• Anonym (petra)

Grannen klipper gräsmattan VARJE dag

Vet inte vad det är för psykotiskt fel på vår granne men han drar fram sin gräsklippare precis VARJE DAG och klipper. Alltså det är en yta på kanske 20x30 meter. Han kommer klippa sig ner till Kina om han fortsätter. Går runt samma vända och EXTREMT noggrann, typ håller på i minst en timme. 

Är i regel förmoddagar eller eftermiddagar. Så jävla kul när man är förädldraledig med en unge som väcks av preics allt.

Där tror man att man har fått ungen att somna efter en evighets vaggande och så VRRRRRRRR sen är det kört.

Är det här normalt beteende? Ska man anmäla det till nånstans? Kan man inte tvångsvårda sånt här folk?

• Svar på tråden Grannen klipper gräsmattan VARJE dag
  • Anonym (Trädgård)
    Anonym (E) skrev 2025-06-24 16:22:18 följande:
    Har inte läst hela tråden så vet inte om någon redan svarat med detta men - det kan leda till att barnen sover igenom sina alarm när de växer upp, vilket kanske inte är så roligt inför skola/jobb. Så var försiktig med denna metod (att göra barnet van vid mycket ljud)!
    Förlåt men är du seriös?

Precis som män kan öva upp små barn vid ljud kan man öva upp barn/tonåringar att vakna av sin väckarklocka. Det har inte så mycket med varandra att göra. Se till att barnen är utvilade så vaknar dem. Det sista är snarare ett större problem när de går i skolan/jobb.
  • Anonym (Trädgård)
    Anonym (Trädgård) skrev 2025-06-24 23:07:55 följande:
    Förlåt men är du seriös?

Precis som män kan öva upp små barn vid ljud kan man öva upp barn/tonåringar att vakna av sin väckarklocka. Det har inte så mycket med varandra att göra. Se till att barnen är utvilade så vaknar dem. Det sista är snarare ett större problem när de går i skolan/jobb.
    Precis som MAN* 

(sorry för autokorrekt)
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2025-06-24 15:57:30 följande:
    Alla verkar inte förstå att deras grannar kan störas av det de gör.
    Nej. Men de fattar om de vill klippa gräset själv eller köpa en robot. 
  • Anonym (Anus)

En ritual som han mår bra av att utföra. Föräldrarna hade en granne som vattnade i princip varje dag och även när det regnade, en fixering vid det.

• Anonym (Sand)
    Anonym (AB) skrev 2025-06-24 08:26:07 följande:
    För ca 15 år sedan hade jag en granne som var besatt av att klippa sin gräsmatta. Han hade tre olika klippare; två olika med motor och en handjagare. Han körde med alla tre varje eller varannan dag, med varje klippare i tur och ordning; det var ca 3h klippning för honom.
    Hans fru var ute och gödslade grässmattan nästan varje dag, gick runt med en pastbunke och duttade ut där hon tyckte att det behövdes.

Det kändes som att de var helt besatta i sin gräsmatta. Kvarterets finaste... såg nästan ut som en gigantisk golfgreen. 

Det var själklvart väldigt störigt, men vi knöt näven i fickan. :)
    Shit vilka sjuka intressen en del par har😁 Helt otroligt!
    Ger mig tusan på att de även trotsade bevattningsförbud vid torra somrar?

Ts, hoppas på torka i sommar. Att det blir bevattningsförbud så att antingen gräsmattan torkar ihop eller att grannen trotsar bevattningsförbud-då kan du alla gånger anmäla den kriminella grannen!
    Kanske börja ägna dig åt något lika störigt och sjukt, som att föda upp mördarsniglar på din tomt😉 Mördarsniglar som bara måste lyssna på hög musik, i samma decibel som grannens motorgräsklippare varje förmiddag för att må bra.
    Och som förstås vill äta upp grannens gräsmatta.
  • Anonym (Sand)
    Anonym (E) skrev 2025-06-24 16:22:18 följande:
    Har inte läst hela tråden så vet inte om någon redan svarat med detta men - det kan leda till att barnen sover igenom sina alarm när de växer upp, vilket kanske inte är så roligt inför skola/jobb. Så var försiktig med denna metod (att göra barnet van vid mycket ljud)!
    Tror det är bättre att vara van vid att kunna sova när man behöver men kanske sätta fler alarm än att bli en lättstörd vuxen som inte kan sova utan fördragna gardiner och knäpptyst i huset.
  • Anonym (Daisy)
    molly50 skrev 2025-06-24 15:55:18 följande:
    Det var bara ett förslag. Varför haka upp sig så mycket på det?
    Han kanske gillar att klippa, en robot är dyr.
    Varför skulle grannen ens överväga detta?

