• Anonym (Sanna)

Bostadsbidrag med nytt jobb, högre lön

Hej!

Jag har studerat under våren och har haft ett högt bostadsbidrag på närmare 3500kr per månad. Idag fick jag nytt jobb med en ingångslön på 38 000kr som jag börjar 1 augusti, och behöver givetvis meddela detta. Innebär det att jag blir automatiskt återbetalningsskyldig för den här första halvan av året? I informationen jag hittar kring det kan jag utläsa att man kan bli återbetalningsskyldig om man inte meddelar ändringen, men jag kanske missuppfattar?

• Svar på tråden Bostadsbidrag med nytt jobb, högre lön
  • Anonym (Återbetalning)

Bostadsbidraget du har fått är preliminärt, det kommer att göras en avstämning utifrån skatteverkets uppgifter. Du kommer då att få ett beslut om slutligt bostadsbidrag utifrån vad du faktiskt tjänade hela året. Du kommer alltså att behöva betala tillbaka även om du anmäler.

I undantagsfall kan man slippa betala tillbaka om man har anmält ändringen, men det handlar då om att man tex helt saknar inkomster för en lång tid framöver. Så det är bara att lägga undan pengar så att du kan betala tillbaka direkt (så slipper du en hög ränta).

• Anonym (Har också bostadsbidrag)

När du anmäler din nya högre beräknade årsinkomst gör de en ny beräkning av ditt bostadsbidrag. Kommer de fram till att du fått mer i bidrag än du skulle ha fått, får du betala tillbaka. Det kan du göra redan nu och i år isf. Men, den slutgiltiga uträkningen görs nästa år, då de kontrollerar din inkomst mot Skatteverkets uppgifter. Då får du ett slutgiltigt besked. Har du redan betalt in i förskott behöver du du inte betala in nästa år. Annars sker inbetalningen då.

Det är det som är det dumma med bostadsbidrag, att de räknar inkomster under hela året. Men genom att kontakta dem direkt kan du tidigare stoppa en felaktig utbetalning samt redan nu veta hur mycket de eventuellt vill att du betalar tillbaka.

Lycka til!

• Anonym (Sanna)

Tack så mycket för svar!
    Jag misstänkte att det kunde vara så, även om informationen är både bristfällig och lite missvisande i så fall. Varför inte uttryckligen skriva vad som gäller i ett räkneexempel, måste ju vara jättemånga i min sits som tar examen och börjar jobba med betydligt högre inkomst. Som bäddat för ekonomiska smällar om man inte är uppmärksam och aktiv.
    Jag räknade om vad min årsinkomst kommer bli för detta året i kassakollen, det blir totalt 280 000kr eftersom min nya lön är retroaktiv. Det anges att jag fortfarande har rätt till 1700kr i bostadsbidrag per månad och har fått det dubbla, så då kanske inte smällen blir så stor trots allt om jag nollar mig nu.

• Zoegazz

De räknar ut hur mycket du skulle fått med din nya lön vs hur mycket du redan fått. Jag har ringt in varje gång jag tjänat extra eller fått högre lön. Någon gång har de då valt att avbryta bidraget för resten av året för att minimera risken jag blir återbetalningsskyldig. Gissar dock om du får så hög lön och fått så högt bostadsbidrag att du riskerar att betala tillbaka lite. Tänker viktigaste är att du inte tar emot mer. 

• Anonym (Sanna)
    Zoegazz skrev 2025-06-26 09:28:47 följande:

De räknar ut hur mycket du skulle fått med din nya lön vs hur mycket du redan fått. Jag har ringt in varje gång jag tjänat extra eller fått högre lön. Någon gång har de då valt att avbryta bidraget för resten av året för att minimera risken jag blir återbetalningsskyldig. Gissar dock om du får så hög lön och fått så högt bostadsbidrag att du riskerar att betala tillbaka lite. Tänker viktigaste är att du inte tar emot mer. 

Jag räknar väl med det jag med, och nollade mig idag, å andra sidan går det ju att räkna ut redan nu vad min årsinkomst kommer bli.
Svar på tråden Bostadsbidrag med nytt jobb, högre lön