• Anonym (Anonym)

Hjälp! Borde jag ge upp amningen eller kan jag få det att funka?

Jag är så olycklig över hur min amning blivit och skulle verkligen behöva tips och råd från kloka medmänniskor. 

Min pojke (första barnet) är idag 8 veckor gammal. På bb tog han bröstet bra, ammade helt ok den första veckan, tappade greppet ibland och somnade lätt till, men inget jag oroade mig över. Ungefär samtidigt började jag få ett hemskt sår på ena bröstvårtan (tror att den är lite indragen så hans grepp var sämre), och köpte amningsnapp vilket funkade fint. Såret läkte och han drack från båda brösten, även om jag upplevde att mjölken sinade lite från det med nappen då han drack lite mindre effektivt därifrån. I denna veva vägdes han för första gången och hade fortsatt inte gått upp till sin födelsevikt. Det tog honom tre veckor att göra det, och vi fick komma på extra kontroller och uppmanades fortsätta amma. I övrigt verkade han må fint, kissade mycket och var inte speciellt gnällig och absolut inte slö. 

På första läkarkontrollen vid 4 veckors ålder tyckte de igen att han inte riktigt gick upp i vikt, han låg precis på sin kurva som är tre kurvor under genomsnitt, men hade endast gått upp ca 80 g/vecka (från första vikttappet efter födseln till 4 veckor). Vi råddes då börja med tillägg på flaska. Jag började pumpa och gav min mjölk, och när det inte räckte till, ersättning ca 30 ml/mål. Ungefär här började han såklart amma sämre. Ibland började han vägra bröstet helt. Till saken hör lite att hans pappa som spädbarn var ?dålig på att amma? och inte gick upp i vikt. Enl hans mamma växte detta bort, och man konstaterade när han började prata att han hade kort tungband då han fick talfel. Han opererades för detta vid 5 års åldern. Lite baserat på allt ovanstående fick vi remiss till ÖNH för bedömning av tungband, läkaren tyckte allt såg fint ut och inget åtgärd behövdes. 

När jag märkte att han tog bröstet allt sämre blev jag lite knäckt, och började på eget bevåg ta bort ersättningen och verkligen satsa på amningen. I en vecka tog han bröstet bättre och bättre, jag klockade och han kunde ligga och amma ca 10 min/bröst. Jag upplevde att han sög ganska löst, men ändå att han klunkade relativt bra och blev nöjd. På nästa viktkontroll efter en vecka hade han dock endast gått upp 20 g och vi blev skickade till akuten. Man bedömde där att inget var fel utan det beror på amningen. Jag råddes börja tillmata med ca 80 ml/måltid vilket jag gjort nu i två veckor. Han tar numera bröstet allt sämre och behöver 100-120 ml på flaska och jag mår ENORMT dåligt över detta. Ibland tar han bröstet och håller ut till utdrivningsreflexen kommer igång, och dricker hetsigt ett par minuter. Ibland släpper han direkt och gallskriker, slår med sina små händer och sparkar med benen och böjer huvudet och hela kroppen i en extrem båge bakåt som för att komma så långt bort från mig som möjligt. Jag vet att detta påverkar min utdrivning/oxytocinet och jag försöker verkligen slappna av, andas djupt, tänka att jag älskar honom, lukta på hans huvud, men jag får så enormt mycket ångest av dessa kamper. Ibland har jag fått närmast en panikångestattack och behövt lämna över honom till sin pappa för att ge flaska. Vi har försökt både amningsnapp och sån där nässpray men det har ingen större effekt. Jag gråter numera i princip all min vakna tid, samtidigt som jag sitter och pumpar var tredje timme för att inte förlora mjölken. Jag får ut ganska precis det han ska ha, men absolut inte mer, och jag kämpar för att öka produktionen men det är svårt när jag mår så enormt dåligt. Jag har varit på amningsmottagning där de råder mig att fortsätta försöka ge bröstet, stilla hans ilska och hunger lite med flaska om det behövs, och sen tillbaka till bröstet. Tro mig, jag skulle göra allt för att få amningen att funka, men det skulle ta mig timmar att få i honom ett mål på det sättet, om jag ens skulle lyckas. Och då är det ju dags för nästa mål. Eftersom att jag försöker ge honom bröstet, sen flaskan och sen pumpar blir varje matning ca 75 min, vilket väl får vara ok på dagen, men det påverkar min nattsömn väldigt mkt. Jag använder Philips avent 2ans napp, som är den svåraste han klarar, men då tar det honom minst 40 min att suga i sig 100 ml och han får med sig en jäkla massa luft. Han är ofta helt slut efter matningarna, knallröd om ögonen och jag har svårt att avgöra om han är mätt eller till slut bara slocknar av utmattning. Jag får så dåligt samvete för att han måste vara vaken så länge och kämpa så hårt för mat på natten men vill inte byta till en lättare napp då det känns som att jag väljer bort chansen att lyckas med amningen då. 

