• Anonym (Trist)

Son nekad ledighet för resa.

Vi har blivit medbjudna utomlands den första skolveckan efter sommarlovet.

Väldigt dålig timing men den är anpassad efter släktingen som bjuder. Då hon har semester.

Vi har pga begränsad ekonomi inte kunnat åka utomlands på 10 år så detta är något hela familjen ser fram emot.

Vi har fått beviljat för 2 barn men den tredje fick bara beviljat 3 av 5 dagar.

Vad gör man?

• Svar på tråden Son nekad ledighet för resa.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-27 20:38:37 följande:
    Har aldrig påstått att sjukfrånvaro måste vara olovlig. Men skolan måste godkänna sjukfrånvaron och ämnena klaras för bibehållet studiebidrag.
    Så länge man klarar proven och får godkänt i ämnet så är det ingen fara med CSN. 

Skolorna godkänner alltid sjukfrånvaro. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M2) skrev 2025-06-27 21:42:11 följande:
    Så länge man klarar proven och får godkänt i ämnet så är det ingen fara med CSN. 

Skolorna godkänner alltid sjukfrånvaro. 
    Skolor godkänner inte alls alltid sjukfrånvaro. Finns elever som sjukanmäls ofta för minsta lilla. 

Kan vara svårt att klara prov med hög frånvaro.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-27 21:46:31 följande:
    Skolor godkänner inte alls alltid sjukfrånvaro. Finns elever som sjukanmäls ofta för minsta lilla. 

Kan vara svårt att klara prov med hög frånvaro.
    All sjukanmälan  godkänns av skolan. 

Ja, för vissa kan det vara svårt att klara prov med hög frånvaro och för andra är det inte svårt alls. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M2) skrev 2025-06-28 00:40:44 följande:

Ja, för vissa kan det vara svårt att klara prov med hög frånvaro och för andra är det inte svårt alls. 
    Det är ju helt enkelt inte sant. 

Ja, man känner förmodligen sina barn och kan ta hänsyn till hur de ligger till och vad de klarar när man funderar över att välja resor under en skolveckor.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-28 10:17:21 följande:
    Det är ju helt enkelt inte sant. 

Ja, man känner förmodligen sina barn och kan ta hänsyn till hur de ligger till och vad de klarar när man funderar över att välja resor under en skolveckor.
    All sjukanmälan godkäns av skolan, eftersom sjukdom är en legitim orsak till frånvaro. 

I ts fall handlar det om EN skolvecka, den FÖRSTA på terminen. Inte skolveckor. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M2) skrev 2025-06-28 11:55:49 följande:
    All sjukanmälan godkäns av skolan, eftersom sjukdom är en legitim orsak till frånvaro. 

I ts fall handlar det om EN skolvecka, den FÖRSTA på terminen. Inte skolveckor. 
    Skolan godkänner inte hur mycket sjukdomsfrånvaro som helst utan läkarintyg. 

I ts fall ja, jag har ju skrivit att hon bör åka. Men ämnet är ju bredare än just ts barns förutsättningar. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-28 12:06:37 följande:
    Skolan godkänner inte hur mycket sjukdomsfrånvaro som helst utan läkarintyg. 

I ts fall ja, jag har ju skrivit att hon bör åka. Men ämnet är ju bredare än just ts barns förutsättningar. 
    Om har barn som är mycket sjuk, pga sjukdom etc så är det självklarhet att man har läkarintyg. Samma med jobb. Förstod du inte det? 🤔
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M2) skrev 2025-06-28 12:21:04 följande:
    Om har barn som är mycket sjuk, pga sjukdom etc så är det självklarhet att man har läkarintyg. Samma med jobb. Förstod du inte det? 🤔
    Är barnet förkylt ofta och stannar hemma för det så är det snarare troligt att man inte har läkarintyg.

Men är inte intresserad av någon detaljerad diskussion om sjukanmälningar. 
  • 567890
    Anonym (M2) skrev 2025-06-27 20:34:48 följande:
    Fortfarande inte olovlig frånvaro. Sedan heter det ämnen på gymnasiet, och inte kurser. 

