• Anonym (Brottslingar_nejtack)

Bryter ni kontakten med en släkting, vän eller bekant som begått ett brott?

Jag tycker iallafall att om en person begått fler än ett brott så är det anledning nog att bryta kontakten med denne, men inte pga småförseelser som t.ex. snatteri eller att ha kört några km för fort. Men bryter definitivt kontakten med någon som blivit åtalad för t.ex. misshandel, sexuellt ofredande, olaga hot och förtal, samt inbrott och grov stöld.

En person som begått ett grovt eller flera grova brott känner jag att jag inte har något gemensamt med och personen har gjort bort sig duktigt i mina ögon.

Men också för att om personen är kapabel till att begå sådana brott, så förlorar jag min tillit till denne och oroas över om denne skulle kunna begå brott även mot mig.

• Svar på tråden Bryter ni kontakten med en släkting, vän eller bekant som begått ett brott?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (M)
    Lynx123 skrev 2025-06-27 12:48:15 följande:
    För att inte tala om det ENORMA mörkertalet bland kvinnor som.inte vågar berätta/anmäla.
    Absolut, det existerar också. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (M) skrev 2025-06-27 11:48:02 följande:
    Vilket är det man faktiskt inte vet eftersom det ÄR ERT STORT MÖRKERTAL bland män som blir utsätta av misshandel från sina fruar/kvinnor eller blir våldtagna av sina fruar/kvinnor. 
    När en misshandlad man väljer/vågar lämna sin våldsamma partner, riskerar han att dödas då? På samma vis som kvinnor gör när de lämnar sin våldsamma man? Var är alla protestgrupper, lobbygrupper, organisationer om kvinnors våld mot män? Var är alla artiklar om män som mördats för att han lämnat sin våldsamma kvinnliga partner? Var är alla män som tvingas leva gömda med sina barn (eller själva) från sina våldsamma kvinnliga ex? 

Om nu mörkertalet är så stort, varför höjs inte rösterna mer då för att uppmärksamma samhället på alla dessa farliga, våldsamma kvinnor? 

Lägg av med att bagatellisera att mäns våld mot kvinnor är betydligt värre och ett större problem än tvärtom. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Nej) skrev 2025-06-28 00:24:05 följande:
    När en misshandlad man väljer/vågar lämna sin våldsamma partner, riskerar han att dödas då? På samma vis som kvinnor gör när de lämnar sin våldsamma man? Var är alla protestgrupper, lobbygrupper, organisationer om kvinnors våld mot män? Var är alla artiklar om män som mördats för att han lämnat sin våldsamma kvinnliga partner? Var är alla män som tvingas leva gömda med sina barn (eller själva) från sina våldsamma kvinnliga ex? 

Om nu mörkertalet är så stort, varför höjs inte rösterna mer då för att uppmärksamma samhället på alla dessa farliga, våldsamma kvinnor? 

Lägg av med att bagatellisera att mäns våld mot kvinnor är betydligt värre och ett större problem än tvärtom. 
    Kanske, kanske inte. 

Nej, jag bagatiliserar inte mäns våld mot kvinnor. Jag vara talar om ren fakta att även män kan bli missha delade av kvinnor. Men det är något man inte talar högt om då det kan anses som pinsamt. 

Anledningen att man inte hör speciellt mycket om att män misshandlas av sina fruar/kvinnor är för att dessa inte anmäls i lika stor grad som tvärt om. 
  • Anonym (M)

Lägg av med att bagatellisera att mäns våld mot kvinnor är betydligt värre och ett större problem än tvärtom
    Oavsett vilket kön som utför våldet är dessa lika mycket värst och ett lika stort problem. Men det ena talas det om och det andras talas det inte om (det har mer accepterats att det kan hända). 
  • Faile

För att "någon annan" ska göra allt det där. 
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Anonym (Nej)
    Anonym (M) skrev 2025-06-28 00:39:15 följande:
    Oavsett vilket kön som utför våldet är dessa lika mycket värst och ett lika stort problem. Men det ena talas det om och det andras talas det inte om (det har mer accepterats att det kan hända). 
    Det pratas inte om det för att de utsatta männen inte pratar om det, inte organiserar sig, inte protesterar, inte skapar organisationer för att hjälpa män i dessa situationer. 

Kvinnor har satt männens våld mot kvinnor på agendan genom att börja protestera och höja sina röster. Och ju mer kvinnor höjer dina röster, desto aggressivare beter dig män i kommentarer på sociala medier etc, där de hotar med våldtäkt, gruppvåldtäkt, mord, misshandel, gravfridsbrott etc.

Men visst, våldsamma kvinnor är problemet.... #ironi 
  • Tow2Mater
    Anonym (Nej) skrev 2025-06-28 01:15:01 följande:
    Det pratas inte om det för att de utsatta männen inte pratar om det, inte organiserar sig, inte protesterar, inte skapar organisationer för att hjälpa män i dessa situationer. 

Kvinnor har satt männens våld mot kvinnor på agendan genom att börja protestera och höja sina röster. Och ju mer kvinnor höjer dina röster, desto aggressivare beter dig män i kommentarer på sociala medier etc, där de hotar med våldtäkt, gruppvåldtäkt, mord, misshandel, gravfridsbrott etc.

Eftersom deras berättelser ofta blir ifrågasatta, misstrodda och förlöjligade.

Att män utsätts för våld av en kvinnlig partner är vanligare än man kanske tror. De skyddsnät som genom åren byggts upp för våldsutsatta kvinnor saknas dock för männen. I stället blir deras berättelser ofta ifrågasatta och förlöjligade, de förlorar sig själva i relationen och drar sig för att söka hjälp.