Jag känner att jag står inför ett val för att varken han eller jag kan ha det så här längre. Som jag ser det kan jag antingen 1. Ge upp amningen helt och bara ge flaska på någon lättare napp så att han förhoppningsvis kan dricka hela sitt mål på kanske 15-20 min. Antingen för alltid, eller en en period, om möjligheten finns att han växer till sig och sen kan amma igen om han blir större o starkare? Kan det bli bättre om jag ökar min produktion och får mer mjölk så att brösten liksom är ?överfulla?? Har någon varit med om att det kan funka igen efter så lång tid (veckor/månader) 

Eller 2. Ska jag fortsätta erbjuda bröstet varje måltid eller ett par gånger om dagen, endast för att han inte helt ska glömma, och hoppas att jag orkar ha det så här ett tag till, och att han då kan växa till sig och kunna amma? 

Är det ens rimligt att varje mål ska ta 40 min? Vet att vissa bebisar ligger och ammar så länge men då är det kanske mer mys och närhet än sol för oss, att han ligger och kämpar och kämpar och sväljer hälften luft pga är så trött och får inte riktigt grepp om flaskan? 

Jag vet att alla bebisar är olika men skulle ändå vara så enormt tacksam för råd och input om någon varit i eller hört om liknande situation. 

Jag ska tillägga att jag verkligen aldrig trodde jag skulle reagera såhär, har aldrig tänkt dåligt om flaskmatning och är absolut inte emot det, jag tror bara det tagit så hårt på mig att jag ?misslyckats?. Jag ser fördelarna med flaska, att tex pappan kan hjälpa till osv. Jag ville amma mycket pga det praktiska i det, att det går fort och smidigt när man är iväg tex. Just nu får jag noll närhet av det utan endast ångest, även när han tar bröstet i några få minuter sitter jag typ och håller andan och väntar på att han ska släppa och bli frustrerad. Jag är så olycklig över detta att jag knappt kan njuta av min älskade pojke, vissa dagar är det som att bara jag ser honom påminns jag om mitt misslyckande och jag vill verkligen inte känna så här längre och förlora glädjefyllda stunder med honom för att jag är så tunnelseende. 

Om du orkade läsa ända hit och har något råd eller tips, vad som helst, vore jag så tacksam. Vad hade ni gjort om ni vore i min situation? 

• Svar på tråden Hjälp! Borde jag ge upp amningen eller kan jag få det att funka?
  • Anonym (Linda)

Men släpp amningen och ge flaska.  Vad är viktigast? Att du kan amma eller att ditt barn blir mätt?  Jag är inte okänslig och fattar din ångest men såhär kan ni inte ha det och det riskerar att spilla över även på flaskan och då.är du ute på farligt område . Vilket du redan är med fel napp till flaskan. Stackarn är ju ständigt hungrig av denna kamp och ör därför han är så arg och förtvivlad vid matningen. 

Backa ett steg.  Ge flaska först. Sen kan du amma resten så han kan få chans att gosa och mysa och få tillbaka sin lugna stund. 

Det är inte amningen som är felet utan förmodligen har du inte tillräckligt med mjölk alternativt inte tillräckligt med näringsrik mjölk för det behovet han har. Det är mycket mycket vanligt och anledningen till att många tillggsmatar med flaska.  Alla är vi olika och ibland räcker inte mjölken till och man sinar.  

Jag har tre barn , det första är prematur och jag kunde inte amma pga det, han orkade helt enkelt inte,  fick inte rätt tag , blev frustrerad, svalde luft pga allt skrik, fick ont i magen och skrek ännu mer... ond cirkel på en gång. Jag gav upp amningen och gav flaska och jag fick en tacksam bebis som slutade skrika och blev mätt. 

