• Anonym (Spyan)

Illamående när jag rör mig, hjälp 😭😭

Är i v 9 och mår väldigt illa och kräks ibland. Har märkt att om jag ligger helt still är det något bättre, men så fort jag varit uppe och stått och typ fyllt diskmaskinen och bytt lakan så blir jag så fruktansvärt illamående att jag håller på att kräkas och börjar kallsvettas. Får sitta still och djupandas i fem minuter för att inte spy och sen är jag åksjuk som fan under lång tid. Är detta normalt? Att man blir mer illamående av att röra på sig? Känns ju helt sjukt. 

• Svar på tråden Illamående när jag rör mig, hjälp 😭😭
  • Anonym

Man behöver äta och dricka mer och oftare som gravid

• Anonym (Bullen)

Vad har du provat för att dämpa illamåendet? 

Att äta lite och ofta hjälper för vissa (typ varannan timme). Att ha tom mage kan göra det värre. Själv åt jag sockerfritt godis hela dagarna. 

Får du behålla mat och dryck för det mesta och kan du äta som vanligt? Håller du vikten? 

Det finns läkemedel som dämpar illampende. Kontakta din barnmorska om det. 

• Anonym (misosoppa)

Läs om hyperemesis gravidarum och tillämpa de råd som du hittar där. 

Sök råd av läkare om det inte blir bättre, för de flesta blir det bättre och mer balans i hormonerna efter vecka 12-14.

Graviditetsillamående beror på att levern måste hantera en hel storm av gravidhormoner och dessa kostar mycket energi att bryta ner, så levern lägger ner en del av sitt vanliga jobb för att klara av det. Och när inte levern gör sitt vanliga jobb så blir vi illamående och känner oss sjuka.

Kolhydrater är lättare att bryta ner för levern än fett och protein och därför upplever en del med extremt illamående att isglass, torra kex eller popcorn gör att de klarar sig bättre. En tung måltid med mycket protein och fett är extra jobbigt och då blir det oftast mer illamående.

Ät oftare och mindre mängd, och se till att tugga det du äter många gånger, för det stimulerar levern till maximal aktivitet. Därför hjälper det även många att tugga tuggummi. 

Svar på tråden Illamående när jag rör mig, hjälp 😭😭