Anonym (M2) skrev 2025-06-28 14:20:21 följande:
Du vet att ett läkarintyg indikerar på att personen har ett behov av frånvaro.
Vad jag jobbar med ska du skita i 😁
Anonym (M2) skrev 2025-06-28 14:21:45 följande:
Man behöver inte uppge diagnos och sjukdom för skolan. Skolan har inget behov av att veta att Pelle i 3b är hemma sjuk med diagnos vattkoppor. De behöver enbart få ett intyg som säger att Pelle är hemma sjuk si och så länge.
Du frågade mig om mitt jobb så nu frågar jag dig.
Du låter som någon som tror att skolan är din fiende, det är vi inte. Däremot behöver man på gymnasiet börja möta vuxenvärlden och de krav som kommer att ställas där och att då vara hemma varje idrottslektion pga magont eller varje fredag kommer inte accepteras även om man lämnar ett läkarintyg. Om idrotten är ett problem behöver vi prata om det, inte bara acceptera att eleven uteblir.
Vi har möten varje vecka med elever som har frånvaro, för det mesta är det något som absolut är ett problem för eleven och som vi behöver hjälpa till med att hitta en lösning på men det finns verkligen undantag.
Vi behöver inte heller veta anledningen men vad jag vet har det aldrig hänt att inte någon i elevhälsan känner till anledningen (oftast rektor, skolsköterska eller kurator) eftersom det är mycket lättare att hjälpa till på rätt sätt då.