• Belle93

Är det astma eller inte ?

Hej gott folk ! Jag har en son på 3 år snart , fyller i Juli. Han har alltid besvärats med hosta iprincip tre år nu. Räcker att han blir pytteee lite förkyld så får han en hosta från helvetet. Speciellt natte tid. Men som idag exempelvis, så har han börja hosta igen , de rasslar i lungorna osv men tycker inte han är förkyld. Jag kontakta vården en gång angående detta dom kunde inte bry sig mindre . Men denna Hosta uppstår varje månad jag behöver vabba hela tiden nästan pga hans hosta som återkommer och som gör att han inte sover nånting. han sover för övrigt väldigt dåligt och har gjort det i hela sitt liv?.

ska snart på 3 års kontroll , ska jag begära att dom för astma teste, allergi utredning osv ? Jag känner mig förvirrad?. jag tycker bara synd om han att han ska behöva ha den här jävla hostan hela tiden ! Och att han aldrig sover ordentligt på nätterna ? har nån av er erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Är det astma eller inte ?
  • Anonym (tyvärr)
    Belle93 skrev 2025-06-22 22:56:46 följande:
    Är det astma eller inte ?

Hej gott folk ! Jag har en son på 3 år snart , fyller i Juli. Han har alltid besvärats med hosta iprincip tre år nu. Räcker att han blir pytteee lite förkyld så får han en hosta från helvetet. Speciellt natte tid. Men som idag exempelvis, så har han börja hosta igen , de rasslar i lungorna osv men tycker inte han är förkyld. Jag kontakta vården en gång angående detta dom kunde inte bry sig mindre . Men denna Hosta uppstår varje månad jag behöver vabba hela tiden nästan pga hans hosta som återkommer och som gör att han inte sover nånting. han sover för övrigt väldigt dåligt och har gjort det i hela sitt liv?.

ska snart på 3 års kontroll , ska jag begära att dom för astma teste, allergi utredning osv ? Jag känner mig förvirrad?. jag tycker bara synd om han att han ska behöva ha den här jävla hostan hela tiden ! Och att han aldrig sover ordentligt på nätterna ? har nån av er erfarenhet av detta?

Varför har du bara kontaktat vården en enda gång om detta har kommit varje förkylning i tre år?!?!

Såklart vården inte bryr sig om vad de ser som en enstaka hosta efter en förkylning. Men när det blir ett mönster som det är nu, så ser ju även vården det. 

BVC är till för friska barn, så du ska kontakta vården för detta igen. Och beskriva mönstret av återkommande hosta vid varje förkylning. Tyvärr kommer de kanske att tro att du antingen struntat i hans symtom, eller överdriver eftersom du bara sökt en enda gång för ett problem som uppkommit alltså 12månader x 3 år = 36 tillfällen om jag tolkar det du skriver. 

Sök vård idag och se till att din son får behandling för sin hosta!
  • Belle93

Jag berättade för dom när jag sökte vård för de att han haft så i 3 års tid ! Men läkaren skrev bara ut hostmedicin som jag kan ge när han blir så vilket inte hjälper. Ska ta kontakt med VC igen ! 

Svar på tråden Är det astma eller inte ?