Du har inte riktigt koll M2. Det heter kurser på gymnasiet fram till GY25 när det kommer heta ämnen igen men det dröjer två år innan alla årskurser har ämnen.

Sjukanmälan kan verkligen ifrågasättas och krävas sjukintyg för att godkännas som tillåten frånvaro, Ogiltig frånvaro på gymnasiet - CSN

• Anonym (M2)
    567890 skrev 2025-06-28 12:27:13 följande:

Du har inte riktigt koll M2. Det heter kurser på gymnasiet fram till GY25 när det kommer heta ämnen igen men det dröjer två år innan alla årskurser har ämnen.

Sjukanmälan kan verkligen ifrågasättas och krävas sjukintyg för att godkännas som tillåten frånvaro, Ogiltig frånvaro på gymnasiet - CSN

Missade du att jag skrev ang sjukintyg? 

Nu tror jag du har missat något. I GY25 heter det ämnen, som det alltid har hetat. 
  • 567890
    Anonym (M2) skrev 2025-06-28 13:16:58 följande:
    Missade du att jag skrev ang sjukintyg? 

Nu tror jag du har missat något. I GY25 heter det ämnen, som det alltid har hetat. 
    Det heter kurser fram till GY25 Hitta program, ämnen och kurser i gymnasieskolan (Gy11) - Skolverket sen kommer det ändra sig.

Detta var din kommentar som jag svarade på och svaret är att skolan inte godkänner all sjukdom, vi godkänner inte ens all sjukdom som kommer med sjukintyg. Det finns många som kommer med mycket ytliga sjukintyg som inte säger något alls och som därmed inte godkänns som tillåten sjukdom. 
  • Anonym (M2)
    567890 skrev 2025-06-28 13:32:48 följande:
    Det heter kurser fram till GY25 Hitta program, ämnen och kurser i gymnasieskolan (Gy11) - Skolverket sen kommer det ändra sig.

Detta var din kommentar som jag svarade på och svaret är att skolan inte godkänner all sjukdom, vi godkänner inte ens all sjukdom som kommer med sjukintyg. Det finns många som kommer med mycket ytliga sjukintyg som inte säger något alls och som därmed inte godkänns som tillåten sjukdom. 
    Det heter ämnen alltid har hetar. Förövrigt är ämne och kurser samma, bara olika namn. 

Då gör ni fel. Skolan ska godkänna sjukdom med läkarintyg. Det är inte ens en diskussion. Vad de har för sjukdom eller diagnos är inget eleven/målsman behöver uppge för er. 

Du jobbar inte inom skolan märker jag. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M2) skrev 2025-06-28 13:38:18 följande:
    Det heter ämnen alltid har hetar. Förövrigt är ämne och kurser samma, bara olika namn. 

Då gör ni fel. Skolan ska godkänna sjukdom med läkarintyg. Det är inte ens en diskussion. Vad de har för sjukdom eller diagnos är inget eleven/målsman behöver uppge för er. 

Vad har du fått din fakta ifrån? Diagnosen är ett av de synliga fälten i ett anpassat läkarintyg till skolan. Skolan måste inte godkänna sjukfrånvaro. 
  • 567890
    Anonym (M2) skrev 2025-06-28 13:38:18 följande:

Jag har jobbat i skolan i drygt 20 år och de sista 8 året på gymnasiet, jag har koll. Du behöver bara gå in på Skolverkets hemsida och söka upp t ex Engelska 5 och se att de kallar det för en kurs, det kommer däremot heta ämne när GY25 börjar gälla. 

Vi gör inte fel när vi ibland inte godkänner ett läkarintyg, det gör inte heller alla arbetsgivare. Det kommer många intyg som bara säger att någon har sökt vård, inte att det faktiskt är ett såpass stort besvär att det måste till frånvaro.

