• MoaLisen

Hjälp! Jag tror att jag är döende

För att göra en lång historia kort så är det såhär. Jag har senaste veckorna upplevt kraftiga svettningar och en trötthet som blivit värre och värre. Just nu känner jag mig så trött och svag att jag knappt orkar kliva upp. Svaghet I armarna. Yrsel. Suddig syn. Jag är helt övertygad om att jag är döende. Jag sökte akutmottagningen och man tog EKG, massor med blodprover och hjärnröntgen. Allt såg bra ut. Men jag är så fruktansvärt trött och svag och vill mest bara sova. Just nu är jag inlagd på psykiatrin för ångesthantering. Men vad ska jag göra? Jag är helt övertygad om att jag är döende! Har total dödsångest och ingen läkare lyssnar på mig alls!

• Svar på tråden Hjälp! Jag tror att jag är döende
  • Anonym (Kim)

Vad bra att du får inneliggande vård. Tufft att lida så av hälso- och dödsångest. Ta emot samtalsterapin och läkemedlen du erbjuds där du är nu. Det kommer att bli bättre. 

• ttr

Just känslan "ingen lyssnar på mig" är vanlig vid psykisk ohälsa. Somatiska vården uteslöt möjliga farliga tillstånd som kunde ge dina besvär. Så nu kan psykiatri börja försöka hjälpa dig..Du är på rätt ställe. 

• Anonym (Pia)

Fy fasen. Jag lider med dig. Men du är på sjukhuset nu och även på psyk finns läkare. De har koll på dig och kommer att agera om det skulle vara något. Stanna där och låt dem ha den kollen. Fortsätt berätta om dina kroppsliga symptom så att de har möjlighet att se vad du behöver. 

• Lynx123

Asjobbigt! Om det är någon tröst så är det du beskriver rätt typiskt för dödsångest. Det känns som om du kommer dö men i själva verket är det ångesten och inte din fysiska kropp som ger dig symptomen. Det KOMMER gå över och det är jättebra att du får vård.

• Anonym (Lill)
    MoaLisen skrev 2025-06-24 21:02:08 följande:
    Hjälp! Jag tror att jag är döende

För att göra en lång historia kort så är det såhär. Jag har senaste veckorna upplevt kraftiga svettningar och en trötthet som blivit värre och värre. Just nu känner jag mig så trött och svag att jag knappt orkar kliva upp. Svaghet I armarna. Yrsel. Suddig syn. Jag är helt övertygad om att jag är döende. Jag sökte akutmottagningen och man tog EKG, massor med blodprover och hjärnröntgen. Allt såg bra ut. Men jag är så fruktansvärt trött och svag och vill mest bara sova. Just nu är jag inlagd på psykiatrin för ångesthantering. Men vad ska jag göra? Jag är helt övertygad om att jag är döende! Har total dödsångest och ingen läkare lyssnar på mig alls!

Har du haft något liknande tidigare och det har senare blivit bättre?  Kan ändå vara ångest du har i så fall. Har du hjärtklappning i samband med svettniingarna?  Också troligtvis ångestrelaterat. 

Men att inte trötthetem går i vågor får mig lite fundersam. Så ja, informera din läkare om alla nya eventuella symtom som kan uppkomma. För säkerhets skull.
  • Anonym (Lill)

Det finns en autoimmun sjukdom som heter SLE som kan ge symtom som du har. Man kan då också få symtom som exempelvis  ledvärk, huvudvärk, feber eller sår i munnen i samband med den sjukdomen.  Den sjukdomen är inte så tydlig, för man kan få lite olika symtom.

Men det troliga är ändå ångest.

• Anonym (Men?)

Det kan ju i princip vara en borreliainfektion/autoimmun sjukdom eller liknande. Har de gjort CRP eller bara EKG etc? Det visar ju inte om du har en kraftig infektion i kroppen?

• Anonym (Lill)
    Anonym (Men?) skrev 2025-06-26 08:01:05 följande:

Det kan ju i princip vara en borreliainfektion/autoimmun sjukdom eller liknande. Har de gjort CRP eller bara EKG etc? Det visar ju inte om du har en kraftig infektion i kroppen?

Om de tog många prover på akuten enl. TS, så var sannolikt CRP en av dem, det brukar de ta. 

Det TS behöver hålla koll på är om han får feber, det brukar man få av en infektion, om det är en sådan han oroar sig för. Eftersom TS är för rädd att han snabbt kommer att bli sämre. Enkel sak att hålla koll på.
Svar på tråden Hjälp! Jag tror att jag är döende