• Jimmy75

Personlig utveckling

Vad har du gjort/vad gör du för att utveckla dig själv? Har du läst någon särskild bok? Lyssnat på någon podd/intervju? Gått på någon föreläsning? Kollat någon dokumentär? Har du börjat ändra på något? Äta mer hälsosamt? Börjat med någon fysisk aktivitet?

Ja, du fattar. Jag är nyfiken på vad du gör eller har gjort inom området att utveckla dig själv och är inte supersnäv i definitionen. Tänker att allt du företagit dig i syfte att självförbättra eller ändra ditt liv i positiv riktning är kul att höra om. Kanske kan just det du skriver inspirera någon annan.
    Eller ännu bättre....MIG 😄

• Svar på tråden Personlig utveckling
  • Anonym (Självhjälpsböcker..)

Har läst ett antal s.k. självhjälpsböcker i mitt liv, och det ser ju så lätt ut när man läser dem, men desto svårare att omsätta i praktiken tyvärr. De flesta man möter har tyvärr en negativ/ pessimistisk livssyn och när jag då försöker se möjligheter istället för problem, så vill andra hellre se problemen. Jag tror att de flesta trivs med en tillvaro där det mesta är förutsägbart, och föredrar att hålla sig till invanda rutiner. 

Att utvecklas kan innebära att man behöver gå utanför sin komfortzon, och få är villiga till det.

• Anonym (Abc)

Jag har läst sjukt mycket självhjälpsböcker, lyssnat på hundratals timmar med poddar, gått hos psykolog.

Varför?

Jag föddes i arbetarklassen och växte upp med en känsla av hopplöshet. Att allt är ödet och att man fått sin lott i livet och att det är vad det är.

Det enda man kunde hoppas på var en lottovinst.

En dag, alldeles för sent i livet egentligen, så beklagade sig en släkting över en annan släktings otur. Jag delade inte personens uppfattning av att det var otur, snarare hade jag rakt motsatt uppfattning. Då föll polletten ned. I hur många situationer har jag inte skyllt på ödet eller otur när saker gått fel? 

Letar man efter fel så hittar man dem.

Efter den uppenbarelsen så började jag söka. Jag började våga mer. Tog på mig mer på jobbet. Kastade mig ut i okända vatten.

Allt blev lättare. Roligare.

Sen ska jag inte påstå att jag är färdig. Det räknar jag med vara en livslång resa. Men så här ca 8 år in i min utveckling tjänar jag betydligt mer och har en sundare inställning till livet. 

• Jimmy75
    Anonym (Abc) skrev 2025-06-26 00:33:19 följande:

Jag har läst sjukt mycket självhjälpsböcker, lyssnat på hundratals timmar med poddar, gått hos psykolog.

Varför?

Jag föddes i arbetarklassen och växte upp med en känsla av hopplöshet. Att allt är ödet och att man fått sin lott i livet och att det är vad det är.

Det enda man kunde hoppas på var en lottovinst.

En dag, alldeles för sent i livet egentligen, så beklagade sig en släkting över en annan släktings otur. Jag delade inte personens uppfattning av att det var otur, snarare hade jag rakt motsatt uppfattning. Då föll polletten ned. I hur många situationer har jag inte skyllt på ödet eller otur när saker gått fel? 

Letar man efter fel så hittar man dem.

Efter den uppenbarelsen så började jag söka. Jag började våga mer. Tog på mig mer på jobbet. Kastade mig ut i okända vatten.

Allt blev lättare. Roligare.

Sen ska jag inte påstå att jag är färdig. Det räknar jag med vara en livslång resa. Men så här ca 8 år in i min utveckling tjänar jag betydligt mer och har en sundare inställning till livet. 

Vilken helt fantastisk berättelse du delar och ännu mer fantastisk upplevelse och insikt. Glad för din skull, bra jobbat och härligt att du delar den här.

Jag hade en fantastisk människa och lektor i psykologi när jag pluggade. Hon hade en massa kloka saker att säga och en av de som stannat med mig var hur hon alltid sa: "Det handlar inte om hur man har det. Det som har betydelse är hur man tar det". Sedan dess har livet bjudit på åtskilliga tillfällen då just det har bevisats.

• Anonym (Mori)

Jag läste allt jag hittade som barn och ung. Eftersom min mamma är helt hopplös, blyg och har social fobi hade hon nog en dryg hyllmeter med självhjälpsböcker och jag klämde allihop innan jag var 15.

Jag har byggt min personlighet själv med stor medvetenhet och den fungerar bra för att få bra jobb och imponera på män, men kvinnor tycker ofta att jag är lite för mycket. Kvinnor som själva kan ta plats och har ledande roller umgås gärna med mig.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Självhjälpsböcker..) skrev 2025-06-26 00:10:34 följande:

Har läst ett antal s.k. självhjälpsböcker i mitt liv, och det ser ju så lätt ut när man läser dem, men desto svårare att omsätta i praktiken tyvärr. De flesta man möter har tyvärr en negativ/ pessimistisk livssyn och när jag då försöker se möjligheter istället för problem, så vill andra hellre se problemen. Jag tror att de flesta trivs med en tillvaro där det mesta är förutsägbart, och föredrar att hålla sig till invanda rutiner. 

Att utvecklas kan innebära att man behöver gå utanför sin komfortzon, och få är villiga till det.

Så det är andras fel att du inte lyckas utvecklas genom självhjälpsböcker?
Svar på tråden Personlig utveckling