• Anonym (A)

Måla som gravid

Hej!
     jag är gravid i vecka 24 och jag och min sambo ska måla om hela vårt hus på 116 kvadrat invändigt. Jag har dock fått kalla fötter nu när jag läser om det, hur ?farligt? eller inte farligt det är för gravida. Jag kan läsa att Så länge man använder vattenbaserade färger så ska det vara ok, men samtidigt står det att man ska undvika att vistas i nymålat som gravid. Jag har en önskan att hjälpa mig sambo att måla, men även om jag skulle undvika det så behöver jag ju bo, sova och äta i miljön under hela tiden då vi tänkt måla i vårt nuvarande boende och ta ett rum i taget. Vad säger ni som är målare i yrket, för googlar men så får man upp allt möjligt? eller ni som inte är målare, vad har ni för erfarenhet? Någon som känt som mig? 
  • Svar på tråden Måla som gravid
  • Anonym (H)

Jag hade undvikit det. Farligt eller ej, svårt att forska på varje kemikalie, och det kommer ge dig en onödig oro. 

• Anonym (M)

Varför inte vänta tills efter barnet kommit?

Eller ta ett rum i taget, ett rummet du undviker tills färgen torkat. 

Finns ju lösningar. 

Själv tror jag att det är överdrivet, du behöver inte måla, men du kan vistas i huset. 

• Lulemelon

Vi håller på med några mindre projekt i huset och jag har samma oro som du. Efter mycket research så har jag landat i att det är lugnt att måla, så länge du använder vattenbaserade färger och har god ventilation. Mängder med kvinnor har fortsatt sina projekt under graviditeten och det har gått bra. Läs vad färgtillverkarna lämnar för rekommendationer. 

Med det sagt så har min man och jag, av försiktighetsskäl, valt att han får hantera målandet och jag håller mig lite undan tills färgen torkat (annan plats i vårt lilla hus). Vi håller god ventilation (korsdrag) under tiden han målar och en stund efter. Men det har nog mer att göra med att man är lite paranoid, och är inte grundat i rekommendationer.

Gör vad du känner dig trygg med, och välj dina källor för information med omsorg. Amerikanska källor brukar i regel vara extrema åt ena hållet. Men kom också ihåg att tillåtna ingredienser är olika i olika länder, och jag tänker att vi i Sverige har färger som är relativt bra för människa och miljö. 

Lycka till med era projekt, hur ni än väljer att fortsätta :)

• Anonym (A)

Hej,

vad skönt att höra någon som är i samma situation och har känt samma oro. Vi har faktiskt också landat i att göra samma val som er, att min man målar men jag kan vistas i huset fortsatt med bra ventilation. Det är skönt att det är sommar och att man kan ha mycket öppet. 

Jag pratade med försäljarna där vi köpte målarfärg igår och de försäkrade om att denna vattenbaserad färg som man använder inomhus idag knappt ger av sig några kemiska ämnen, har väldigt kort torktid och att det inte ska vara någon fara. 

Hoppas allt går bra för ert projekt också! 

Svar på tråden Måla som gravid