Barn två var jättehungrig och glupsk och jag producerade massor av mjölk men eftersom han krävde mycket mat hann jag aldrig producera mer mjölk då han ju alltid hängde i brösten. Jag började ge flaska på kvällen när han var som hungrigast och behövde sin nattsömn. Så fortsatte jag i 4 månader tills han började med riktig mat och kunde fasa ut amningen övh fylla på med gröt och potatis och välling.  

Barn 3 är också prematur och jag fick hjälp på BB med att ge tillägg i kopp och samtidigt övervakades amningen så det blev rätt .  När min produktion kom igång ordentligt tog jag bort tillägget och helammade men även här krävde han mer mat än vad jag hann producera så jag gav flaska igen när han var 8 veckor och fortsatte med amma och flaska till 6 månader...

Pudelns kärna är att jag lät mina barn bestämma vad dom behövde. Mat. Flaskan blev ett komplement till amningen och det viktigaste är mätta barn . 

• Anonym (H)

Amningshjälpens slutna grupp på Facebook kan du få massor med hjälp 🥰

• FruNyfiken

Hej,

Oj, vad jag känner igen mig i din text. Jag hade enorma problem att amma mitt första barn och kämpade länge, precis som du gjort. Jag drack kokt vatten på hö, smorde med olika salvor, till och med citron när det var en som sa att det skulle göra det bättre (du kan ju tänka dig hur det sved i öppna sår). Jag kämpade i flera månader och hade samtidigt problem med att mjölkproduktionen aldrig riktigt kom igång, så jag fick både amma, ge ersättning och sedan pumpa. Mot slutet hade jag öppna sår på bröstvårtorna som varade och jag fick använda kortison på nätterna för att kunna amma en-två gånger per dag. Till slut var det BVC som sa till mig att "nu räcker det, nu får du tänka på dig själv". Då hade jag kämpat och gråtit i nästan sex månader. Det finns, tyvärr, en sådan enorm skuldbeläggning när amningen inte fungerar som den ska.

Sedan fick jag tvillingar och jag försökte amma, men upptäckte ganska fort att mjölkproduktionen inte räckte då heller. Med tvillingar var det det mer accepterat att inte amma och ge ersättning istället. 

Min mamma var tyvärr en av de som hela tiden krävde att jag skulle amma och att jag skulle testa allt både mot såriga bröstvårtor och för att få igång mjölkproduktionen. Hon fick mig att må så otroligt dåligt. Och sedan kom det fram att hon själv aldrig ammade mig och min syster på grund av dålig mjölkproduktion.

Du har kämpat och försökt och det räcker så om du vill. Det är inget fel med att ge ersättning! Och att man måste amma för att inte få allergiska barn; jag har gett ersättning till tre och ingen av dem har någon som helst allergi.

• Anonym (Hm)

Du beskriver exakt hur det var för mig med första barnet. Det finns en sorg i att jag inte kunde amma henne, men också en lycka i att jag slapp gå under. För det hade jag gjort, och hon med. Amningen gjorde mig så extremt olycklig eftersom den verkligen aldrig fungerade. När jag började med flaskan blev hon en nöjd och glad bebis som gick upp bra i vikt och jag blev den lugna, tålmodiga och glada mamman som jag ville vara. Vi kan inte styra allt och vi får inte alltid som vi vill. I slutändan har vi dock ett större ansvar mot våra barn än mot vår egen önskan. Ta bort flaskan. Så som era dagar ser ut nu gynnar inte någon. Du får dessutom aldrig den första tiden tillbaka och du vill inte minnas den såhär ♥️

• Anonym (Hm)

Ta bort amningen ska det naturligtvis stå 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Linda) skrev 2025-06-23 19:00:39 följande:

Men släpp amningen och ge flaska.  Vad är viktigast? Att du kan amma eller att ditt barn blir mätt?  Jag är inte okänslig och fattar din ångest men såhär kan ni inte ha det och det riskerar att spilla över även på flaskan och då.är du ute på farligt område . Vilket du redan är med fel napp till flaskan. Stackarn är ju ständigt hungrig av denna kamp och ör därför han är så arg och förtvivlad vid matningen. 

Backa ett steg.  Ge flaska först. Sen kan du amma resten så han kan få chans att gosa och mysa och få tillbaka sin lugna stund. 

