Det som menas är att ditt barn har det bättre i parken när du går dit med honom för att han ska få leka med Teo än han har när han lämnas bort på en förskola med 15+ andra barn och i bästa fall ett par tre stressade och trötta pedagoger och värsta fall direkt elaka, bittra och oengagerade sådana (inte ovanligt). Att barn har det bäst med sina föräldrar handlar inte om att det är det bästa att spärra in ditt barn i hemmet och träffa aldrig folk!
Det är ett trauma för små barn att lämnas bort. Det är inte menat så. Det är därför många skriker, gråter, bråkar, tramsar, gömmer sig vid lämning och gör likadant vid hämtning för då är de sårade och vill vissa sitt missnöje med att föräldern övergivit dem hela dagen eller så har barnen knutit an mer till barn/personal på förskolan så det börjar skrika när det dras från sina anknytningspersoner/kompisar som de ser som sin familj efter de träffar dem mer eller lika mycket som sin faktiska familj.
Småbarn vill inte bli bortlämnade, det går mot naturen. Riktigt små barn har ingen tidsuppfattning och förstår inte att mamma/pappa kommer tillbaka sen, för dem är det mamma går och försvinner iväg utan mig = jag är i fara, jag är övergiven, mamma har glömt mig, mamma kommer aldrig tillbaka = skrik av ångest, rädsla och instinkt för mamma ska höra mig och ta med mig. Vissa barn har trasig anknytning och bryr sig därför inte när föräldrarna går. Vissa barn är mer orädda och väldigt icke-ångestfyllda och bryr sig därför inte när föräldrarna går. Vissa barn är mycket framåt och knyter lätt nya anknytningar och bryr sig därför inte när föräldrarna går. Men faktum kvarstår att det inte är det bästa för barnet att kastas in i en stimmig grupp jämnåriga barn och vara från sina föräldrar och familj hela dagarna. Den psykiska ohälsan har bara ökat både hos vuxna och barn, det började när fler barn började gå på dagis/förskola. Vi har flera generationer med trasiga anknytningsmönster och det är delvis därför partners inte värderas eller relationer håller numera.
Det finns forskning som visar att barn som gått på förskola är mer utåtagerande än barn som inte gjort det och det verkar vara permanent. Barnen som gått på förskolan var fortfarande mer utåtagerande vid 12 års ålder, det var så långt studien då sträckte sig.
Barn som gått på förskola hade ett litet försprång akademiskt det första året i skolan jämfört med barn som inte gjort det, men därefter jämnades det ut och man kunde inte se några skillnader. Det försprånget togs alltså in snabbt.
Ja, förskolan behövs för att föräldrar ska kunna försörja sig men man ska inte inbilla sig att det är det bästa för barnen. Det är ett nödvändigt ont och man får göra det så bra man kan i förskolan men det är inte bäst och kan inte vara bäst, det går emot naturen. Och ja psykiskt sjuka, våldsamma, alkoholiserade, neddrogade, ondskefulla psykföräldrar är givetvis undantagen, det är inget som behöver påpekas.