• TageP

Får ingen hjälp hemma av min tjej!

Jag har hamnat i ett jobbigt läge.
    Min sambo mår inte bra psykiskt, gått upp och ner i flera år.
    Vi har levt ihop i 4 år.

Vi bor på en gård och föder upp köttdjur.

Jag jobbar mer än heltid med ett fysiskt, välavlönat jobb.
    Hon är arbetslös och varit så i ca. Ett år 

Det jobbiga är att jag får sköta hushållet till 80% trots att hon är arbetslös och jag får försörja henne.  Hon ligger nästan bara soffan och spelar tv-spel.

Jag handlar, städar, tvättar, diskar, jobbar heltid och driver nöttköttsproduktion hemma med ca 60 kossor. 

Första åren delade vi på alla uppgifter, nu gör jag allt. Har delade sovrum och har inte haft sex på ca 8 månader. 
    Jag är 35 år och drömmer om barn, hon är 30 men känns inte som en lämplig mamma. 

Vad ska jag ta mig till?

• Svar på tråden Får ingen hjälp hemma av min tjej!
  • Yllop
    TageP skrev 2025-06-23 22:19:29 följande:
    Får ingen hjälp hemma av min tjej!

Jag har hamnat i ett jobbigt läge.
    Min sambo mår inte bra psykiskt, gått upp och ner i flera år.
    Vi har levt ihop i 4 år.

Vi bor på en gård och föder upp köttdjur.

Jag jobbar mer än heltid med ett fysiskt, välavlönat jobb.
    Hon är arbetslös och varit så i ca. Ett år 

Det jobbiga är att jag får sköta hushållet till 80% trots att hon är arbetslös och jag får försörja henne.  Hon ligger nästan bara soffan och spelar tv-spel.

Jag handlar, städar, tvättar, diskar, jobbar heltid och driver nöttköttsproduktion hemma med ca 60 kossor. 

Första åren delade vi på alla uppgifter, nu gör jag allt. Har delade sovrum och har inte haft sex på ca 8 månader. 
    Jag är 35 år och drömmer om barn, hon är 30 men känns inte som en lämplig mamma. 

Vad ska jag ta mig till?

Finns det något i den relationen som är värt att bygga på för framtiden?
  • rebecca25
    TageP skrev 2025-06-23 23:03:53 följande:

Tilläggas bör att det värsta för mig är att leva utan sex, älskar att göra allt för min partner i sänghalmen. 

Du bryr dig mer om sex än om din tjejs mående?
  • Plupp73
    rebecca25 skrev 2025-06-24 17:17:46 följande:
    Du bryr dig mer om sex än om din tjejs mående?
    Om du läser vad han skriver så har han gjort allt i hemmet i ett år, på egen hand bekostat hushåll, mat under ett års tid Utöver detta betalat privata psykologer.

Att han sedan vågar uttrycka att sexbristen är det han själv lider mest av, får tydligen vissa människor att se rött och inte läsa resten av det han skriver.

Om en kvinna hade skrivit exakt samma text, så hade hon fått helt andra svar!

Jag är kvinna, och jag tycker att den här TS lever under helt orimliga förhållanden. Det inkluderar sexbristen också, men framförallt helheten. Vilken människa står ut med det här, och ser en framtid (där ingenting ändrar sig) men en person som beter sig så som sambon.
  • Anonym (Grabb)

Har du fått någon insikt i vad hennes psykiska mående består av och kommer ifrån..? Har hon det..?

Jag säger som en de flesta ovan. Du verkar ju ha gjort det som stått i din makt. Visst sjutton kan du fortsätta stötta men hur länge då? och till vilken "kostnad"?

Antingen så tar tar ni ett snack "hemma på gården". Hur ser ni på nuläget? Hur ser ni på framtiden? Utifrån det så söker ni antingen; hjälp som par (!) eller sätter någon form av tidsfrist... och när tidsfristen är slut så tar ni ett beslut kring er gemensamma framtid.