Det är inte amningen som är felet utan förmodligen har du inte tillräckligt med mjölk alternativt inte tillräckligt med näringsrik mjölk för det behovet han har. Det är mycket mycket vanligt och anledningen till att många tillggsmatar med flaska.  Alla är vi olika och ibland räcker inte mjölken till och man sinar.  

Jag har tre barn , det första är prematur och jag kunde inte amma pga det, han orkade helt enkelt inte,  fick inte rätt tag , blev frustrerad, svalde luft pga allt skrik, fick ont i magen och skrek ännu mer... ond cirkel på en gång. Jag gav upp amningen och gav flaska och jag fick en tacksam bebis som slutade skrika och blev mätt. 

Barn två var jättehungrig och glupsk och jag producerade massor av mjölk men eftersom han krävde mycket mat hann jag aldrig producera mer mjölk då han ju alltid hängde i brösten. Jag började ge flaska på kvällen när han var som hungrigast och behövde sin nattsömn. Så fortsatte jag i 4 månader tills han började med riktig mat och kunde fasa ut amningen övh fylla på med gröt och potatis och välling.  

Barn 3 är också prematur och jag fick hjälp på BB med att ge tillägg i kopp och samtidigt övervakades amningen så det blev rätt .  När min produktion kom igång ordentligt tog jag bort tillägget och helammade men även här krävde han mer mat än vad jag hann producera så jag gav flaska igen när han var 8 veckor och fortsatte med amma och flaska till 6 månader...

Pudelns kärna är att jag lät mina barn bestämma vad dom behövde. Mat. Flaskan blev ett komplement till amningen och det viktigaste är mätta barn . 

Hoppas jag gör rätt när jag ska svara nu, aldrig startat en tråd här förut :) tusen tack för ditt svar! Behövde verkligen höra det så rakt och tydligt. Du har helt rätt, vi kan absolut inte ha det så här. Och det kan mycket väl vara så att jag inte haft tillräckligt med mjölk från början. Jag har provat nu att ge honom bröstet efter flaskan när han är i princip helt mätt och han tar faktiskt ok fint, lite halvt ointresserad förstås men han greppar ändå. Så kanske var det inte hans sugeknik som va felet trots allt. Men det ska jag inte grotta ner mig mer i nu. Han blir mätt på flaska och det är viktigast ❤️ 

• Anonym (Anonym)
    FruNyfiken skrev 2025-06-24 09:32:59 följande:

Hej,

Oj, vad jag känner igen mig i din text. Jag hade enorma problem att amma mitt första barn och kämpade länge, precis som du gjort. Jag drack kokt vatten på hö, smorde med olika salvor, till och med citron när det var en som sa att det skulle göra det bättre (du kan ju tänka dig hur det sved i öppna sår). Jag kämpade i flera månader och hade samtidigt problem med att mjölkproduktionen aldrig riktigt kom igång, så jag fick både amma, ge ersättning och sedan pumpa. Mot slutet hade jag öppna sår på bröstvårtorna som varade och jag fick använda kortison på nätterna för att kunna amma en-två gånger per dag. Till slut var det BVC som sa till mig att "nu räcker det, nu får du tänka på dig själv". Då hade jag kämpat och gråtit i nästan sex månader. Det finns, tyvärr, en sådan enorm skuldbeläggning när amningen inte fungerar som den ska.

Sedan fick jag tvillingar och jag försökte amma, men upptäckte ganska fort att mjölkproduktionen inte räckte då heller. Med tvillingar var det det mer accepterat att inte amma och ge ersättning istället. 

Min mamma var tyvärr en av de som hela tiden krävde att jag skulle amma och att jag skulle testa allt både mot såriga bröstvårtor och för att få igång mjölkproduktionen. Hon fick mig att må så otroligt dåligt. Och sedan kom det fram att hon själv aldrig ammade mig och min syster på grund av dålig mjölkproduktion.

Du har kämpat och försökt och det räcker så om du vill. Det är inget fel med att ge ersättning! Och att man måste amma för att inte få allergiska barn; jag har gett ersättning till tre och ingen av dem har någon som helst allergi.