Vad jobbar du med?
  • Anonym (M2)
    567890 skrev 2025-06-28 14:06:29 följande:
    Jag har jobbat i skolan i drygt 20 år och de sista 8 året på gymnasiet, jag har koll. Du behöver bara gå in på Skolverkets hemsida och söka upp t ex Engelska 5 och se att de kallar det för en kurs, det kommer däremot heta ämne när GY25 börjar gälla. 

Vi gör inte fel när vi ibland inte godkänner ett läkarintyg, det gör inte heller alla arbetsgivare. Det kommer många intyg som bara säger att någon har sökt vård, inte att det faktiskt är ett såpass stort besvär att det måste till frånvaro.

Vad jobbar du med?
    Du vet att ett läkarintyg indikerar på att personen har ett behov av frånvaro. 

Vad jag jobbar med ska du skita i 😁
  • Anonym (M2)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-28 13:54:14 följande:
    Vad har du fått din fakta ifrån? Diagnosen är ett av de synliga fälten i ett anpassat läkarintyg till skolan. Skolan måste inte godkänna sjukfrånvaro. 
    Man behöver inte uppge diagnos och sjukdom för skolan. Skolan har inget behov av att veta att Pelle i 3b är hemma sjuk med diagnos vattkoppor. De behöver enbart få ett intyg som säger att Pelle är hemma sjuk si och så länge. 
  • 567890
    Anonym (M2) skrev 2025-06-28 14:20:21 följande:
    Du vet att ett läkarintyg indikerar på att personen har ett behov av frånvaro. 

Vad jag jobbar med ska du skita i 😁
    Anonym (M2) skrev 2025-06-28 14:21:45 följande:
    Man behöver inte uppge diagnos och sjukdom för skolan. Skolan har inget behov av att veta att Pelle i 3b är hemma sjuk med diagnos vattkoppor. De behöver enbart få ett intyg som säger att Pelle är hemma sjuk si och så länge. 
    Du frågade mig om mitt jobb så nu frågar jag dig.

Du låter som någon som tror att skolan är din fiende, det är vi inte. Däremot behöver man på gymnasiet börja möta vuxenvärlden och de krav som kommer att ställas där och att då vara hemma varje idrottslektion pga magont eller varje fredag kommer inte accepteras även om man lämnar ett läkarintyg. Om idrotten är ett problem behöver vi prata om det, inte bara acceptera att eleven uteblir.

Vi har möten varje vecka med elever som har frånvaro, för det mesta är det något som absolut är ett problem för eleven och som vi behöver hjälpa till med att hitta en lösning på men det finns verkligen undantag.

Vi behöver inte heller veta anledningen men vad jag vet har det aldrig hänt att inte någon i elevhälsan känner till anledningen (oftast rektor, skolsköterska eller kurator) eftersom det är mycket lättare att hjälpa till på rätt sätt då.

• Anonym (Mamma)
    Det stämmer inte med min erfarenhet. Vad grundar du det på?
  • Anonym (M2)
    567890 skrev 2025-06-28 16:19:56 följande:
    Du frågade mig om mitt jobb så nu frågar jag dig.

Du låter som någon som tror att skolan är din fiende, det är vi inte. Däremot behöver man på gymnasiet börja möta vuxenvärlden och de krav som kommer att ställas där och att då vara hemma varje idrottslektion pga magont eller varje fredag kommer inte accepteras även om man lämnar ett läkarintyg. Om idrotten är ett problem behöver vi prata om det, inte bara acceptera att eleven uteblir.

Vi har möten varje vecka med elever som har frånvaro, för det mesta är det något som absolut är ett problem för eleven och som vi behöver hjälpa till med att hitta en lösning på men det finns verkligen undantag.

Vi behöver inte heller veta anledningen men vad jag vet har det aldrig hänt att inte någon i elevhälsan känner till anledningen (oftast rektor, skolsköterska eller kurator) eftersom det är mycket lättare att hjälpa till på rätt sätt då.

Fiende? Varför skulle skolan vara en fiende? 
Svar på tråden Son nekad ledighet för resa.