• Anonym (Trött mamma)

Tips på influencer om SSRI

Hej! 
    Min tonåring behöver SSRI för att bli hjälpt med sin ångest. Men det är skrämmande att börja. 

Jag söker influencers, helst unga kvinnor, som har positiva erfarenheter av att äta SSRI. Det kan vara på svenska eller engelska. 

Om någon har råd om hur jag kan prata med min tonåring om detta tas det gärna emot. 

Vi känner till bieffekterna av SSRI och jag är inte intresserad av någon övertalning att inte ge SSRI. Vi har redan gått igenom det med läkaren och tagit beslutet att det ändå är värt att prova. Såna inlägg kommer därför inte besvaras. 

• Svar på tråden Tips på influencer om SSRI
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-25 09:13:02 följande:
    Är precis samma för min dotter att den mesta ångesten är kopplad till skolan och vissa andra sociala situationer utanför hemmet.

Hon har inte haft några biverkningar! Hoppas att din dotter slipper illamående om hon har kräkfobi. Men vad jag vet så är det just illamående och inte kräkningar som är biverkningen, så hon behöver nog inte vara så rädd att hon ska kräkas. Kanske hjälper det rädslan att veta det?

Tack för svar! 

Ja, vi försöker säga det. Hon sitter nu för tredje morgonen i rad och försöker ta det första pillret. :( Det är så frustrerande att hennes ångest hindrar henne från att göra det som skulle kunna lindra. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2025-06-25 09:18:58 följande:

Tack för svar! 

Ja, vi försöker säga det. Hon sitter nu för tredje morgonen i rad och försöker ta det första pillret. :( Det är så frustrerande att hennes ångest hindrar henne från att göra det som skulle kunna lindra. 

Vad är det för styrka? Blir det lättare med en halv tablett? Kan hon få en fin belöning? 

Tror inte heller att den absolut måste tas på morgonen om hon är psykiskt starkare någon annan tid på dygnet.

Det är inte lätt med ångest, förstår att det är en kamp för din dotter.
  • Anonym (Mamma)

Tack för svar! 

Förstår att du inte vill att hon ska ta en massa tabletter. Men min dotter har provat lergigan också. Hon blev så trött av den så den passade inte henne. Men det är en väldigt snäll vid behovs-medicin som jag inte tror har illamående som biverkning. 
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-25 09:32:38 följande:
    Vad är det för styrka? Blir det lättare med en halv tablett? Kan hon få en fin belöning? 

Tror inte heller att den absolut måste tas på morgonen om hon är psykiskt starkare någon annan tid på dygnet.

Det är inte lätt med ångest, förstår att det är en kamp för din dotter.
    Ja, halv tablett, sen ska vi öka efter tio dagar. En belöning väntar för varje vecka hon äter dem och sen en större när hon gjort de första sex veckorna som det kan ta innan det ger effekt. 

Lergigan, är det som Atarax ungefär? 
  • Anonym (Trött mamma)

Har din tös några andra diagnoser? Min har adhd och kanske också autism. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2025-06-25 09:52:18 följande:
    Ja, halv tablett, sen ska vi öka efter tio dagar. En belöning väntar för varje vecka hon äter dem och sen en större när hon gjort de första sex veckorna som det kan ta innan det ger effekt. 

Lergigan, är det som Atarax ungefär? 
    Hade ökat belöningen för första tabletten om det varit min dotter. Lockat med något riktigt fint. Men hon har ofta brist på pengar och svarar bra på mutor. 

Ja, tror att lergigan är samma grupp men ännu snällare än atarax biverkningsmässigt. Min dotter fick lergigan tidigt, innan sertralin kom på tal. Nu tar hon den för sömnen ibland då den gör henne trött.
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-25 09:59:06 följande:
    Hade ökat belöningen för första tabletten om det varit min dotter. Lockat med något riktigt fint. Men hon har ofta brist på pengar och svarar bra på mutor. 

Ja, tror att lergigan är samma grupp men ännu snällare än atarax biverkningsmässigt. Min dotter fick lergigan tidigt, innan sertralin kom på tal. Nu tar hon den för sömnen ibland då den gör henne trött.

