• Anonym (Vivi)

Chef som vill att jag och kollega samåker

Jag pendlar med buss till jobbet. Det är smådrygt men jag tycker inte jag vinner så mycket tid på att ta bilen och ekonomiskt är der mycket billigare att åka buss.

Min kollega som bor nära mig bilpendlar. Hon har varit sjukskriven en period och ska nu jobba 60%. Hon har svårt att köra bil då synen är påverkad.

Förslaget kommer då att vi samåker. Jag kan väl tänka mig att köra hennes bil tre gånger i veckan och att hon står för alla kostnader, men det uppfattas som väldigt snålt? Jag måste ändå ha ett busskort liksom för övriga två dagar. Tänker jag tokigt?

• Svar på tråden Chef som vill att jag och kollega samåker
  • Anonym (M)

Varför tror du det uppfattas som snålt, har kollegan sagt det?

• Anonym (Em)

Kan personen pga sjukdom varken köra eller åka kommunalt så kan personen ha rätt till färdtjänst till och från jobb. Tycker att det är en rimligare lösning än att du ska köra. Vad händer om du blir sjuk, ska ni båda missa jobbet de dagarna?

• Anonym (Ok)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-23 09:27:36 följande:

Kan personen pga sjukdom varken köra eller åka kommunalt så kan personen ha rätt till färdtjänst till och från jobb. Tycker att det är en rimligare lösning än att du ska köra. Vad händer om du blir sjuk, ska ni båda missa jobbet de dagarna?

Då kan ju kollegan använda färdtjänst. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Ok) skrev 2025-06-23 09:33:18 följande:
    Får personen det beviljat finns det väl inget skäl till att inte åka färdtjänst varje dag? 
  • Anonym (OD)
    Anonym (Ok) skrev 2025-06-23 09:33:18 följande:
    Behöver inte den beställas i förväg? 
  • Anonym (Em)
    Anonym (OD) skrev 2025-06-23 09:39:35 följande:
    Behöver inte den beställas i förväg? 
    Gissar också att det är så!
  • Anonym (G)

Aha nu är jag med. Kollegan ska stå för kostnaderna. Hon förlorar inget ekonomiskt och tjänar på att hon tar sig till jobbet.  Du förlorar delar av din vardagsmotion. Vem tycker du är snål?

• Anonym (Ok)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-23 09:38:41 följande:
    Får personen det beviljat finns det väl inget skäl till att inte åka färdtjänst varje dag? 

Varför då? Känns ju konstigt att använda samhällets resurser när det inte behövs. 

Men visst, vill inte TS ställa upp så går det kanske bli så. Men det är ganska svårt at gå det beviljat så tror inte det är en lösning. 

• Anonym (Em)
    Anonym (Ok) skrev 2025-06-23 10:01:01 följande:

Varför då? Känns ju konstigt att använda samhällets resurser när det inte behövs. 

Men visst, vill inte TS ställa upp så går det kanske bli så. Men det är ganska svårt at gå det beviljat så tror inte det är en lösning. 

Är ju det resurserna är till för. Att se till att även personer med funktionsnedsättning kan ta sig till jobbet. Ts betalar till sådant via skatt och ska inte ha dåligt samvete över att inte ställa upp. Personen blir mer oberoende med färdtjänst.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-23 10:07:19 följande:
    Är ju det resurserna är till för. Att se till att även personer med funktionsnedsättning kan ta sig till jobbet. Ts betalar till sådant via skatt och ska inte ha dåligt samvete över att inte ställa upp. Personen blir mer oberoende med färdtjänst.

Nej, självklart är detta inget som ska ligga TS till last. Är verkligen inte hennes problem att lösa. 

Nu verkar det ändå som att TS skulle kunna tänka sig det, men inte vill bli sedd som snål. Och på den frågeställningen har jag svarat. 

Hade TS inte velat ställa upp hade hen väl inte startat en tråd. 

• Anonym (Em)
    Anonym (Ok) skrev 2025-06-23 10:26:18 följande:

Nej, självklart är detta inget som ska ligga TS till last. Är verkligen inte hennes problem att lösa. 

Nu verkar det ändå som att TS skulle kunna tänka sig det, men inte vill bli sedd som snål. Och på den frågeställningen har jag svarat. 

Hade TS inte velat ställa upp hade hen väl inte startat en tråd. 

Ts kanske ångrar sig när det mynnar ut i att den hjälpsamma gesten ses som snålhet. Det hade jag gjort.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-23 10:28:55 följande:
    Ts kanske ångrar sig när det mynnar ut i att den hjälpsamma gesten ses som snålhet. Det hade jag gjort.
    Ja, det gör hon kanske. 
  • Anonym (H)

Klart det inte är snålt, du är ju kollegans gratischaufför. För mig hade det bara varit negativt att ta bilen för i kollektivtrafiken kan jag göra en massa ärenden samtidigt som jag åker till och från jobbet. 

• Anonym (Sara)

Toppen att du vill och kan ställa upp som gratischaufför! Självklart är det ingenting du ska betala för.

• Egon den stora

Du ställer upp och hjälper till och din kollega kommer till jobbet på ett smidigt sätt.  Jag hade bara varit tacksam om jag var din kollega. 
    Ser inte något snålt i den uppgörelsen. 

Svar på tråden Chef som vill att jag och kollega samåker