligt.
Men det är 100% jag som bjuder in, föreslår, bjuder och planerar när vi ses. Det har varit så sedan vi var tonåringar - fester, helger på landstället, resor utomlands, jag har alltid skött all planering och på senare tid även bjudit rent kostnadsmässigt (ju äldre man blir desto konstigare blir det att begära att man ?splittar?, tycker jag).
Vi har aldrig blivit bjudna hem till dem på middag, t.ex., men kan inte minnas hur många gånger de varit hemma hos oss.
Jag och min vän har pratat om det men jag har varit försiktig med att anklaga, mer undrat varför. Hon har sagt att hon inte har samma förutsättningar som mig att bjuda in (inget landställe, tex), att hon har svårt att laga mat i andras kök (vilket förklarar att hon inte hjälper till speciellt mycket när vi är borta ett par dagar hos oss) och att hon helt enkelt inte orkar bjuda in. Hon har det väldigt tufft med småbarnslivet, problem med smärta i kroppen och dåligt mående.
Nu senaste åren har mitt och min mans bjudande minskat. Istället har vi inte setts alls. Istället har det hänt två situationer som gjort att vi hamnat i bråk med varann - delvis relaterat till detta.
Det första bråket var när vi försökte samåka med min bil till våra jobb (som ligger nära varann 25 min bort med bil). Det slutade med att vi var oense om hur mycket av kostnaden för bensin/trängselskatt hon skulle behöva stå för samt om jag skulle skjutsa henne ända hem eller ej. I den situationen sipprade min uppdämda ilska kring hur mycket jag ställt upp och bjussat henne på ut. Det spädde liksom på hela situationen.
Det andra bråket var när min man fyllde jämnt och vi hade ordnat en påkostad fest. Alla våra närmsta vänner kom och stannade till sent (ett par h efter midnatt) Förutom hon och hennes man som gick kl. 22. Jag uttryckte i efterhand min besvikelse över det, över att de inte ville stanna längre en sådan speciell kväll, över att vi inte setts på ett år (alla fyra) men att de ändå inte ville stanna hela kvällen.
Hon skyllde på omständigheter - svårt med barnvakt, ont i kroppen, mycket på jobbet osv. I mitt huvud kunde detta kopplas till mitt övriga problem med henne - en slags brist på respekt och vilja att ses och ställa upp för varann. En själviskhet om man så vill. Denna gång blev hon jättearg på mig, sa att hon gjorde sitt absolut bästa och fick skit för det ändå osv. Nu pratar vi inte med varann.
Jag vill veta hur jag ska gå vidare i detta. Har jag fel som ställer krav på vår vänskap trots att hon kämpar i vardagen? Är det rätt av henne att luta sig mot yttre omständigheter och med det inte bjuda till, bjuda igen? Är det rimligt om skevheten i vår relation en dealbreaker för mig? Jag älskar ju henne och VILL umgås mer, men min bitterhet över detta är en våt filt.
Vill också lägga till att det inte handlar om ekonomi för någon av oss, utan om vad man ställer upp med i tid och energi.