Det brukar funka med mutor här också, men när hon är för rädd fungerar inte det. Det är samma sak med skolan. Vissa moment kan vi peppa henne med presenter att göra, men med andra saker skapar skolan så mycket ångest att inget smink eller liknande i världen kan få henne att gå dit. Det är inte värt det för henne. Och det är samma med detta. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2025-06-25 09:56:56 följande:

Har din tös några andra diagnoser? Min har adhd och kanske också autism. 

De verkar väldigt lika våra döttrar! Hon har misstänkt adhd och autism och står i kö till npf-utredning. Förhoppningsvis får hon utredning till hösten.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2025-06-25 10:25:34 följande:

Det brukar funka med mutor här också, men när hon är för rädd fungerar inte det. Det är samma sak med skolan. Vissa moment kan vi peppa henne med presenter att göra, men med andra saker skapar skolan så mycket ångest att inget smink eller liknande i världen kan få henne att gå dit. Det är inte värt det för henne. Och det är samma med detta. 

Förstår! Ja, när det är något extremt svårt har mutor mindre kraft här också, men kan ändå ha viss effekt.
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-25 10:29:57 följande:
    De verkar väldigt lika våra döttrar! Hon har misstänkt adhd och autism och står i kö till npf-utredning. Förhoppningsvis får hon utredning till hösten.
    Ja, det låter det som! 

Jag blir så ledsen och frustrerad att så mycket går henne förlorat och hon vill inte göra vad som är möjligt för att det ska bli bra igen. Problemet är att hon haft det så här så länge nu att hon inte minns hur hon var innan hon fick ångest. Hon tror att det här är den hon alltid varit och kan inte se hur mycket bättre hon skulle kunna må. Men vi minns ju en mycket gladare, piggare och lugnare flicka. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2025-06-25 10:46:14 följande:
    Ja, det låter det som! 

Jag blir så ledsen och frustrerad att så mycket går henne förlorat och hon vill inte göra vad som är möjligt för att det ska bli bra igen. Problemet är att hon haft det så här så länge nu att hon inte minns hur hon var innan hon fick ångest. Hon tror att det här är den hon alltid varit och kan inte se hur mycket bättre hon skulle kunna må. Men vi minns ju en mycket gladare, piggare och lugnare flicka. 
    Jag kände likadant! Men är mer hoppfull nu när sertralin har haft effekt! Hon har fortfarande ångest, ibland hela dagar, men hon har också tillfällen när hon mår riktigt bra! Särskilt nu när det är sommarlov och pressen kring det sociala i skolan är på paus.
  • Anonym (Mamma)

Tack för svar! 

Går det verkligen inte så kanske hon rentav kan få lergigan i syfte att lindra ångesten för att kunna ta första sertralin-tabletten. Min dotter blir lite trött och lullig av lergiganen. Finns säkert fler lösningar så kontakta läkaren!
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-25 10:56:32 följande:
    Går det verkligen inte så kanske hon rentav kan få lergigan i syfte att lindra ångesten för att kunna ta första sertralin-tabletten. Min dotter blir lite trött och lullig av lergiganen. Finns säkert fler lösningar så kontakta läkaren!

Tack för att du skriver till mig! Det betyder mycket att ha någon att bolla med.

Det vore kanske en möjlighet med en kombination av mediciner. Hon har fått atarax ett par gånger och vet att hon inte mår dåligt av det. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2025-06-25 11:04:37 följande:

Tack för att du skriver till mig! Det betyder mycket att ha någon att bolla med.

Det vore kanske en möjlighet med en kombination av mediciner. Hon har fått atarax ett par gånger och vet att hon inte mår dåligt av det. 

Jag känner också ett behov av att prata om det här så det är ömsesidigt! Hade föräldrastöd tidigare och har fortfarande visst stöd från en SSK på BUP. Men känner att jag behöver prata mer om både det som är och det vi har gått igenom med någon som förstår. Får du något föräldrastöd från vården? 

Har ni atarax hemma så hade jag prova ge det ett tag innan sertralinet. 
Svar på tråden Tips på influencer om SSRI