Tack för ditt svar! ❤️ men hjälp, stackare! Låter helt fruktansvärt med de såren och med påtryckningarna från din mamma! :( Skrattade faktiskt lite för mig själv åt ?drack kokt vatten på hö?, jag har stått och ätit havregrynsgröt mitt i natten och skakat brösten (ska tydligen frigöra mjölk/fett bättre inför pumpning) så mjölkdrpeppar flyger i hela köket. Kloka ord från den på BVC! Jag får se era svar här inne som motsvarande till mig :) 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Hm) skrev 2025-06-24 09:51:03 följande:

Du beskriver exakt hur det var för mig med första barnet. Det finns en sorg i att jag inte kunde amma henne, men också en lycka i att jag slapp gå under. För det hade jag gjort, och hon med. Amningen gjorde mig så extremt olycklig eftersom den verkligen aldrig fungerade. När jag började med flaskan blev hon en nöjd och glad bebis som gick upp bra i vikt och jag blev den lugna, tålmodiga och glada mamman som jag ville vara. Vi kan inte styra allt och vi får inte alltid som vi vill. I slutändan har vi dock ett större ansvar mot våra barn än mot vår egen önskan. Ta bort flaskan. Så som era dagar ser ut nu gynnar inte någon. Du får dessutom aldrig den första tiden tillbaka och du vill inte minnas den såhär ♥️

Tack för ditt fina svar, började faktiskt gråta på tunnelbanan av det där med att jag har ett större ansvar mot min pojke än min egen önskan. Det tar jag verkligen med mig. Jag är en så prestationsdriven person och har så enormt svårt med all typ av misslyckande men det är ju min kamp att kämpa och det får inte gå ut över pojken ❤️ 
  • Anonym (Muminmamman)

Hej! 

Oj och fy så jobbigt det låter. Har inte vart i samma situation men detta hjälpte mig verkligen att förstå vad det kan innebära för någon när amningen (av olika anledningar inte funkar). Även om det såklart inte är samma för alla. Du har ju redan fått massa bra tips här, men jag ville bara höra hur det har gått för er sedan dess? :)

• Emmapemman
    Hej TS! Vet inte hur det gått eller om du gett upp  amningen. Vill bara dela med mig om det är så att du fortfarande kämpar. det enda som hjälpte mig var akupunktur! Svensk sjukvård får inte rekommendera alternativ medicin (och de vet ofta inte om den heller). När jag bokade tid för akupunktur uppgav jag att jag ville ha hjälp att få igång amningen. Min akupunktör läste då på inför mitt besök. Det var första gången hon gjorde en behandling i det syftet och många nya punkter hon inte kände till. Dagen efter min behandling kom amningen igång! 

jag fick tipset från en kär vän som också kämpade länge med amningen. samma natt som hon fick sin akupunktur så exploderade hennes bröst med bröstmjölk. Fick byta lakan, tvätta täcken o allt :) 

jag är för evigt tacksam för min akupunktör <3 hon hjälpte mig verkligen, med båda barnen, och sparade mig ett stort lidande. jag bryr mig inte hur någon väljer att göra med ammande eller inte, för mig blev det av någon anledning extremt viktigt efter barnet kom ut och ledde till ett enormt lidande när det inte kom igång. Hoppas allt går bra för dig!  Jag hoppas att fler har svårt att komma igång hittar detta inlägg, vågar testa akupunktur och slipper lida så som jag gjorde <3 
  • Emmapemman

ska såklart stå: Jag hoppas att fler *som har svårt att komma igång hittar detta inlägg.. 

Vill bara tillägga att jag förstår precis hur du har det ts. Kämpande också med att först Amma, sen flaskmata, sen pumpa och sen diska allt, dygnet runt var tredje timme. allt tog 2,5 h och sen var det dags att börja om igen efter 30 min. jag var helt slut och Bebisen med. Vi tog också till ersättning till slut, särskilt på natten för att få en paus och återfå krafterna. Att inte kunna amma ledde till en enorm stress, sorg och självhat. Efter att jag till slut kom igång mådde jag så mycket bättre och ammade första barnet i 1 år och 8 månader. andra barnet har jag ammat lika och funderar på att sluta snart. jag ångrar inte att jag kämpade så eftersom det till slut gick bra men tror att jag hade mått sämre om jag inte hade lyckats. det är så konstigt att sånt kan bli så viktigt i ens huvud. Det viktigaste är så klart att du och bebisen mår bra! 😊 💞 

Svar på tråden Hjälp! Borde jag ge upp amningen eller kan jag få det att funka?