Så här, jag har en avlägsen bekant. Likt dig så träffade han en kvinna, som efter en tid utvecklade ett sämre psykiskt mående, det var diverse subtila fysiska besvär, social fobi, oförmögen att arbeta, oförmögen att ta tag i sitt liv... Han stod för alla "fioler", han fixade det ena efter det andra, han drömde om barn (tick tack). Åren går... De lever fortfarande tillsammans men bitterheten fullkomligen lyser om han...

Visst, det är trist att din sambo har någon form av psykisk ohälsa. Men det är i sak inte din sak att fixa (!)... hur tufft det än må låta... och kännas...

• Anonym (Mannie)
    Ascendere skrev 2025-06-24 16:08:32 följande:
    Vad menar du, varför skulle det vara fel att vilja ha ett tillfredsställande sexliv med sin livspartner?

Nu blev det nog fel i ditt hjärnkontor. Var skrev att det är fel att ha ett bra sexliv?

Jag tycker det är osmakligt att prioritera sex framför sambons hälsa. Så som TS skrev i inlägget jag svarade på så tolkar jag det som att om han bara får sex så spelar det andra ingen roll. 

• Ascendere
    Anonym (Mannie) skrev 2025-06-24 17:30:51 följande:

Nu blev det nog fel i ditt hjärnkontor. Var skrev att det är fel att ha ett bra sexliv?

Jag tycker det är osmakligt att prioritera sex framför sambons hälsa. Så som TS skrev i inlägget jag svarade på så tolkar jag det som att om han bara får sex så spelar det andra ingen roll. 

Tolka lite mindre då och läs vad som skrivs istället, är mitt ödmjuka råd. 
  • Anonym (kattan)
    Anonym (Mannie) skrev 2025-06-24 17:30:51 följande:

Allt det han gör för henne är väl lite sex det minsta man kan begära att han ska få
  • Anonym (Sex nää)
    Anonym (kattan) skrev 2025-06-24 17:44:38 följande:
    Allt det han gör för henne är väl lite sex det minsta man kan begära att han ska få
    Att ha sex är kanske det dummaste av allt i det läget. Om hon blir gravid sitter han där med allt jobb, hemarebete + 1 barn att ta hand om!

TS om du vill ha barn, se då för allt i världen till att det inte blir med henne. Inte som läget ser ut nu. Ett barn till skulle verkligen inte göra saken bättre, hon kommer inte orka ta hand om det.

Ge det max 6 månader, om hon inte skaffat hjälp för sitt mående, eller inget hjälper. Lämna för din skull, annars kommer du gå under som medberoende och av allt extraarbete.
  • Anonym (Tend)
    Alessia skrev 2025-06-23 23:54:31 följande:

Du har verkligen ställt upp för henne - utan att hon blivit bättre än att hon själv försökt förbättra sin situation. Nu är hon också en ekonomisk belastning. Så jag säger som flera andra i tråden: Dra dig ur detta förhållande som bara tycks ge dig bekymmer!
    Men kolla först allt det juridiska så att du inte åker på att dela hus, hem och gård med henne.

Sambolagen säger att om man köper en bostad där man har för avsikt att bo tillsammans, så ingår den i det som man delar när man separerar. Möbler och husgeråd som man har köpt tillsammans ingår också. Så har jag uppfattat det.

Men bodde en person i sin bostad redan, och sambon flyttade in, så har sambon ingen rätt till bostaden. Bara till de möbler och husgeråd som man har köpt 
    under den tid som man har varit tillsammans.

Men en jordbruksfastighet är väl ett företag, och företag ingår väl aldrig under sambolagen. 

Jag förstår att du misströstar när sambon har varit sjuk i många år och behandling inte verkar hjälpa.

Hon kanske skulle trivas bättre med att bo i en tätort till och med. Ensamhet är inte bra för deprimerade personer och hon verkar inte orka komma iväg på så mycket hemifrån.

Har hon fått riktig vård? Bäst resultat brukar kombinationen av medicin och KBT-terapi ge vid depression. Har hon någon annan medicinsk sjukdom som inte är upptäckt eller har hon fler psykologiska diagnoser som inte har fått någon behandling? Olika typer av ångest eller tvångssyndrom? Har hon fel medicin? Även om ni separerar så kan det vara värt att tala med henna om det. 

