Alessia skrev 2025-06-23 23:54:31 följande:
Du har verkligen ställt upp för henne - utan att hon blivit bättre än att hon själv försökt förbättra sin situation. Nu är hon också en ekonomisk belastning. Så jag säger som flera andra i tråden: Dra dig ur detta förhållande som bara tycks ge dig bekymmer!
Men kolla först allt det juridiska så att du inte åker på att dela hus, hem och gård med henne.
Sambolagen säger att om man köper en bostad där man har för avsikt att bo tillsammans, så ingår den i det som man delar när man separerar. Möbler och husgeråd som man har köpt tillsammans ingår också. Så har jag uppfattat det.
Men bodde en person i sin bostad redan, och sambon flyttade in, så har sambon ingen rätt till bostaden. Bara till de möbler och husgeråd som man har köpt
under den tid som man har varit tillsammans.
Men en jordbruksfastighet är väl ett företag, och företag ingår väl aldrig under sambolagen.
Jag förstår att du misströstar när sambon har varit sjuk i många år och behandling inte verkar hjälpa.
Hon kanske skulle trivas bättre med att bo i en tätort till och med. Ensamhet är inte bra för deprimerade personer och hon verkar inte orka komma iväg på så mycket hemifrån.
Har hon fått riktig vård? Bäst resultat brukar kombinationen av medicin och KBT-terapi ge vid depression. Har hon någon annan medicinsk sjukdom som inte är upptäckt eller har hon fler psykologiska diagnoser som inte har fått någon behandling? Olika typer av ångest eller tvångssyndrom? Har hon fel medicin? Även om ni separerar så kan det vara värt att tala med henna om det.
Vill man spä på sin depression ska man vara just kroppsligt inaktiv. Så det hon gör nu hjälper inte alls.
I länder där de har mindre antal depressioner per person, som Japan t.ex., så äter man mer fisk. Kan hon äta på ett sådant sätt så att det inte är hjälpsamt? Fett behövs alltid, men det kanske blir för mycket mättat fett, fiskolja kanske kunde balansera upp det? Fel fett och socker i för stora mängder skapar inflammation. Jag tror att 1/3 av de som är deprimerade har problem med detta.