Ett rop på hjälp
"Hej,
Jag skriver här för att få ventilera och få lite råd. Jag har varit tillsammans med min kille i 2 år, men under en längre tid har jag mått så fruktansvärt dåligt i relationen. Jag känner hur jag tappar mig själv mer och mer, och har börjat tvivla på vem jag ens är.
I början av vårt förhållande gjorde han slut flera gånger, kallade mig vid sitt ex namn och nämnde ofta henne när han såg henne. Jag är i grunden en person med mycket osäkerheter, rädd för att bli lämnad, och detta har satt djupa spår i mig.
Han påpekar ofta mitt utseende ? säger saker som att jag kommer åldras snabbt, eller kommenterar mina ögonbryn när de växt ut lite (trots att jag alltid tagit hand om mitt utseende). Han prioriterar nästan aldrig mig, vill sällan gå ut tillsammans, och när jag frågar varför säger han att jag skämmer ut honom offentligt. Anledningen? För att jag reagerar när han säger elaka saker, för att jag blir ledsen när han sårar mig.
Han kommenterar hur jag interagerar med folk, säger att han skäms över mig, ryser och äcklas när jag pratar. Jag känner mig nedstämd, fylld av ångest, liten och värdelös.
Han säger också ofta att det är jag som behandlar honom illa, att alla tycker synd om honom i den här relationen. Jag vet att jag inte varit perfekt, men jag känner knappt igen mig själv längre. Är jag verkligen så hemsk? Tycker alla så illa om mig?
Det senaste året har jag mått så dåligt, förlorat jobbet, haft självmordstankar, och nu känns allt så tungt. Jag är endast 22 år, men känner mig helt slutkörd.
Jag vet inte längre vad som är normalt eller var gränserna går. Är det jag som är problemet, eller lever jag i en destruktiv relation?