• Anonym (Ts)

Måste flyttstäda...

Jag r usel på att städa eftersom jag tycker det är så extremt tungt, tråkigt och jobbigt.
    Ge mig gärna era bästa tips på exempelvis rengöra ugnen? Få blanka ytor på allt som är rostfritt i kök och badrum m.m. Har väldigt lite pengar så vilka medel och annat är ett måste?

Har som sagt inte råd att leja någon firma till detta, anlita däremot en flyttfirma igår så inga möbler finns kvar.

Hjälp mig please 😉

• Svar på tråden Måste flyttstäda...
  • Anonym (Mr. Clean)

Till ugnen är Mr. Muscle ugnsrengöring grymt bra. Spraya på ett lager skum, vänta en halvtimme och sen torka bort.

När det gäller rostfritt, om det bara är vanlig smuts, så kan du väl använda en vanlig köksspray. Är den rostfria ytan däremot skadad kan du behöva polera upp den med Autosol.

• EnAnonumius

När jag rengör diskbänken så använder jag mig av en liten blöt skursvamp och diskmedel. Skurar diskbänken (inklusive kranen) ordentligt, diskbänken skall vara blöt av diskmedelsvatten, och låter det dra en stund för att sedan "skölja av med vatten".. Man kan sedan skyffla av vattnet med hjälp av en fönsterskrapa..
    Efterpolerar sedan med en torr högabsorberande microfibertrasa i cirkulära rörelser..

Ugnen kan man faktiskt rengöra med Grumme grönsåpa, står på flaskan hur man skall göra.

Köksskåpen kan man torka en med en fuktig microfiberduk som man doppar i diskmedelsvatten.

Många underskattar diskmedel och inte tänker på att diskmedel kan man använda på andra områden än bara disk. 

I badrummet så använder jag mig av Bang -Badrum.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Pia)

Om ugn, spis och plåtar är riktigt ingrodda så spraya med ugnsrengöringsmedel och täck över med plastfolie. När det har legat över natten är det lätt att torka bort (om det inte är extremt ingrott, för då kan man behöva göra om processen en gång till).

Mr Muscle är effektivt, men det ger ifrån sig ångor som man inte gärna andas in. Andra fabrikat är tillräckligt effektiva och snällare mot luftvägarna. 

• Anonym (Pia)

Har du diskmaskin så se om kylskåpshyllorna ryms i den, så slipper du stå och skrubba. 

Smutsiga väggar skrubbas nerifrån och upp (kontraintuitivt, men det funkar!), så är risken mindre att de blir randiga.

• Anonym (Sofia)

Biltemas ugnsrengöring är bäst, tycker jag! (om du har ett Biltema i närheten)
    Kalkavlagringar i badrummet (på kakel, duschvägg etc) får du bort genom att spreja/smeta på en blandning av Yes, ättika och vatten. Låt verkar en stund och torka bort. OBS! Använd ej om du har marmor!

• Anonym (Städerska)

Vad menas med väldigt lite pengar? Häxans badrumsrengöring är absolut bäst. Universalpasta är ett måste för diskbänken. Till resten spelar det mindre roll. Det går att städa det mesta med diskmedel. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Städerska) skrev 2025-06-25 11:56:10 följande:

Vad menas med väldigt lite pengar? Häxans badrumsrengöring är absolut bäst. Universalpasta är ett måste för diskbänken. Till resten spelar det mindre roll. Det går att städa det mesta med diskmedel. 

Köpte precis häxans grill och ugn spray och ska börja med ugnen nu.

Tack.
Svar på tråden Måste flyttstäda...