Anonym (Abc) skrev 2025-06-26 00:33:19 följande:
Jag har läst sjukt mycket självhjälpsböcker, lyssnat på hundratals timmar med poddar, gått hos psykolog.
Varför?
Jag föddes i arbetarklassen och växte upp med en känsla av hopplöshet. Att allt är ödet och att man fått sin lott i livet och att det är vad det är.
Det enda man kunde hoppas på var en lottovinst.
En dag, alldeles för sent i livet egentligen, så beklagade sig en släkting över en annan släktings otur. Jag delade inte personens uppfattning av att det var otur, snarare hade jag rakt motsatt uppfattning. Då föll polletten ned. I hur många situationer har jag inte skyllt på ödet eller otur när saker gått fel?
Letar man efter fel så hittar man dem.
Efter den uppenbarelsen så började jag söka. Jag började våga mer. Tog på mig mer på jobbet. Kastade mig ut i okända vatten.
Allt blev lättare. Roligare.
Sen ska jag inte påstå att jag är färdig. Det räknar jag med vara en livslång resa. Men så här ca 8 år in i min utveckling tjänar jag betydligt mer och har en sundare inställning till livet.
Vilken helt fantastisk berättelse du delar och ännu mer fantastisk upplevelse och insikt. Glad för din skull, bra jobbat och härligt att du delar den här.
Jag hade en fantastisk människa och lektor i psykologi när jag pluggade. Hon hade en massa kloka saker att säga och en av de som stannat med mig var hur hon alltid sa: "Det handlar inte om hur man har det. Det som har betydelse är hur man tar det". Sedan dess har livet bjudit på åtskilliga tillfällen då just det har bevisats.