• Anonym (Mama)

Stöld eller inte?

I skilsmässan tog exmaken i princip allt. Han tömde och flyttade när han var ensam i huset. Sen dess har jag på bilder från barnen sett så mycket av mina saker där.

För ett tag sen tog ett av barnen med sig något från pappans hem, som hon "lånade med sig". Det var något jag köpt till barnen, en till varje och han hade tagit ALLA. Jag sa åt mitt barn att lämna kvar det här och förklarade varför.

Nu är pappan vansinnig och anklagar mig för stöld, trots att han var den som stal till att börja med.

• Svar på tråden Stöld eller inte?
  • Anonym (A)
    Anonym (Mama) skrev 2025-06-26 13:29:58 följande:
    Stöld eller inte?

I skilsmässan tog exmaken i princip allt. Han tömde och flyttade när han var ensam i huset. Sen dess har jag på bilder från barnen sett så mycket av mina saker där.

För ett tag sen tog ett av barnen med sig något från pappans hem, som hon "lånade med sig". Det var något jag köpt till barnen, en till varje och han hade tagit ALLA. Jag sa åt mitt barn att lämna kvar det här och förklarade varför.

Nu är pappan vansinnig och anklagar mig för stöld, trots att han var den som stal till att börja med.

Hur kommer det sig att ni inte gjorde en ordentlig bodelning?

Du skulle ha tagit tag i det med en gång, fotat det tomma hemmet. Det måste gå att anmäla någonstans, att bodelningen inte är gjord. Han har ju inget bevis för att du skrivit på något. 

Kontakta en advokat eller jurist. Låt inte honom komma undan.
  • Anonym (Mama)
    Anonym (A) skrev 2025-06-26 13:38:16 följande:
    Hur kommer det sig att ni inte gjorde en ordentlig bodelning?

Du skulle ha tagit tag i det med en gång, fotat det tomma hemmet. Det måste gå att anmäla någonstans, att bodelningen inte är gjord. Han har ju inget bevis för att du skrivit på något. 

Kontakta en advokat eller jurist. Låt inte honom komma undan.
    Jag är alldeles för trasig efter åren med honom, det är inget jag orkar bråka om, det jag undrar är det jag frågar, om det kan räknas som stöld att jag sa åt barnet att lämna kvar saken här. Den är ju barnens, så då borde den kunna få vara där barnet vill att den ska vara.
  • fornminne
    Anonym (Mama) skrev 2025-06-26 13:42:12 följande:
    Jag är alldeles för trasig efter åren med honom, det är inget jag orkar bråka om, det jag undrar är det jag frågar, om det kan räknas som stöld att jag sa åt barnet att lämna kvar saken här. Den är ju barnens, så då borde den kunna få vara där barnet vill att den ska vara.

Självklart är det inte stöld om du har ägt det från början och gett till barnen.

Det är ju han som har snott det.

Behåll det och låt honom gorma. Behåll gärna fler saker därifrån, så får du i alla fall NÅGOT i kompensation för att han olovligen lade beslag på hela bohaget, trots att han egentligen bara har rätt till hälften.

Om du inte orkar bråka om det, ta det du kan. Som han gjorde.

• Anonym (M)
    Ja, det kan räknas som stöld. Finns det något som bevisar att det tillhör barnet? Eller att det är du som köpt det?
  • Anonym (prata)
    Anonym (Mama) skrev 2025-06-26 13:29:58 följande:
    Stöld eller inte?

Det där borde du ju tagit tag i på en gång, sett till att dokumentera allt han tog, gjort en ordentlig bodelning. 

Och nu, nu ska du ju inte blanda in barnen i den här konflikten om sakerna. Det får du ju återigen ta med pappan. 
  • Anonym (prata)
    Frågan är varför du sa åt barnet ätt lämna saken hos dig? Eller var det barnet som ville ha den hos dig?

Om du inte orkar bråka med pappan och vill att barnet ska ha en sån sak i ditt hem så får du köpa en ny till ditt hem. Inte använda barnet som sköld för att du själv inte vågar ta en konflikt med pappan. 
  • Anonym (Mama)
    Anonym (prata) skrev 2025-06-26 14:12:56 följande:
    Frågan är varför du sa åt barnet ätt lämna saken hos dig? Eller var det barnet som ville ha den hos dig?

