• Anonym (Trött Förälder)

Barn som vaknar under natten. HJÄLP

Jag behöver hjälp!

Min son på 1år och 4 månader vägrar sova genom natten.

Vissa nätter skriker och gråter han i sömnen i ca 30-40 min utan att något hjälper. Han vaknar inte, han somnar inte om, han bara har panik.

Andra nätter gnäller han i sömnen och detta brukar ske ca 3-4h in i sömnen och detta kan pågå under hela natten.
    Ibland funkar det med välling och ibland hjälper inget.

Vi har försökt att sluta med vällingen också och damen min har prövat flera olika sätt att få honom att inte känna hunger under natten, bland annat att han får mer välling innan han ska sova men inget hjälper.

Han somnar alltid i spjälsäng men nu för tiden flyttas han till vår säng under natten när gnällandet börjar. Det hjälper lite, men inte mycket. 
    Mina frågor:

Varför skriker och gråter han i sömnen så länge? Vad kan det bero på

Varför börjar han gnälla ca 3-4h efter att han har somnat?

Hur får jag honom att inte vela ha välling under natten?

Jag tar all hjälp jag kan få

;vh, trött förälder.
  • Svar på tråden Barn som vaknar under natten. HJÄLP
  • Anonym (Förälder)

Om ni inte ger välling och låter barnet sova i er säng,  vad händer då? 

Ibland gnäller han i någon timme till och från tills att han somnar utan välling, ibland blir han helt hysterisk och skriker och gråter och då har vi försökt att hålla ut men efter 2h blev det för mycket så då fick han välling och somnade sedan om.

Ibland somnar han om och sover vidare när han flyttas till vår säng.

Det är verkligen olika situationer varje natt...

Anonym (Förälder) skrev 2025-06-23 10:45:39 följande:

Om ni inte ger välling och låter barnet sova i er säng,  vad händer då? 

Ibland gnäller han i någon timme till och från tills att han somnar utan välling, ibland blir han helt hysterisk och skriker och gråter och då har vi försökt att hålla ut men efter 2h blev det för mycket så då fick han välling och somnade sedan om.

Ibland somnar han om och sover vidare när han flyttas till vår säng.

Det är verkligen olika situationer varje natt...
  • Krassekrisse

Hur är han i magen? Vår dotter gnällde mycket på nätterna när hon var gasig. Testa att inte mata på natten. Ge en flaska ett par timmar efter läggdags, sen inget på natten. 

Annars låter det som nattskräck. Det är det tyvärr ingenting att göra så mycket åt, förutom att trösta och härda ut. 

Krassekrisse skrev 2025-06-23 10:53:15 följande:

Hur är han i magen? Vår dotter gnällde mycket på nätterna när hon var gasig. Testa att inte mata på natten. Ge en flaska ett par timmar efter läggdags, sen inget på natten. 

Annars låter det som nattskräck. Det är det tyvärr ingenting att göra så mycket åt, förutom att trösta och härda ut. 

Ska testa! Tänkte även på att pröva byta ut vällingen för att se om det blir någon skillnad, men nu har jag då två saker jag kan testa.

Stort tack
  • Anonym (Blabla)

De kan drömma mardrömmar även som små, min son väckte mig en natt och började slå mig. Han hade just börjat prata lite och till slut förstod jag att han anklagade mig för att ha haft sönder hans favoritleksak, vilket jag naturligtvis inte gjort. Han skrek, grät och var förbannad, fick visa honom den intakta leksaken ett bra tag innan han lugnade sig.
    Även innan han pratade verkade det som om han hade mardrömmar ibland. Några gånger skrattade han även i sömnen som väldigt liten, var väl någon bra dröm.

Men variera också med vällingen för att pröva dig fram. 

• Anonym (Ug)

Min son hade gjort precis lika men bara i två dagar. Jag tyckte att det berodde på vädret. Det var ganska varmt fast jag kände mig annorlunda. Andra dagen, efter typ 2 timmar började jag gå till vardagsrummet och öppnade balkongen, sätta på sömn musik . Då sov han så skönt.

Hoppas att det inte är något annat problem.

Anonym (Ug) skrev 2025-06-23 16:26:18 följande:

Min son hade gjort precis lika men bara i två dagar. Jag tyckte att det berodde på vädret. Det var ganska varmt fast jag kände mig annorlunda. Andra dagen, efter typ 2 timmar började jag gå till vardagsrummet och öppnade balkongen, sätta på sömn musik . Då sov han så skönt.

Hoppas att det inte är något annat problem.

Har testat både varmt och kallt... Med täcke och utan...
    Inget av det fungerar tyvärr... Börjar tro att det är nattskräck men det har också varit så här i ca 2 månader nu...
  • Anonym (Förälder)

Fast ta bort vällingen helt. om han äter ordentligt på dagarna så är det bättre att sluta helt på nätterna. Erbjud vatten bara på natten så glömmer han bort att det ens finns ett alternativ att äta på natten. 

Anonym (Förälder) skrev 2025-06-23 20:13:32 följande:

Fast ta bort vällingen helt. om han äter ordentligt på dagarna så är det bättre att sluta helt på nätterna. Erbjud vatten bara på natten så glömmer han bort att det ens finns ett alternativ att äta på natten. 

Han tokvägrar vatten!
    Vi har testat detta och han tar en liten klunk och märker direkt att det inte är välling och börjar gråta då
  • Anonym (Mamma)

Dom ska inte äta på nätterna i den åldern, så försök ta bort vällingen. Magen behöver vila på natten. 

Det skulle ju kunna vara nattskräck. Och som ovan nämnt det kan man inte göra så mkt åt tyvärr, brukar gå över av sig självt efter ett tag. 

Små barn har sina perioder. Ibland sover de dåligt och oroligt för det är så mkt intryck för dom under dagarna, de växer snabbt osv. Mardrömmar. Mest troligt kommer detta ge med sig, ibland får man bara härda ut 😴

Jag skulle ta striden och ta bort vällingen, då kanske en sak att skrika efter försvinner. Min erfarenhet är att vägrar man som förälder ge efter så ger sig barnet snabbt. På nån enstaka natt slutar han skrika efter vällingen. Ge rejäla kvällsmål. Barnet behöver inte mat nattetid, dom klarar sig mer än väl i den åldern med maten dom äter under dagen och innan de ska sova. Han vill bara ha vällingen för att det är gott och mysigt.

Svar på tråden Barn som vaknar under natten. HJÄLP