?Du är väl en man? Du kan väl stå upp för dig själv??

När en man kontaktar polis, socialtjänst eller sjukvård för att berätta att han utsatts för våld av sin kvinnliga partner kan han mötas av ifrågasättande, skepsis, misstro och förlöjligande. Det visar en ny avhandling i socialt arbete vid Linnéuniversitetet av Caroline Hansén.

lnu.se/mot-linneuniversitetet/aktuellt/nyheter/2024/man-som-utsatts-for-vald-i-nara-relationer-misstros-ofta-av-samhallet/
  • Anonym (M)
    Anonym (Nej) skrev 2025-06-28 01:15:01 följande:

För att de skäms. 

Människor som misshandlar andra är problemet. Könet är egentligen irrelevant. 

Misshandel är lika illa oavsett vilket kön den dom misshandlar har. 
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2025-06-28 01:19:20 följande:
    Eftersom deras berättelser ofta blir ifrågasatta, misstrodda och förlöjligade.

Att män utsätts för våld av en kvinnlig partner är vanligare än man kanske tror. De skyddsnät som genom åren byggts upp för våldsutsatta kvinnor saknas dock för männen. I stället blir deras berättelser ofta ifrågasatta och förlöjligade, de förlorar sig själva i relationen och drar sig för att söka hjälp.

?Du är väl en man? Du kan väl stå upp för dig själv??

När en man kontaktar polis, socialtjänst eller sjukvård för att berätta att han utsatts för våld av sin kvinnliga partner kan han mötas av ifrågasättande, skepsis, misstro och förlöjligande. Det visar en ny avhandling i socialt arbete vid Linnéuniversitetet av Caroline Hansén.

lnu.se/mot-linneuniversitetet/aktuellt/nyheter/2024/man-som-utsatts-for-vald-i-nara-relationer-misstros-ofta-av-samhallet/
    Precis. 
  • Anonym (Kri)
    Anonym (Ert) skrev 2025-06-27 12:41:21 följande:

Hade inte brutit med mina barn. 

Men har faktiskt en pedofil i familjen som sitter inne, vill inte ha kontakt med personen igen.

Förståeligt. Jag har en avlägsen släkting som suttit på anstalt för att ha mördat.

Han var drogpåverkad när han begick gärningen och drogfri idag vad jag vet men ändå. Tror inte att jag skulle vilja umgås med honom faktiskt. Någon som med berått mod dödat en annan människa skrämmer mig.
  • Anonym (Seved)

"Mörkertal", fan vilket bra ord. Det låter ju mycket mer vetenskapligt och vederhäftigt än att säga som det är: Jag har ingen aning, ingen källa, inga fakta, jag bara gissar utifrån min förutfattade mening.

• Anonym (M)
    Anonym (Seved) skrev 2025-06-28 16:05:16 följande:

"Mörkertal", fan vilket bra ord. Det låter ju mycket mer vetenskapligt och vederhäftigt än att säga som det är: Jag har ingen aning, ingen källa, inga fakta, jag bara gissar utifrån min förutfattade mening.

Eller så man acceptera att det är ett stort mörkertal när det handlar om misshandel och våldtäkter, oavsett vilket kön förövaren har. 
  • Anonym (Seved)
    Anonym (M) skrev 2025-06-28 18:32:02 följande:
    Eller så man acceptera att det är ett stort mörkertal när det handlar om misshandel och våldtäkter, oavsett vilket kön förövaren har. 
    Hur vet du att det är ett stort mörkertal? 
    Har du någon källa?
    Eller fantiserar du?
  • Anonym (M)
    Anonym (Seved) skrev 2025-06-28 20:16:47 följande:
    Hur vet du att det är ett stort mörkertal? 
    Har du någon källa?
    Eller fantiserar du?
    Så du tror att alla som utsätts, oavsett kön, anmäler?
  • Anonym (Seved)
    Anonym (M) skrev 2025-06-28 20:39:51 följande:
    Så du tror att alla som utsätts, oavsett kön, anmäler?
    Nej, det tror jag inte. Men det är du som påstår att det finns ett stort mörkertal, och då undrar jag hur du kan veta det.
  • Anonym (Julia)

Ett annat perspektiv är att det kan vara farligt att stå i fortsatt kontakt med den som blivit inblandad i organiserad brottslighet.

Det kan räcka med att ha bevittnat något, eller som i mitt exempel ovan ha blivit meddragen utan att få veta att ett brott planerades och att detta p.g.a. omständigheter också blev ett grovt brott. 

Har brottslingen närstående är hen alltid sårbar, och anhöriga kan känna sig tvungna att ta avstånd för att om möjligt försöka avstyra att andra familjemedlemmar används som slagträ när det ska vittnas i domstol. 

Det är lätt att säga sig själv att du alltid skulle vittna. Du kanske faktiskt är beredd att riskera din egen kropp och säkerhet. Men om gänget kan tänka sig att gå på dina barn eller dina gamla föräldrar, hur lätt blir det då?

• Anonym (Fundersam)

Kärlen är stor. Tror inte jag skulle göra det om det var någon nära mig, utan istället velat stötta och förstå hur det kunde bli så fel. Om du ser på många kända fall av t.ex seriemördare bryter sällan deras familjer kontakten med dom utan blir förtvivlande istället.

Svar på tråden Bryter ni kontakten med en släkting, vän eller bekant som begått ett brott?