• Anonym (Filipss)

Järnbrist man och symtom

Som sagt är det ovanligare bland män, så man blir lite nojig.

En fråga i mitt fall så gick jag från 119HB och ferritin 14 till 141HB och 68 i ferritin, via bättre kost och 2-3 järntabletter i veckan (100mg järn per tablett)

Det måste väl visa på att det bör vara i sin ordning och troligtvis kost? Eftersom jag åt vegetariskt under 3-4 års tid. Man blir lite orolig ibland när man googlar. 

Vissa som haft sväljsvårigheter och då har det varit allvarligt. Men jag antar att man måste ha större/rejälare symtom annars?

Jag mår ändå bra, jobbar på, lite stressigt jobb så man är väl trött emellanåt, som många.

Men jag bör väl haft svårare symtom om det skulle vara något eller blivit sämre? Jag har snarare blivit en aning bättre.

Och är det något med magen bör jag väl ha märkt en betydligt större skillnad på symtom eller att något är fel?

Känns som sagt mig vanlig, det vanliga, lite jobbtrött, lite gasig mage dock emellanåt, spänd känsla i huvudet, men vem är inte det?

Och när det gäller sväljsvårigheter ska man uppleva svårigheter med att svälja mat? Eller hur stort problem räknas in som sväljsvårighet som kan vara allvarlig? Ibland vill jag svälja mycket, för man blir lite slemmig efter mat, men det är väl normalt antar jag.

Kort och gott, visst borde jag ha fler symtom/blivit sämre för att det ska vara något större fel?
  • Svar på tråden Järnbrist man och symtom
  • Anonym (Filipss)

Blodprov och hälsoundersökning gjordes första gången slutet av 2022, uppföljningsprov slutet 2023.

Sedan dess är det inte kollat. Men jag borde upplevt försämring eller starkare symtom om något var fel?

Har aldrig ont i magen, lite gasig och lös kan väl ske. Men det är ju normalt? Lite spänninsvärk, lätt stressad och jobbtrött.

Och ibland lite slemmig och vill svälja. Men inga större fel. Antar att det är ganska normalt.

Någon som känner igen sig? Är jag nojjig i onödan? Blodprov, hälsokontroll, sköldkörtel prov och EKG togs slutet av 2022.

• Anonym (Filipss)

Och hur svårt ska det vara att svälja för att vara något värre? Jag har inte svårt att svälja mat/dryck. Ibland kan man väl få nån hangup och vilja svälja extra, ta i, men det kanske är för att man tänker på det?

som sagt upplever inte generellt svårt att svälja. Ibland kan jag känna som att det är en liten slemklump man vill svälja, men inte svårt.

Tjejen tycker jag harklar och spottar ganska ofta, men det är väl inte ovanligt heller. Det kanske är snusen?

• Anonym (Filipss)
    Tow2Mater skrev 2025-06-24 20:18:55 följande:

Tyst reflux kanske. Prova receptfri tablett. 

Tack för svar. Kanske är det. Lite nojig ibland blir man, just i kombo med järnbrist som man?

Men det är verkligen inget jätteproblem, kanske är det snusandet, dammigt på jobbet som bidrar också.

Borde känt större besvär om det skulle vara något mer allvarligt? Och dessutom borde inte mitt järnvärde repat sig då efter bättre kost och nån järntablett här och där?

Borde det inte ökat och jag borde blivit sämre? Förmodligen hade jag väl åtminstone 1-2 år lågt järn innan testet gjordes slutet av 2022/början på 2023?

Har aldrig feber heller. Så det bör bara ha varit veg kost och sedan lite stress, snusande osv.

Någon annan som vet av en man i sin närhet som hade järnbrist?
  • Anonym (Filipss)

Borde ha varit kraftigare symtom och blivit sämre för att det skulle vara något mer allvarligare.

Svar på tråden Järnbrist man och symtom