Annars får väl ts köpa en till honom.
  • Anonym (A)
    Anonym (Trädgård) skrev 2025-06-24 23:07:55 följande:
    Förlåt men är du seriös?

Hur övar man upp en tonåring att vakna av sin väckarklocka? Ärligt nyfiken. 
  • Anonym (Kim)

Det rimliga är att prata med grannen. Börja med att berömma hans fina gräsmatta. Fråga hur han tänker kring skötsel och på så vis komma in på hur han tänker kring att klippa varje dag. Lyssna på hans argument. Be honom att fundera kring möjligheten att klippa färre gånger pga att oljudet stör. Att du har det jobbigt med bebis som behöver sova osv. För en dialog. Når ni inte varandra på ett vänligt sätt. Tjafsar ni eller att du springer runt till andra grannar och skitsnackar hoppas jag han skaffar snöslunga till vintern att köra oavsett snö eller inte. 

• Anonym (123456)
    Anonym (Sand) skrev 2025-06-25 04:56:50 följande:
    Shit vilka sjuka intressen en del par har😁 Helt otroligt!
    Ger mig tusan på att de även trotsade bevattningsförbud vid torra somrar?

Ts, hoppas på torka i sommar. Att det blir bevattningsförbud så att antingen gräsmattan torkar ihop eller att grannen trotsar bevattningsförbud-då kan du alla gånger anmäla den kriminella grannen!
    Kanske börja ägna dig åt något lika störigt och sjukt, som att föda upp mördarsniglar på din tomt😉 Mördarsniglar som bara måste lyssna på hög musik, i samma decibel som grannens motorgräsklippare varje förmiddag för att må bra.
    Och som förstås vill äta upp grannens gräsmatta.
    Tänker du att TS är någon slags sadist som vill andra ont? Och tror du grannen gör detta av illvilja?
  • molly50
    Anonym (Daisy) skrev 2025-06-25 05:36:33 följande:
    Han kanske gillar att klippa, en robot är dyr.
    Varför skulle grannen ens överväga detta?

Annars får väl ts köpa en till honom.
    Ja,en robot är dyr. Säkert också för TS.
  • Anonym (Trädgård)
    Anonym (A) skrev 2025-06-25 09:17:32 följande:
    Hur övar man upp en tonåring att vakna av sin väckarklocka? Ärligt nyfiken. 
    Är de tillräckligt intresserade av att komma upp (tänk att de äääälskar fotboll och ska spela tidig match) så vaknar de av sitt alarm varje gång.

Ställ alarmet svårtåtkomligt,  men hörbart (hög hylla, bakom nåt typ). Flytta runt det i rummet så man måste gå ur sängen osv. Min tonåring har inget stort rum, men de funkar. Hen har lärt sig,  dessutom är det svinpinsamt att komma sent. 
  • Anonym (Sand)
    Anonym (123456) skrev 2025-06-25 11:20:45 följande:
    Tänker du att TS är någon slags sadist som vill andra ont? Och tror du grannen gör detta av illvilja?
    Att föda upp mördarsniglar var ett skämt om nu ingen insåg det. Att hoppas på en torr sommar är knappast sadistiskt. Att anmäla en granne som bryter mot bevattningsförbudet är bara bra. Och då hade ts haft chansen att faktiskt få gehör för sin anmälan till kommunen.
    Oavsett om han gör det av illvilja eller inte så måste han förstå att det är hänsynslöst och helt onödigt att klippa gräsmattan varje dag.
    Alla får hålla på med vilka konstiga saker de vill, så länge man inte stör någon annan.
    I ett villaområde är det inte snällt att störa grannarna med höga ljud varje dag bara för man har någon fix idé. Man kan vara världens mest gräsmattefixerade person och tävla i Gräsmatte-VM eller vad som helst, varje dag behöver man inte klippa ändå. 
    Vill han så gärna klippa gräs så kan han väl göra andra saker i trädgården istället. Plantera och fixa med växter. Att störa med gräsklippare varje dag är inte mer normalt att göra än om jag skulle gå ut i lilla radhusträdgården en timme varje dag och köra vinkelslip i luften för skojs skull för att jag fått för mig att det är bra för äppelträdet att höra ljudet. 
    Skulle aldrig kunna med att störa så. Skulle skämmas enormt, samma om min gräsmatta var grön vid torka och kommunen infört bevattningsförbud.
  • Anonym (Daisy)
    molly50 skrev 2025-06-25 13:22:03 följande:
    Ja,en robot är dyr. Säkert också för TS.
    Så varför skulle grannen lägga sina pengar på något som ts vill att han ska ha och inte han själv?
  • EnAnonumius
    Anonym (Nyhet) skrev 2025-06-24 19:59:41 följande:

Hur lång tid tar det för grannen att klippa gräset om det är en yta på 20 x 30 meter? 5-10 minuter?

Du kan inget om gräsklippning?

Även om man skulle äger en åkgräsklippare så är det omöjligt att klippa en gräsmatta på 600kvM på 5-10minuter..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • molly50
    Anonym (Daisy) skrev 2025-06-25 15:55:02 följande:
    Så varför skulle grannen lägga sina pengar på något som ts vill att han ska ha och inte han själv?
    Ingen vet ju hur den här grannen tänker. Och ingen lär heller få veta så länge TS eller hennes man inte pratar med honom.
  • Anonym (Daisy)
    molly50 skrev 2025-06-25 17:12:04 följande:
    Ingen vet ju hur den här grannen tänker. Och ingen lär heller få veta så länge TS eller hennes man inte pratar med honom.
    Hade grann velat lägga pengar på en robså hade han nog inte behövt vänta på att ts påpekade det.
  • Anonym (123456)
    Anonym (Sand) skrev 2025-06-25 14:32:06 följande:
    Att föda upp mördarsniglar var ett skämt om nu ingen insåg det. Att hoppas på en torr sommar är knappast sadistiskt. Att anmäla en granne som bryter mot bevattningsförbudet är bara bra. Och då hade ts haft chansen att faktiskt få gehör för sin anmälan till kommunen.
    Oavsett om han gör det av illvilja eller inte så måste han förstå att det är hänsynslöst och helt onödigt att klippa gräsmattan varje dag.
    Alla får hålla på med vilka konstiga saker de vill, så länge man inte stör någon annan.
    I ett villaområde är det inte snällt att störa grannarna med höga ljud varje dag bara för man har någon fix idé. Man kan vara världens mest gräsmattefixerade person och tävla i Gräsmatte-VM eller vad som helst, varje dag behöver man inte klippa ändå. 
    Vill han så gärna klippa gräs så kan han väl göra andra saker i trädgården istället. Plantera och fixa med växter. Att störa med gräsklippare varje dag är inte mer normalt att göra än om jag skulle gå ut i lilla radhusträdgården en timme varje dag och köra vinkelslip i luften för skojs skull för att jag fått för mig att det är bra för äppelträdet att höra ljudet. 
    Skulle aldrig kunna med att störa så. Skulle skämmas enormt, samma om min gräsmatta var grön vid torka och kommunen infört bevattningsförbud.
    Fast anledningen att hoppas på en torr sommar för att grannen ska kunna anmälas för något verkar ju nästan vara att man förstår att grannen då kommer råka illa ut. Det ju det man i så fall vill. Grannen däremot klipper väl ändå inte sitt gräs av anledningen att TS ska råka illa ut
  • Anonym (S)

Grannen här kan aldrig klippa sin gräsmatta färdigt. Drar med den där jäkla klipparen några meter varje dag. Jag letade på min gamla skol-fiol från mellanstadiet och "övade" just när hon ställt ifrån sig gräsklipparen. Det var "Spanien" och "Köp varm korv" och "Köttbullar med lingon" i en sådär 20 min, lite skitsamma vilka strängar jag träffade med stråken. Plötsligt klipper hennes man HELA gräsmattan på en kvart på helgerna istället och jag känner mig som fulländad fiol-virutos. Tänk, så bra och rofyllt det plötsligt blev!

Svar på tråden Grannen klipper gräsmattan VARJE dag