• Anonym (misse)

Parkerad husvagn, tillåtet?

Bor i ett bostadsområde i södra Sverige där det flyttade in en familj i höstas. Tydligen har de fått för sig att det är okej att parkera sin husvagn precis vid boendeparkeringen över sommaren. Den har stått där sen i maj. Inte för att jag vill vara den men, har själv stått på kö till boendeparkering och får lov att flytta min bil dagligen från gästparkeringen på andra sidan gatan, så nog sticker det i ögonen.

Har frågat kommunen vad som gäller och de skulle skicka ut nån och kolla, men det händer ingenting.

• Svar på tråden Parkerad husvagn, tillåtet?
  • Anonym (A)

Beror på vad det är för regler. Här får man inte ens ha släp på en parkeringsplats i ett dygn. Men jag bor i radhus med tillhörande gemensam parkering. Bor du i hyresrätt så kontakta hyresvärden. 

• Mandel

Du skriver vid boendeparkeringen och inte på boendeparkeringen så jag tolkar det som att den står på gräset utanför/ ej inom uppritad ruta. Det är inte ok utan ska ge böter.
    Har ni parkeringsbolag som sköter bevakningen så hör av dig till dem.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (man51)

Nu framgår det ju inte i tydlighet - men hur fungerar parkeringen? finns det skyltar? Du skriver nära boendeparkering, du skriver gästparkering, du skriver bostadsområde.

Vad är det för typ av bostäder? Hyresrätter, bostadsrätter? På vems mark ligger parkeringsplatserna? Kommunal mark? Hyresvärdens? Brf:ens?

Betald eller obetald? Tidsbegränsat?

Finns vissa hyresvärdar som inte tillåter "långtidsparkering", lika så vissa kommuner, även på obetalda parkeringar. Där man kan bli ombedd (först) att flytta på fordonet. Det är liksom inte meningen att man ska ställa husvagnar och släp på "bilparkeringar".

Finns vissa Brf:er som har tydliga regler kring vilka slags "fordon" som får stå på boendeparkeringar. Exempelvis så känner jag till Brf:er som motsäger sig "långtidsparkering" av exempelvis husvagnar, husbilar, släpvagnar.

Så återigen, hör med din hyresvärd/brf (eftersom du verkar stå i kö för boendeparkering), hör med din kommun.

• Anonym

Du måste ligga på om det ska hända något

• Anonym (misse)

Det är hyresrätter, om jag förstår tomtkartan rätt så är det inte fastighetsäagarens mark utan kommunens mark. Är som en stor gräsyta brevid boendeparkeringen. Finns typ ett fåtal gästparkeringar. Är väl inget parkeringsbolag som åker runt och kollar direkt, mest boende som gnäller om nån "råkar" parkera på deras parkering . 

Vet att det pratas tyst om husvagnen men folk är väl som svenskar och knyter händerna i fickorna. Börjar jag klaga lite för högt får man väl folk emot sig istället.

• Anonym

Finns det ingen skylt i området där det står vilket företag som sköter parkeringarna? 

• Anonym (X)

Det krävs med största sannolikhet bygglov för parkering eller uppställngsplats om inte annat.

Men även olovlig parkering ur synpunkten markägare

• Anonym (Suck)

Den svenska avundsjukan vet inga gränser. Grattis till att ha vunnit veckans Karen-pris.

• Anonym (A)
    Anonym (misse) skrev 2025-06-27 11:37:55 följande:

Det är hyresrätter, om jag förstår tomtkartan rätt så är det inte fastighetsäagarens mark utan kommunens mark. Är som en stor gräsyta brevid boendeparkeringen. Finns typ ett fåtal gästparkeringar. Är väl inget parkeringsbolag som åker runt och kollar direkt, mest boende som gnäller om nån "råkar" parkera på deras parkering . 

Vet att det pratas tyst om husvagnen men folk är väl som svenskar och knyter händerna i fickorna. Börjar jag klaga lite för högt får man väl folk emot sig istället.

Det kan ändå löna sig att prata med hyresvärden även om det är kommunens mark.T ex kan de fixa ett parkeringstillstånd per hyresgäst och avgift för övriga fordon.
  • Anonym (misse)
    Anonym (Suck) skrev 2025-06-27 20:48:44 följande:

Den svenska avundsjukan vet inga gränser. Grattis till att ha vunnit veckans Karen-pris.

Och en annan vann priset för årets mest onödiga kommentar. Verkar finnas en handfull för många individer som gillar att trycka ner andra för att de har lust. Gå och gräv ner dig under din sten igen tills du har något konstruktivt att komma med.
Svar på tråden Parkerad husvagn, tillåtet?