Om du inte orkar bråka med pappan och vill att barnet ska ha en sån sak i ditt hem så får du köpa en ny till ditt hem. Inte använda barnet som sköld för att du själv inte vågar ta en konflikt med pappan. 
    Barnet är ingen sköld. Hen tog med sig det på eget bevåg och det är ju hens sak, så då borde hen själv få välja vart det ska ligga. Barnet ville ha det här och jag sa åt hen att lämna kvar den. Pappan har två till av exakt samma, eftersom jag köpte till varje barn och han tog alla.
  • Anonym (Mama)
    Anonym (prata) skrev 2025-06-26 14:10:44 följande:
    Det där borde du ju tagit tag i på en gång, sett till att dokumentera allt han tog, gjort en ordentlig bodelning. 

Och nu, nu ska du ju inte blanda in barnen i den här konflikten om sakerna. Det får du ju återigen ta med pappan. 
    När jag var nedbruten efter åratal av misshandel hade jag verkligen inte den orken. Jag var glad att jag ens överlevde separationen.
  • Anonym (Mama)
    Anonym (M) skrev 2025-06-26 14:07:46 följande:
    Ja, det kan räknas som stöld. Finns det något som bevisar att det tillhör barnet? Eller att det är du som köpt det?
    Jag har garanterat kvitton i mailen ja och barnen vet att det är deras. Han har mängder av saker som är mitt hos sig, men just det här är barnets.
  • Anonym (J)

Rätt ofta anses det att om ingen bodelning görs gäller aktuellt läge efter ett tag. Skulle tolkningen bli så är sakerna hemma hos honom hans. 

• Anonym (Petra)
    Anonym (Mama) skrev 2025-06-26 15:13:46 följande:
    När jag var nedbruten efter åratal av misshandel hade jag verkligen inte den orken. Jag var glad att jag ens överlevde separationen.
    I sådana fall hoppas jag att du har polisanmält honom för misshandel? Är det eftervåld också?
  • Anonym (A)
    Anonym (Petra) skrev 2025-06-26 20:35:24 följande:
    I sådana fall hoppas jag att du har polisanmält honom för misshandel? Är det eftervåld också?

Ekonomiskt våld. 

• Anonym (Mama)
    Anonym (Petra) skrev 2025-06-26 20:35:24 följande:
    Har inte anmält något alls. Han är otroligt manipulativ och jag vågar inte. Numera försöker han göra mig illa på andra sätt, genom barnen tex, men de har sett igenom
    honom, så det biter inte på dem tack och lov...
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Mama) skrev 2025-06-26 21:22:47 följande:
    Har inte anmält något alls. Han är otroligt manipulativ och jag vågar inte. Numera försöker han göra mig illa på andra sätt, genom barnen tex, men de har sett igenom
    honom, så det biter inte på dem tack och lov...
    Det låter verkligen inte som en bra situation vare sig för dig eller dina barn.

Jag förstår att du är livrädd, men gör det ändå. om inte annat för att du och dina barn ska kunna ha ett bra liv framåt utan rädslor.

Här kommer en inspirationssida. vibrytertystnaden.com/category/vara-berattelser-om-eftervaldet/

Du är inte ensam och du kan inte låta honom få komma undan med sitt dåliga beteende. Gör inte du något åt situationen så kommer helvetet att fortsätta för er.

Det finns hjälp att få. Prata med sådana som sitter med rätt kunskap. De kan hjälpa er.

www.unizonjourer.se/kvinnojourenviljan/rad-och-stod/eftervald/
  • Anonym (H)

Låt han bli vansinnig. Det är upp till honom att driva det vidare och är det något av ringa värde kommer inget hända, om han nu, troligen mot förmodan, skulle göra en sak av det här.

• Anonym (prata)
    Anonym (Mama) skrev 2025-06-26 15:12:01 följande:
    Barnet är ingen sköld. Hen tog med sig det på eget bevåg och det är ju hens sak, så då borde hen själv få välja vart det ska ligga. Barnet ville ha det här och jag sa åt hen att lämna kvar den. Pappan har två till av exakt samma, eftersom jag köpte till varje barn och han tog alla.
    Istället för att du själv pratade med pappan så lät du barnet ta med saken och lämna den hos dig. Och pappan blev arg. Det innebär att du låter barnet vara den som kommunicerar och tar ansvar för sakerna och konflikten. För att du inte orkar prata med pappan.  
  • Anonym (prata)
    Anonym (Mama) skrev 2025-06-26 15:13:46 följande:
    Men barnen ska alltså bo hos honom ändå, och gå mellan er i alla fortsatta konflikter? 
Svar på tråden Stöld eller inte?