• Anonym (monets ankdam)

Vad händer med avliden, arv och prylar om ingen vill ha det?

Om en människa dör, och arvingar i flera led vägrar ha med dödsfallet att göra, vad händer då?

Undrar för min sambo vars ena förälders liv är på upphällningen och varken hon, hennes syskon, eller förälderns syskon vill ta i det hela med tång.

• Svar på tråden Vad händer med avliden, arv och prylar om ingen vill ha det?
  • Anonym

Kommunen
    Allmänna arvsfonden

• Anonym (Q)

Jag kan inte svara helt. Men jag antar att ingen vill ärva heller. Om det finns pengar i dödsboet så kan man ju betala någon att fixa det. 

Boutredningman  En boutredningsman kan man ansöka om via tingsrätten.

Om man avsäger sig ett ev. arv då, vet jag inte.

• Anonym (Lia)

Barnen får avsäga sig arvet.

Ett arv som ingen vill ha kan antingen avsägas eller avstås. En arvsavsägelse innebär att man avsäger sig rätten till arvet helt och hållet, medan ett arvsavstående innebär att arvet istället fördelas som om den som avstår hade avlidit före arvlåtaren. Det är upp till den enskilde arvingen att bestämma om hen vill ta emot arvet eller inte, och ingen kan tvinga någon att ta emot ett arv. 
    Här är en mer detaljerad förklaring:
    Arvsavsägelse:

Innebär att man helt avsäger sig rätten till arvet. 

Kan göras medan arvlåtaren är i livet eller efter dödsfallet. 

En avsägelse medan arvlåtaren lever måste ske skriftligen och undertecknas av både arvlåtaren och arvingen. 

En arvsavsägelse gäller även för arvingens eventuella avkomlingar, om inget annat anges i avtalet eller omständigheterna. 

En arvsavsägelse kan inte återkallas. 

Arvsavstående:

Innebär att man avstår från sin rätt att ärva och istället fördelas arvet som om man hade avlidit före arvlåtaren. 

Görs efter att arvlåtaren har avlidit. 

Kan göras fram till dess att arvskiftet sker. 

Arvet fördelas då till den som är näst på tur i arvskedjan. 

Ett arvsavstående kan inte göras till förmån för vem som helst, utan bara till förmån för någon som har arvsrätt efter arvlåtaren. 

Exempel:
    Om en person har två barn och ett av barnen avstår från sitt arv, kommer det barnets del av arvet att fördelas mellan det andra barnet och eventuella barnbarn. 
    Viktigt att tänka på:

En arvsavsägelse eller ett arvsavstående kan påverka ens rätt till exempelvis försörjningsstöd. 

Det är viktigt att vara medveten om konsekvenserna innan man tar ett beslut om att avsäga sig eller avstå från sitt arv. 

Det kan vara bra att ta juridisk rådgivning innan man fattar ett sådant beslut. 

Om ingen vill ha arvet:

Om ingen arvinge vill ha ett visst arv kan fastigheten eller lösöret säljas och vinsten delas mellan arvingarna.

Vid tvist om arvet kan en skiftesman utses för att besluta om arvet. 

• Anonym (Mimmi)

Man måste inte förvalta ett dödsbo men man måste betala en slant för att ansöka om boutredningsman och finns det bara skulder i boet kan man också få betala räkningen för dennes arbete :

Måste en arvinge förvalta dödsboet?

Huvudregeln till trots är det möjligt för en dödsbodelägare att ansöka hos tingsrätten om att en boutredningsman ska tillsättas (19 kap. 1 § ärvdabalken). Denne tar då över förvaltningen av dödsboet från dödsbodelägaren. En sådan ansökan kostar 900 kr. För sina tjänster får boutredningsmannen betalt ur dödsboets medel (19 kap. 19 § 2 stycket ärvdabalken). Saknas det medel i dödsboet för att betala boutredningsmannen så blir det den som gjort ansökan som blir ersättningsskyldig.

Hur du kan gå vidare i ditt ärende?
    Det är således fullt möjligt för dig att ansöka om att en boutredningsman ska tillsättas och på så sätt slippa förvalta dödsboet efter ditt syskon. Observera dock att det är förbundet med vissa kostnader.--

Vidare:

Dödsboet är en juridisk person och utgörs av den avlidnes kvarlåtenskap, det vill säga dennes samlade tillgångar och skulder. Dödsboet upphör att existera då kvarlåtenskapen har fördelats mellan arvingarna genom arvskifte. Fram till dess måste det förvaltas. I första hand ska detta göras av den avlidnes efterlevande make eller sambo, arvingar och universella testamentstagare (18 kap. 1 § ärvdabalken). Dessa brukar kallas för dödsbodelägare, det vill säga de äger alla en andel i dödsboet. Som huvudregel ska dödsbodelägarna gemensamt förvalta dödsboet. Skulle de inte göra detta på ett korrekt sätt så kan det i värsta fall leda till att de blir ersättningsskyldiga för den skada detta orsakar någon vars rätt är beroende av utredningen av boet (18 kap. 6 § ärvdabalken).

..
    Alltså: 
    Man avsäger sig inte ett arv genom att tillsätta boutredningsman, denne ska fortfarande se till att dela ut arv enligt lagen om så är möjligt.

lawline.se/answers/maste-arvingar-forvalta-dodsboet

• Anonym (F)

Det står rätt många övergivna hus framför allt på landsbygden. Känns som en äldre person dött och ingen vill städa upp eller ta hand om hus eller tomt.

• Anonym (monets ankdam)

Tack för svar. Jag vet inte hur klart det blev i mitt huvud, men jag får läsa flera gånger. 

Föräldern bor i en hyrd lägenhet, och som sagt så ärr ingen intresserad av att ta i detta med tång, så ingen kommer förmodligen heller ansöka om något. Jag kan till och med tänka mig att vissa kommer förneka släktskap eller att de kände till förälderns existens om någon frågar. 

Svar på tråden Vad händer med avliden, arv och prylar om ingen vill ha det?