Järnbrist man och symtom
Som sagt är det ovanligare bland män, så man blir lite nojig.
En fråga i mitt fall så gick jag från 119HB och ferritin 14 till 141HB och 68 i ferritin, via bättre kost och 2-3 järntabletter i veckan (100mg järn per tablett)
Det måste väl visa på att det bör vara i sin ordning och troligtvis kost? Eftersom jag åt vegetariskt under 3-4 års tid. Man blir lite orolig ibland när man googlar.
Vissa som haft sväljsvårigheter och då har det varit allvarligt. Men jag antar att man måste ha större/rejälare symtom annars?
Jag mår ändå bra, jobbar på, lite stressigt jobb så man är väl trött emellanåt, som många.
Men jag bör väl haft svårare symtom om det skulle vara något eller blivit sämre? Jag har snarare blivit en aning bättre.
Och är det något med magen bör jag väl ha märkt en betydligt större skillnad på symtom eller att något är fel?
Känns som sagt mig vanlig, det vanliga, lite jobbtrött, lite gasig mage dock emellanåt, spänd känsla i huvudet, men vem är inte det?
Och när det gäller sväljsvårigheter ska man uppleva svårigheter med att svälja mat? Eller hur stort problem räknas in som sväljsvårighet som kan vara allvarlig? Ibland vill jag svälja mycket, för man blir lite slemmig efter mat, men det är väl normalt antar jag.