Vän försökte starta konflikt mellan mig och hennes sambo
Bakgrund: Jag vill inte outa mig själv för mycket, så jag hittar på ett scenario för att ni ska få en bild av hur banal (den kommande) frågeställningen är.
Lås oss säga att det just nu pågår en diskussion i stan om ett hus och vilken färg det ska målas i. Vissa människor säger vitt och andra säger blått.
Och så går vi över till nutid: Jag har en ny vän sedan några veckor tillbaka och vi har klickat bra. Tidigare den här veckan frågade hon om jag ville komma över till hennes lägenhet och träffa hennes sambo för första gången, Jag tackade ja och vi bestämde vilken dag som passade bra.
Samma dag som jag skulle komma över skickar min vän ett sms till mig där det står "jag ser fram emot matchen ikväll." Jag frågar vad hon menar och hon svarar att (det påhittade scenariot) hennes sambo tycker huset ska målas i blått och att eftersom hon vet att jag tycker att det ska målas i vitt så kommer det bli en argumentation om det. Jag blev helt ställd eftersom det är en såpass liten grej och att jag dessutom inte har någon som helst aning om hennes sambo.
Kvällen kom och det var väl helt okej, men det kändes som om min vän ständigt försökte sätta igång en konflikt mellan mig och hennes sambo. Hon kunde dra upp grejer som "han tycker detta och det gör ju inte du" och "hon har pratat mycket om det, men minns du när du sa att du inte tyckte det var en stor grej?" och så vidare. Det blev ju ingen argumentation om någonting alls. Jag satt och var obekväm och sambon kändes mest trött.
nu i efterhand känns hela situationen bara absurd och jag undrar vad som pågick i min väns hjärna och om jag ens ska ta upp detta med henne?