Vill man spä på sin depression ska man vara just kroppsligt inaktiv. Så det hon gör nu hjälper inte alls. 

I länder där de har mindre antal depressioner per person, som Japan t.ex., så äter man mer fisk. Kan hon äta på ett sådant sätt så att det inte är hjälpsamt? Fett behövs alltid, men det kanske blir för mycket mättat fett, fiskolja kanske kunde balansera upp det? Fel fett och socker i för stora mängder skapar inflammation. Jag tror att 1/3 av de som är deprimerade har problem med detta.
  • Anonym (Tend)
    För en del människor m tar antidepressiva läkemedel bort sexlusten, inte för alla men många vittnar om det.
  • Anonym (Tend)
    Anonym (Tend) skrev 2025-06-24 17:53:37 följande:
    För en del människor m tar antidepressiva läkemedel bort sexlusten, inte för alla men många vittnar om det.
    När det gäller fysisk och psykisk ork är den nedsatt när någon har en riktig depression.

Men rimlig rörelse under dagen, varken för mycket eller för lite, är det som är hjälpsamt.

Man kan inte springa ifrån sin depression helt och hållet. T.ex. en halvmara  riskerar att göra en person sämre. Men att ta bort den vardagliga rörelsen kan definitivt motverka ens psykiska mående! Lite mer lagom rörelse är bra! 
  • Anonym (jubba jubba)

Jag tål inte snyltare som går hemma och tycker synd om sig själva, oavsett kön. Jag är uppväxt med en sån i huset och vet hur mycket det förstörde.

Antingen går man till psykolog och grottar i hur man kan bli fungerande igen, eller så jobbar man. Det är det enda som finns.

Och man blir inte friskare eller mindre deprimerad av att göra ingenting.

• rebecca25
    Han ska inte begära nånting! Han kan inte tvinga på sig sex!
  • Anonym (Tend)
    Anonym (jubba jubba) skrev 2025-06-24 19:25:44 följande:

Jag tål inte snyltare som går hemma och tycker synd om sig själva, oavsett kön. Jag är uppväxt med en sån i huset och vet hur mycket det förstörde.

Antingen går man till psykolog och grottar i hur man kan bli fungerande igen, eller så jobbar man. Det är det enda som finns.

Och man blir inte friskare eller mindre deprimerad av att göra ingenting.

Terapi hjälper inte alla, ibland måste personen få medicin och lägga om levnadsvanor.
  • Anonym (GoOn)
    Anonym (Tend) skrev 2025-06-24 20:16:11 följande:
    Terapi hjälper inte alla, ibland måste personen få medicin och lägga om levnadsvanor.
    Terapi är meningslöst om en person inte är beredd att kämpa och förändra sin livsstil.
  • Anonym (Mannie)
    Ascendere skrev 2025-06-24 17:36:45 följande:
    Tolka lite mindre då och läs vad som skrivs istället, är mitt ödmjuka råd. 
    Han skrev att det värsta är att han inte får sex. 
  • Anonym (kattan)
    Anonym (Tend) skrev 2025-06-24 17:53:37 följande:
    Jag har själv ätit antidepressiva och tappade sexlusten helt. Gav min man bjs istället och han var nöjd å glad med det. Tar man inte på varandra är ju kärleken död
  • Anonym (Tend)
    Anonym (kattan) skrev 2025-06-25 12:58:10 följande:
    Jag har själv ätit antidepressiva och tappade sexlusten helt. Gav min man bjs istället och han var nöjd å glad med det. Tar man inte på varandra är ju kärleken död
    Man kan byta medicin också, och se om det gör skillnad. Men det kan vara svårt att hitta fram till npgot som passar på alla sätt, men värt ett försök.
  • Anonym (kattan)
    Anonym (Tend) skrev 2025-06-25 13:04:29 följande:
    Man kan byta medicin också, och se om det gör skillnad. Men det kan vara svårt att hitta fram till npgot som passar på alla sätt, men värt ett försök.
    jag slutade helt med rävgiftet istället och blev bra på egen hand.
Svar på tråden Får ingen hjälp hemma av min tjej!